Klippa klor på en ovan katt?!

Misiaczek

Trådstartare
Behöver lite råd här tack!

Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt, fd hemlös, som aldrig fått klorna klippta tidigare. Tänkte först att det kanske inte skulle bli några problem..då han inte rivs direkt....men idag lekte jag med honom lite, och han ville väl inte riva mig men kom emot min hand med ena klon som pga att den var så vass gick igenom min halva tumme, för han fastna i den o när han försökte dra ut den (åt fel håll) så gick den bara längre in.... Ont som satan gjorde de, blöder fortfarande i plåstret.. men men.. problemet är ju då hur ska jag klippa klor på en katt som aldrig fått dom klippta innan?? Jag vågar inte testa själv just pga att han har sylvassa klor och inte är van vid kloklippning :crazy:
Att det är ett problem är för att han verkligen fastnar överallt med klorna...i mina byxor, strumpor, mattan, sängen, täcket, klösträdet...han blev lite hängandes i klösträdet för han fastna med klorna o ville hoppa ner... Det är alltså där han sätter tassarna som han fastnar...jag får ofta springa fram o ta loss honom.... O självklart är jag rädd ifall han skulle riva hunden...som tur var kommer dom jättebra överens o inte en endaste gång har han visat rädsla för hunden, så dom har inte bråkat..än... men tänk om? Kan sluta riktigt illa för hundens del...
Så..vad göra? :confused:
 
Sv: Klippa klor på en ovan katt?!

Tillåter katten att du pillar på hans tassar när han ligger och sover/spinner av kel?
Om du tar upp tassen och trycker fram klorna, vad gör han då?

Själva klippandet brukar inte vara något problem med katter, det värsta för dem är att vara fasthållna så kan du göra det blir det nog inget problem.
 
Sv: Klippa klor på en ovan katt?!

Om du är osäker tycker jag du ska ta med han till vet. så du kan få ordentlig hjälp och även tips till nästa gång du ska klippa han själv. :laugh:
 
Sv: Klippa klor på en ovan katt?!

Om katten fastnar överallt så behöver klorna defenitivt klippas för kattens skull för då är klorna för långa och har inte slitits ner tillräckligt. Vill det sig riktigt illa kan han fastna så att klokapseln blir skadad.

Börja med att gosa med katten och tryck försiktigt fram klorna genom att trycka på ovansidan och undersidan av tassen (vid trampdynan) på samma gång. Får du ingen reaktion så klipp försiktigt av det yttersta av klon. Reagerar katten så fortsätter du att gosa och provar igen.
Katter ogillar att bli fasthållna men om man behöver hålla fast dem så är det bättre att hålla ordentligt en kort stund än att hålla löst och länge. Oftast håller de sig mer lugna om man håller i ett fastare grepp än om man håller lösare.
Jag har tagit hand om vuxna katter och det har inte varit några problem att lära dem att klippa klorna. Jag tycker att det är mycket enklare att klippa klorna på en katt än på en hund som inte är lärd från början.
 
Sv: Klippa klor på en ovan katt?!

Vår förra katt gillade inte att bli fasthållen och kloklippt. Men hon brydde sig inte det minsta om man tryckte ut klorna när hon låg och halvsov/gosades, så det löste jag genom att klippa dem när hon sov utan att hålla i henne så mycket.

Våra nuvarande två ungkatter gillar väl inte direkt heller att bli fasthållna och sitta stilla när man skall klippa, men de gör inget rabalder av det. Sitter på golvet med uppdragna ben och har dem i knät "sittandes" så att säga, då görs det snabbt och de klagar inte.

Upplever oftast inte att det brukar vara ett problem. Som någon skrev, hellre hålla ordentligt och få det gjort snabbt än att feshålla så de tror att de kan komma loss och börjar sprattla för det.
 
Sv: Klippa klor på en ovan katt?!

Vem vågar hålla fast en stor katt man inte litar på när den har klor vassa som nålar :p;)

ne men det funkade faktiskt för mig att klippa dom när han låg i sängen o vi kelade, han blundade o spann på...så det gick utan problem :)
vet dock inte om jag kanske tog för lite...men klippte bort vassaste spetsen iaf, o det var en början.. :)
 
Sv: Klippa klor på en ovan katt?!

vad bra att du kom på ett sätt! Det brukar som sagt gå att "lura" dem och klippa medans de halvsover...

Men man måste ju hålla på rätt sätt om man skall hålla fast, då slipper man klor ;)
 
Sv: Klippa klor på en ovan katt?!

Jag lyckas inte ens hålla fast min lilla chihuahua för att klippa hans klor, så tror inte jag är så duktig på att "hålla på rätt sätt" ;) hehe

Men ja som tur va så gick det att klippa när han halvsov :)
 
Sv: Klippa klor på en ovan katt?!

Jag kænner en hundægare vars vovve avskyr kloklippning. Hon fick rådet att bara klippa en klo om dagen, eller i vart fall inte mer æn en på morgonen och en på kvællen. Hon skrev kom-ihåg lapp før att minnas vilken hon klippte sist. Det funkade bra. Snabbt litet knips och sedan hopp och lek, eller då det ær en katt kanske kel och berøm.
 
Sv: Klippa klor på en ovan katt?!

Jag har varit helt hemsk och helt sonika (när katter börjat känna sig lugna hemma) lyft upp dom i famnen och börjat klippa. Väntar ut dom om dom bråkar, berömmer MASSOR när dom är stilla. Alla mina (6 st hittills) har vant sig väldigt fort. Är inte hårdhänt men inte heller mjäkig.

Skulle en katt få totalpanik skulle jag börja med att ta i tassarna i samband med kel och sedan utöka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·
Katthälsa Generellt så har jag aldrig velat klippa klorna på utekatter men nu har jag hamnat i ett litet dilemma. Mina två katter går ut och in...
Svar
2
· Visningar
2 674
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Jag har en omplacering som levt fyra år i väldigt dåliga förhållanden, och nu har hon varit hos mig i fyra år och vi har fått bukt på...
Svar
2
· Visningar
2 864
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp