Klippa eller inte klippa??

Linnpan

Trådstartare
Hej!
Hur tänker ni när ni väljer att klippa era hästar eller inte?
Jag har en äldre häst som redan satt ganska mycket vinterpäls. Han går med regntäcket m hals ute och har ett tunt stalltäcke inne ( han står i ute box, fast som är stängd på natten)
Jag har ridit i ridhuset de senaste dagarna eftersom det regnat så mycket och han blir jätte svettig! Eller kanske inte jätte svettig men blöt både på bringa och jumskar. Igår red jag ett jätte kort och lätt pass och även då var han svettig!
Det är stor skillnad mot tidigare i höstas då han bara blev lite svettig under sadeln.
Hur hade ni gjort? Och vad är viktigt att tänka på om man rakar hästen, förutom att vara noga med täcken då?
 
Jag hade bara klippt undersidan av halsen, frampå bogen och mellan frambenen till att börja med. Om jag efter ett tag märkte att det inte var tillräckligt så hade jag klippt snett neråt från öronen till ljumsken, så att halva halsen och magen är klippt.
 
Hej!
Hur tänker ni när ni väljer att klippa era hästar eller inte?
Jag har en äldre häst som redan satt ganska mycket vinterpäls. Han går med regntäcket m hals ute och har ett tunt stalltäcke inne ( han står i ute box, fast som är stängd på natten)
Jag har ridit i ridhuset de senaste dagarna eftersom det regnat så mycket och han blir jätte svettig! Eller kanske inte jätte svettig men blöt både på bringa och jumskar. Igår red jag ett jätte kort och lätt pass och även då var han svettig!
Det är stor skillnad mot tidigare i höstas då han bara blev lite svettig under sadeln.
Hur hade ni gjort? Och vad är viktigt att tänka på om man rakar hästen, förutom att vara noga med täcken då?

Ska de gå regelbundet i ridhus och sätter mycket päls tycker jag att det är snällt att klippa.
Samma på vårkanten om de tampas med för varm päls.

Viktigast är att klippa om behovet finns och sedan ersätta med täcken.
Svettas hästen mycket och går i ridhus ofta - helklippa
Svettas lite/måttligt - halvklippning
 
Att en häst blir svettig av ridning är inget farligt, den torkar igen. Om den däremot går svettig i hagen/på boxen för att pälsen är för tjock för rådande väder så är det bra att klippa om man vill undvika fuktexem. Om pälsen gör hästen slö och orkeslös i arbetet så kan klippning liva upp den.

Generellt kan man säga att halsen inte släpper ut så mycket värme, magen släpper ut väldigt mycket värme och ryggen är känslig för kyla. Så.vilken klippmodell man väljer tycker jag skall baseras på hur man rider. Helklippning känns i de flesta fall som något man gör för det är snyggt, jag menar Hur många hästar svettas uppe på ryggen? (om de är klippta resten?) Jag helklipper en av mina för att sadeln glider på den långa vinterpälsen (islandshäst med fårull) annars klipper jag max filtklippning. Men det är min personliga åsikt. Jag är helt enkelt rädd för att de skall bli kalla om korset/länden.

Så anpassa hästens klippning efter hur mkt ni jobbar. Ta halsen till att börja med och blir hästen varm i arbetet så ta med magen. Blir hästen väldigt svettig runt ljumskarna så gör en spårklippning. Blir hästen fortfarande väldigt svettig och slö i arbete så utöka o gör en filtklippning.
 
Hej!

Jag klippte min förra veckan. Hon är klippt halva halsen och snett ner över bogen och snett ner under magen. Hon klarar sig utan täcke än så länge. Hon ser hemsk ut, men slipper svettas och eftersom hon måste ridas så fick det bli såhär. Hon har självklart täcke vid regn.

/Lavinia, som hellre matar än täckar.
 
Tack för era svar! Det lutar åt att halv klippa honom. Det kommer ju inte bli mindre ridning i ridhuset eftersom det bara blir kallare och mörkare...
Han har fri tillgång till hösilage och även fast han står i ute box på nätterna så blir det varmt där inne när man stänger, det är 6 hästar som står på rad och har öppet med galler in till varandra. Och så har han ju stalltäcke.
Men får nog be någon om hjälp med klippningen, vill inte att han ska se ut som min hund gjorde sist jag klippte honom själv :-) det är svårare än hundfrisören får det att se ut, antar att det är samma med häst.....
 
Har klippt båda mina. Den jag rider och tränar har jag klippt hela halsen och ner över bogen. Detta för att hon ska torka snabbare efter träning och kunna gå ut i hagen igen. Oftast går hon även utan täcke. Pensionären har jag enbart spårklippt under halsen då hon blir svettig av att stå still i hagen om solen ligger på. Hjälper rätt mycket utan att hon för den sakens skull riskerar att frysa.

Måste bara fråga varför du har täcke på din häst både ute och inne om den dessutom har rejält med päls?
 
Har klippt båda mina. Den jag rider och tränar har jag klippt hela halsen och ner över bogen. Detta för att hon ska torka snabbare efter träning och kunna gå ut i hagen igen. Oftast går hon även utan täcke. Pensionären har jag enbart spårklippt under halsen då hon blir svettig av att stå still i hagen om solen ligger på. Hjälper rätt mycket utan att hon för den sakens skull riskerar att frysa.

Måste bara fråga varför du har täcke på din häst både ute och inne om den dessutom har rejält med päls?
Hej!
Han har ett ofodrat regntäcket ute för att det är blåsigt och regnigt. Han är 21 år gammal och jag vill inte att han ska bli kall. Alla hästar i mitt stall (25 st) går med regntäcke ute förutom shettisen. Hästarna står precis vid havet och det blir väldigt blåsigt och ruskigt såhär på hösten.
Inne har han stalltäcke eftersom jag fryser.... :-) nej allvarligt, det känns bra att lägga på ett täcke innan jag ställer ut honom för natten särskilt när han är svettig efter ridningen.
 
Hej!
Hur tänker ni när ni väljer att klippa era hästar eller inte?
Jag har en äldre häst som redan satt ganska mycket vinterpäls. Han går med regntäcket m hals ute och har ett tunt stalltäcke inne ( han står i ute box, fast som är stängd på natten)
Jag har ridit i ridhuset de senaste dagarna eftersom det regnat så mycket och han blir jätte svettig! Eller kanske inte jätte svettig men blöt både på bringa och jumskar. Igår red jag ett jätte kort och lätt pass och även då var han svettig!
Det är stor skillnad mot tidigare i höstas då han bara blev lite svettig under sadeln.
Hur hade ni gjort? Och vad är viktigt att tänka på om man rakar hästen, förutom att vara noga med täcken då?

Min nuvarande har jag inte klippt än. Han blir svettig då vi rider, absolut. Men han har så pass tunn och kort päls att han torkar normalt. Så än ser jag inget behov av det.
Vi står just bredvid vattnet där det är ganska öppet och blåsigt. Det är också strömt vatten som inte fryser. Så det blir ganska rått vintertid.
Min är en tunn, liten fryslort. Så han får ha päls så länge det går.

Min förra var islandskorsning och när han blev över 20 år blev han bara lurvigare och lurvigare(gjorde test för cushing när jag blev nojig.. men han var ok). Han hade väldigt, väldigt tjock och tät päls. Han svettades och torkade inte i stallet oklippt. Så honom klippte jag snudd på året om sista åren(han blev 30 år).
Med honom planerade jag då in klippningarna så att han slapp vara nyklippt då det kom mycket flygfän sommartid och när det blev som kallast vintertid.
Han fick ha täcken som skydd mot nederbörd, vid och kyla. Och iom åldern var jag noga med att se till att hålla honom varm. Jag vill absolut inte att gamla hästar ska behöva spänna sig.
Jag märkte med honom på ålderns höst att han blev känsligare för kyla öht. Man har alltid kunnat spola ben kallt etc på honom utan problem. Men efter en viss ålder frös han då. Så jag ville gärna låta benen ha päls vintertid iom det. Klipptes benen gjordes de det så att det hann växa ut lagom mkt till vintern. Så klippte jag bara kroppen sen löpande vintertid.
 
Jag hade nog halvklippt eller spårklippt om det varit min häst.
Rider man mycket i ridhus och har hästen fullt igång kan den behöva ventileras och bli av med lite päls (jämför med oss, vi står gärna still i overall vintertid men ska vi ut och springa klär vi oss lättare).
Det du behöver tänka på då är väl, som alltid annars, att se till att varken över- eller undertäcka. Det första är betydligt vanligare än det andra.

Min ponny får extremt tjock, tät och lång päls (tänk islandshäst eller shettis) så hon klipps. Helklippning nu på hösten och sedan halvklippning framåt januari-februari, hade jag tänkt.
 
Spårklippa är ju ett bra alternativ tycker jag! Och eftersom du redan täckar så blir ju inget merjobb av det heller liksom.


Min häst är också 21, han har tills nu tävlat och tränat dressyr och varit i tävlingskondition och således varit klippt i alla år.
Iår trappar vi ner och han kommer inte ridas lika hårt (men fortfarande vara igång och även tränas i ridhus även om inte lika ofta) så han kommer inte heller klippas. Han sätter rätt bra med päls kan man säga men fortfarande är det hyfsat varmt ute och han svettas såklart efter ett ridpass just pga det. Inte genomsvettig på något vis men bringa, ljumskar och på halsen. Inget oroande tycker jag.


25åringen jag hade tills för några veckor sen hade satt full vinterpäls och svettades sista dagarna av att bara stå rakt upp och ner. Hade det inte varit för att han skulle få avsluta sina dagar så hade han blivit (spår)klippt.
 
Min nuvarande häst är helklippt så när som på under magen. Där klipper man nämligen inte om man är rädd om livhanken. ;)
Skämt åsido, det är inte enbart pga att hon svettas extremt mycket, för det gör hon, utan för att hon fullständigt tappar orken med pälsen på. Jag har haft två andra hästar tidigare och på dom har det räckt med spårklippning/filtklippning.
 
Jag helklippte mitt nittonåriga halvblod i lördags. Just nu skrittas han bara pga skada men blir redan av det väldigt svettig.
Han får värmeutslag om pälsen är kvar över ryggen så trots kissing spines blir det helklippning som sagt. Nu har han ett 200 grams halstäcke på sig.
Det är underbart att känna hur mycket piggare och "lättare" han blir när pälsen är borta :)
 
Har en ponny med typisk ponnypäls - spårklippning inkl ben och halva huvudet några gånger/säsong är ett "måste" om man inte vill lägga massa tid på att hålla rent hästen och inte vill ha en häst som är blöt dygnet runt. Benen torkar liksom aldrig annars och knappt mellan ganascherna heller om man ridit. Tror "halvblodsfolk" har svårt att förstå hur tät pälsen kan bli :p

Klipper första gången på hösten när pälsen börjar bli lite luddig och man inte vill svampa/hästen inte orkar pga värme. Det blir alltså typ början på september...

Vi bor dock i Skåne och min häst (född i Hallands djupa skogar) fryser lätt i den råa, fuktiga blåsten som råder vintern igenom här nere, alltså vill jag inte klippa för mycket. Nu klippte jag andra gången förra veckan lite högre spårklippning, typ strax nedanför sadeln och lite mer än halva halsen. Hoppas det passar bra.
 
Jag går efter hur mycket päls det kommit, temp ute och vad mycket han ska tränas. Verkar han påverkad vid ridning av att det är varmt så klipper jag! Klipper oftast spårklippning då jag vill kunna ha honom ute utan täcke.
 
Jag var tvungen att helraka i början av sep för hästen hade så tjock päls och de var så varmt ute att hon var svettig av att bara stå i hagen.
Nu har de växt ut och nu blir hon ju svettig när hon körs/rids
Så i helgen kommer hon rakas men då enbart på halsen och under halva magen där sadelgjorden sitter.
På så sätt slipper jag täcka henne och slipper svetten.
 
TS: om hästen blir svettig i ljumsken och bogen hade jag inte sett det som ngn anledning i sig att klippa öht om det är just svetten som är anledningen. Det finns inget belägg av behov för det öht, täcken på osv trots svett i de regionerna stör inte heller hästens förmåga att torka/hålla värmen öht.

Jag klipper min häst främst av egen bekvämlighet. Halvklipper så man slipper borsta lera i evigheter på halsen och magen (använder aldrig halstäcke). Det är smidigt och stör inte hästens värmehushållning i sig, jmf med om man tex helklipper och då behöver anpassa exakt täcke utifrån exakta väderförhållanden osv på ett helt annat, mkt mer nitiskt sätt.

halvklippt (hela halsen, lägre delen av kroppen inkl magen) är smidigt för en själv, samt gör att hästen torkar väldigt fort dvs direkt, om den nu svettas lite på hals, ljumskar, mage osv. Även om det i sak inte spelar ngn större roll i sig i fråga om att den kan hushålla och reglera värme rätt bra ändå ;)

Helklippa gör man mest av estetiska skäl om man är vanlig ryttare som håller häst på hobbynivå, såvida man inte tävlar på elitnivå eller har isolerat ridhus och tränar där intensivt på toppnivå hela veckorna i stort...... En helklippning innebär att du tar bort hela hästens egna förmåga att hushålla med värmen själv, så ska du göra det måste skötseln och tillsynen passa utifrån det , att den verkligen passar och du har möjlighet att tillgodose det utifrån hur hästen reagerar/fungerar utifrån de förhållanden.
 
Tack för alla svar! Nu har jag klippt honom, det blev en halv klippning dvs halsen, snett ner över bogen och under magen. Det blev riktigt bra faktiskt. Har inte ridit honom ännu så kan inte säga om han blev piggare eller inte. Men guuuud vad stöv och damm det kom upp, jag som ryktar så noga varje kväll. Det kommer bli mycket lättare att borsta nu, han älskar ju att rulla sig och trots halstäcke är det en LERIG häst som kommer in från hagen :-)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Shixle
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 317
Senast: MayGrace
·
Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 409
Senast: FannyN
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 032
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp