smulan87
Trådstartare
Jag har en fundering gällande mitt 3 åriga sto, hon ser nämligen ut som en lurvig nallebjörn. Just nu håller vi endast på med lättare "ridning" i ca. 30 min 3 ggr per vecka men trots dessa korta pass så blir hon genomsvettig. Det är lugna pass och hon är inte stressad, hon har helt enkelt alldeles för mycket päls!
Personligen tycker jag egentligen att man inte bör klippa så unga hästar utan att de gott kan behöva lite extra päls då de mest går ute och inte tränas i samma bemärkelse som en äldre häst. Men jag upplever att min lilla tjej faktiskt har ont av sin jätte päls.
Jag har dragit mig lite för att klippa henne, dels för att jag hade velat komma lite längre i utbildningen på henne först..(risken är ju att hon bli SUPER laddad när pälsen åker av!) Men nu har jag precis börjat galoppera lite smått och bortsett från lite bus så har hon varit lugn. Dessutom känner jag att jag bör klippa henne nu om jag överhuvudtaget ska klippa henne alls, för annars kommer hon ju få världens chock när blir kallare. Hur tycker ni att jag bör göra? Är det idiotiskt att klippa en sådan ung häst? Nu går hon ute utan täcke men om hon klipps kommer hon givetvis få ett täcke passande för utetemperaturen. Om jag ska klippa vill jag nog helst klippa hela henne (sparar huvud, ben och en ruta på rygg) då hon för tillfället blir genomsvettig på precis hela kroppen..(låter verkligen som om jag rider som en tok, men så är INTE fallet! Min andra 3-åring är med på samma turer och han är inte ens varm! Hans päls är dock hälften av hennes.) Vad tror ni, hur skulle ni ha gjort? Tilläggas skall kanske att jag planerar att hon ska få vila någon månad i vinter och att hon är en Oldenburgare.
Tacksam för era tankar och funderingar!
Personligen tycker jag egentligen att man inte bör klippa så unga hästar utan att de gott kan behöva lite extra päls då de mest går ute och inte tränas i samma bemärkelse som en äldre häst. Men jag upplever att min lilla tjej faktiskt har ont av sin jätte päls.
Tacksam för era tankar och funderingar!