Bukefalos 28 år!

Klippa eller inte klippa?

S

Silly

Jag har en stor ponny eller liten häst, beror på hur man ser det. Hon får brutalt mycket vinterpäls. Jag har klippt henne en gång tidigare, tyckte klippmaskinen var grymt otäck men det gick.

Förut har jag i princip bara skrittat henne under vintern men nu när jag bytt stall har vi tillgång till ridhus och betydligt bättre ridvägar så det blir väl lite hårdare ridning i år. Senaste två dagarna har jag ridit 1-2 h och då har hon blivit rejält svettig på halsen och lite i flanken. tanken är väl att under vintern ska jag rida i ridhuset för tränare 1 dag i veckan, uteritt, lite längre förhoppningsvis på helgerna och kanske 1 dag under veckan, resten av dagarna blir det vila eller 30 min skritt och trav. Hon går i hagen 10-12 timmar om dagen.

Skulle ni klippt? Hon är rätt så framåt så av anledningen att hon skulle bli piggare behöver hon kanske inte klippas, men samtidigt upplever jag ibland att hon håller sig lugnare när det finns energi på lager, så att hon inte måste springa ifrån arbetet. Andra för-/nackdelar och anledningar till att hon borde/inte borde klippas?

November-December 2005
dixievinter.jpg


Januari 2006
vinterdixie.jpg
 
Sv: Klippa eller inte klippa?

Vet inte riktigt.

Finns ju många olika sätt att klippa ;P

( Jag är inte direk ttill någon hjälp )
 
Sv: Klippa eller inte klippa?

Jag skulle klippa. Om hon svettas så när du rider så tar det ju en evighet att torka och jag tycker att det är enklare att täcka än att krångla med en dyngsvettig häst, som även eftersvettas efter ridning. Kan ju inte vara så kul för hästen heller att behöva jobba hårt med så mycket päls. Du kommer säkert att rida annorlunda nu när ni har ridhus! :D
Du behöver ju inte klippa hela hästen utan kan ju klippa hals, mage osv. Lämna rygg och rumpa så fryser hästen inte så lätt och kan gå utan täcke ute om det är fint väder och inte så kallt. (Alternativt med ett regntäcke.) Vintertäcke om det fryser på eller är dåligt väder.
 
Sv: Klippa eller inte klippa?

Jag har en stor ponny eller liten häst, beror på hur man ser det. Hon får brutalt mycket vinterpäls. Jag har klippt henne en gång tidigare, tyckte klippmaskinen var grymt otäck men det gick.

Förut har jag i princip bara skrittat henne under vintern men nu när jag bytt stall har vi tillgång till ridhus och betydligt bättre ridvägar så det blir väl lite hårdare ridning i år. Senaste två dagarna har jag ridit 1-2 h och då har hon blivit rejält svettig på halsen och lite i flanken. tanken är väl att under vintern ska jag rida i ridhuset för tränare 1 dag i veckan, uteritt, lite längre förhoppningsvis på helgerna och kanske 1 dag under veckan, resten av dagarna blir det vila eller 30 min skritt och trav. Hon går i hagen 10-12 timmar om dagen.

Skulle ni klippt? Hon är rätt så framåt så av anledningen att hon skulle bli piggare behöver hon kanske inte klippas, men samtidigt upplever jag ibland att hon håller sig lugnare när det finns energi på lager, så att hon inte måste springa ifrån arbetet. Andra för-/nackdelar och anledningar till att hon borde/inte borde klippas?

November-December 2005
dixievinter.jpg


Januari 2006
vinterdixie.jpg

Det beror ju alldeles på hur du har chans att sköta hästen. Om en häst blir svettig i tjock päls så måste man ju kunna sköta det väl. Förra året hade jag min häst hemma och då behövde jag inte klippa. Efter svettig ridtur kunde jag lägga på en yllefilt för att någon timme senare när han torkat gå ut och byta till vintertäcket/alt. inte ha något täcke alls och släppa ut.

Nu står han i ett stall en bit hemifrån. Då har jag klippt för att han snabbt skall torka och jag kunna lägga på vintertäcket och sedan åka hem. Det ingår inte en massa täckesbyten så det är så jag löst det i år.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 392
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 381
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp