Klippa katt med klumpar i pälsen

Koppen

Trådstartare
En vän till mig har en katt som har så mycket klumpar att jag snart väntar på det kommer göra ont på stackaren.
Hon har ringt kattfrisörer (vad heter det???) utan resultat.

Hur gör man om man klipper katten själv? Han HATAR sax och borste.
Jag tror att han är dels kittlig och dels så gör det nog ont.

Nån som vet ett bra knep på hur man gör det själv?
 
Sv: Klippa katt med klumpar i pälsen

Ont gör det redan, eftersom tovorna gör att det "drar" i skinnet.

Är katten mycket tovig och väldigt omedgörlig när det gäller pälsvården, så är de bästa att ringa vet. för tid att få klippa den där efter att den fått lugnande..
 
Sv: Klippa katt med klumpar i pälsen

Det vanligaste är väl att de med kissar som inte vill låta sig kammas är att de bokar tid hos vet en eller ett par ggr per år, där får katten lugnande och de rakar den.

Har en katt vilken inte klarar av sin pälsvård riktigt själv. Hon gillar det väl inte alltför mkt men jag tar mig tiden en gång i veckan och kammar henne där jag kommer åt. Hittar jag en liten tova däremmelan så Klipper jag bort den direkt.

När jag kammar kan jag ta sån tov-sprej som man kan ha på barn, då går det lite lättare.

//Waern
 
Sv: Klippa katt med klumpar i pälsen

Säger som tidigare talare, ring vet så ger de lugnande och klipper katten.

Jag fick en gång klippa min långhåriga bonnis hos vet, hon gav lugnande, sen fick jag klippa själv i lugn och ro utan stress, så det blev hyfsat snyggt.
Resterande gånger, klippte jag faktiskt hemma själv med trimmer.
Han låg stilla lugnt i knät, avslappnad, klippte lite då och då tills allt var borta, svårast var mitt på ryggen, för han låg ju på den, svårt och nå. :angel:
Han gick ute, så klipptes på våren, för under sommaren när han rännde ute, fastnade allt i pälsen.. Och man såg verkligen hur lycklig han blev när pälsen försvann!
 
Sv: Klippa katt med klumpar i pälsen

*kl*

svarar er alla:

Tack alla för era tips! :bow:
Vi får väl ta honom till Blå Stjärnan då i värsta fall
 
Sv: Klippa katt med klumpar i pälsen

Jag tycker absolut ni ska ring vet och få hjälp.. dom klipper allt från lejon rakning till endast de toverna som finns.. Dom ger katten lugnande också..

Det är så lätt att klippa en katt i skinnet, speciellt om tovorna har suttit ett tag och är spända och gör ont..
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 367
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 383
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp