klinikbesök #2

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 940
C

cerrox

igår vart vi på återbesök med min lilla arabkille hos veterinären på kliniken.

första gången den 22 mars när vi vart där så hittades knäledsinflammation båda bak, så han sprutades med DMSO. sedan tyckte veterinären att vi skulle slänga på ett par specialskor som bla höjer trakterna bak, då han är något vek i kotorna där bak & så trampar han igenom en hel del i traven.

så det gjorde vi & jag satte igång honom lite lugnt efter igångsättnings schemat. & jag måste säga att man har märkt en klar positiv skillnad & förbättring både i gången & i benen, han är jätte fräsch & ren, inga gallor alls längre. men lika nervös ändå inför ett veterinärbesök. men även veterinären tyckte att han såg jätte fin ut & en klar förbättring på återbersöket & han vart helt fri från knäledsinflammationen & med skorna vart det också en klar positiv skillnad, mycket bättre gång! så det kändes jätte bra, är så glad!!

dock hittade han en liten inflammation i glidlederna på utsidan av vänster hasen. behandlades i 3 leder med DMSO. sedan ska jag sätta igång honom igen efter ingångsättnings schemat & så ska vi tillbaka för återbesök om ca 1,5 månad när han är helt igång eller tidigare då om jag skulle känna att han känns ofräsch!

vi röntgade ju vänster bakhas förra gången just pga av att jag vart orolig över lösa benbitar, men röntgen vart UA.

just då på kliniken så vart jag så lättade över att knäledsinflammationen hade gett med sej så snabbt efter bara en behandling. så jag tänkte inte så mycket på att han hade en liten inflammation i glidlederna i hasen. men kom på det sen när jag kom hem att glidlederna var är det för speciellt med det!? sökte lite på det & hittade massa om spatt! så blev väldigt fundersam, måste en lite inflammation i glidlederna i hasen tyda på spatt? för veterinären nämde aldrig något om spatt, utan sa en liten inflammation ju. alltid så att när man kommer hem & börja fundera så kommer man på en massa som man borde ha frågat. sedan får jag ju inte tag på veterinären förrens tidigast tisdag. så någon som kan förklara detta för mej? hur hade ni tagit en liten inflammation i glidlederna i hasen? tror ni att även den kan försvinna efter denna behandlingen? eller är det risk för att det kommer tillbaka eller blir mer? måste det vara tecken på spatt eller kan det 'bara' vara en liten 'vanlig' inflammation? någon som kan förklara för mej!?

tacksam för svar! :bow:

Sv: klinikbesök #2

Hej!

Jag skulle nog vara väldigt försiktig med det här.
Inflammationen kan ju vara en följd av de nya skorna (överbelastning på hasen). Och precis som du säger kan det då vara början till spatt.
Men visst skrev du att hästen hade fått en spruta? Så kankse det är en akut inflammation som försvinner.
Tyvärr är det bara att vänta och se.

Sv: klinikbesök #2

ja hästen har fått sprutor i 3 leder i hasen. så det är antagligen en akut inflammation då & hoppas verkligen att behandlingen tar. för att den inflammationen fanns inte där för 3 veckor sedan & hästen har bara gått med dessa nya skor knappt en vecka om det nu är det som är orsaken till inflammationen. men så behöver inte en liten inflammation i glidlederna vara spatt? utan behandlas det i tid så är det inte säkert att det utvecklas till spatt?

men det är klart att jag kommer att vara försiktig! ska ju sätta igång honom nu lugnt efter igångsättnings schemat som jag har fått, sedan kommer vi ju att åka tillbaka på återbesök om ca 1,5 månad, tidigare om han börjar kännas ofräsch igen. så då är det väl bara till att vänta & se vad som händer!

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
2 084
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 634
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: tara
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Sanne97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V