klippa manen ?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare magdus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 892
M

magdus

får man klippa hästens man med vanlig sax ,eller behövs en som vi kallar "ryckare " ? :)
Min syster och hennes kamrat klippte min hästs man utan lov för en vecka sedan. och vet inte hur jag skall klippa dn för att den skall bli bra .. :mad: :confused:

Sv: klippa manen ?!

varför skulle man inte få?
Jag skulle aldrig få för mig att rycka eller använda rycksax. Jag använder vanlig + urtunningssax och på de såsätt slipper jag blåsor och ojämna manar.

och jag som tycker de blir ojämna när folk klipper dem :p rycka blir absolut finast och jämnast om de är ryckta av personer som kan rycka enligt mig :love:

Klart att man får!

Jag klipper alltid min hästs man och sen tunnar jag ut den med mankniv. Min häst hatar när man rycker manen på henne och jag orkar inte ta de striderna.

beror ju på vad du tycker är snyggt, men jag brukar välja mellan 2 olika sätt:
1. Mankam+sax. Kamma manen rakt upp och klipp av lite längre än du vill ha manen. jämna sedan till lite efter tycke och smak.
2. Håll saxen lodrätt och klipp manen "i längdriktningen". ser mer ryckt ut, typ. Förstår du? :D

Du får låta den växa ut igen och sen rycka den ordentligt för att det ska bli bra. Fuska aldrig med ryckningen ifall du vill få en fin man på hästen.

Klart man får klippa med sax. Min häst är håröm och jag skulle aldrig få för mig att rycka hans man. Vanlig sax + effileringssax, eller trimkniv.

Ibland klipper jag manen om den skulle vara allt för tunn. Jag inleder det precis som gär jag ska rycka fast med ett större "tjok" så att säga, sedan klipper jag i ungerfärlig höjd på manen där jag vill ha den vid varje klipp. Då blir den inte så där kapad och hästen slipper se pottklippt ut ;) Tjock man klipper jag inte så gärna i, möjligen i området närmre manken, där är det ju ändå alltid tunnare.
Vilka rackare, de tänkte överaska dig med en friserad häst, du får ge dem en liten kurs. Göm saxarna för dem :grin:

Jag har ju en nordsvensk som enligt mig faktiskt SKA ha en relativt lång och tjock man:laugh:

Men jag klipper min ibland (för hans toppar blir tillslut väldigt tunna, och då ser han ovårdad ut, så då åker saxen fram;))
När jag är nöjd med längden på manen så håller jag den lodrätt och klipper ca 1-2cm "uppåt" längs hela manen. Haha det är jättesvårt att förklara, men det gör att hans man ser naturligt välvårdad ut:p

Glömde- Kan du inte lägga in en bild på hur manen ser ut nu?
Och sen ge oss en beskrivning på hur du vill att den ska se ut?:idea:

Såklart man får!
Jag använder personligen SoloRake till min ponnys man då man absolut inte får rycka den för honom. Därefter kortar jag ner topparna med en trimkniv :)

säger som dem andra! Klart man får, är det din egen häst väljer du själv!
Lycka till!
/ neres

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 190
Senast: Mint
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 592
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka