Bukefalos 28 år!

Klippa klor - hjälp!

Mitt förslag kan låta burdust, men de flesta djuren brukar resignera snabbt när de märker att det är lönlöst att bråka.
I kassen så ligger hunden stadigt, kan inte skada sig, kan inte heller rycka undan foten eftersom han inte har stöd för några kraftiga rörelser.
Han egen kropp håller honom på plats.

Sedan kan man ju inte sticka under stol med att det ser dråpligt ut....

Och den kränkningen av hundens värdighet förebygger en massa lidande.
 
Min hund hade ren panik inför kloklippning när jag skaffade honom. I början var vi två. En satt på golvet och höll i hunden som stod upp och gav korv efter varje tass. Inte varje klo för at dra ut på tiden drog bara ut på stressen! Sedan började jag kunna klippa själv på trimbordet genom att han sitter bakom mig när jag tar framtassarna. Jag håller då benet fast under min arm så han inte kan slicka ( hans taktik att störa mig och dessutom lugna sig själv med risk att jag klipper honom i tungan! ) Bakklorna klipper jag lätt genom att hålla upp tassarna som när man skor en häst. Han har dock skrikit/tjutit iblans som en griskulting ändå tills jag bytte klosax!! Bytte från hunter, ny och vass till Millers Forge & o my god! Det tar längre tid för jag klipper msåbitar och runt om tills jag ser det svarta mjuka som döljer pulpan men det gör inget för han accepterar den. Vanliga klosaxar kniper åt klon så pulpan där inne kläms! Sedan skriver jag upp i en almenacka när jag klippt och håller strikt 2 veckors intervaller för att veta exakt hur mycket som ska klippas varje gång man får in en bra ögonmåttskänsla då.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 137
Övr. Katt Hur lär man en katt att få klorna klippta? Min röda lilla katt är enkel för hon brukar lägga sig på mig när jag ligger i soffan och får...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 266
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp