Klippa hästen -är detta förslag bra??

_Runaway_

Trådstartare
Hjälp mig! vet att det har varit många trådar uppe om klippning, men någon måste ge mig råd! Ska klippa hästen i veckan nu, och undrar om min idé är bra. Hästen är 17år, pigg och så, rids nästan varje dag i omväxlande träning, både hoppning och dressyr. Är ute från 07,00-17/18,00 ungefär. Tänkte klippa hela hästen, utom hvud, ben och en schabrakformad bit sadelläget. Han får ha regntäcke nu, och vintertäcke ute i vinter, samt fleece- eller termotäcke inne på nätterna. verkar det bra?

Sv: Klippa hästen -är detta förslag bra??

Ja...det låter väl ganska vettigt. Hur kallt brukar det bli där du bor?

Jag tycker att det låter bra. Det man kan göra om man är rädd att hästen ska frysa är att spara från "schabraket" och bak över rumpan också, som en täckesklippning. Hästen svettas ju inte där ändå. Om du klipper hela, glöm inte att täcka den ordentligt när du rider också! :)

hmm.. jag tycker det låter lite kyligt med vanligt regntäcke nu när det är typ 4-5 grader KALLT (burr) på dagarna.. men jag vet inte, har inte så mkt erfarenhet av klippta hästar då min egen är isis, tycker de ska ha sin björnpäls :) och ingen av de hästar jag skött eller hållt på med förutom ridskoleridning har varit klippta..

Jag tycker det låter bra, men jag tycker att du ska göra som mirage sa, klippa täckesklippning.

Jag klipper u n g som du beskrev men istället för att klippa som ett schabrak så låter jag hela ryggen vara oklippt. Jag täckar min häst på samma sätt som du verkar planera att göra och det har fungerat bra på min häst flera vintrar.

Jag tänker spara en bit på halsen på min pålla också, för regnar det bara måttligt så blir de bara blöta där det finns päls kvar, så slipper de bli blöta och kalla där de är klippta.

Vi har då inte minusgrader ännu. På morgnarna håller det sig precis runt nollan men på dagarna är det varmare. Klipper imorgon, och det får blir täckesklippning, med rutor på rumpan! hehe...

Teckensklippning, de bästa. :D Om man inte tävlar intensivt dvs. Poonyn blir täckesklippt för andra gången nu. Man behöver ju inte alltid ha ngt på rumpan när man rider då :)

Måste hästen ha halstäcke på sig om man klipper hela halsen då?

Liknande trådar

G
Hästvård Jag ska klippa min häst i helg och undrar vilka täcken som krävs. Har funderat på filtklippning eftersom hon svettas mycket när man...
Svar
6
· Visningar
4 373
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Jag undrar om det är någon här som har en häst som de behöver klippa/raka på sommarhalvåret för att de ska orka prestera i värmen? Jag... 2
Svar
21
· Visningar
5 030
Senast: alice
·
S
Utrustning Jag erkänner - jag är kass på täcken. Jag hoppas att det finns någon klok bukare som kan hjälpa mig :bow: Nu ska jag antagligen ha en...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: majabergman
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka