Klippa manen?

Ingela_S

Trådstartare
Hur var det nu man skulle klippa manen för att den skulle se ryckt ut..? Vet att såna tips har dykt upp lite då och då här på buke, men jag kommer inte ihåg nåt alls... :eek: Ser det mindre klippt ut om man vinklar saxen? Eller borde man först klippa när manen ligger på fel sida av halsen och sen lägga den rätt och klippa en gång till? Tänkte att det kanske var lättare att få det jämnt med sax istället för trimkniv om man är ovan. :p

Sv: Klippa manen?

jag brukar lägga över manen på andra sidan å kippa rakt. sen när man lägger manen på rätt rida så ser den ryckt ut. har alltid funkar för mej iaf. (men manen får inte vara för tjock tycker jag. då ser de inte ryckt ut...)

jag tycker trimmkniv är både lätt och snabbt att jobba med. använder det själv ibland när jag inte hinner rycka med fingrarna.

Ursäkta en kanske korkad fråga från nybliven hästägare: Varför skall manen ryckas ? :confused: Förstår om man klipper manen för att den skall se fin ut, men varför klippa den ojämnt ???;)

Annars så kan du ha den bara precis som vanligt, och så klipper du den rakt i den längd du vill ha. Sedan vinklar du bara saxen, som du sa. Du håller saxen och klipper rakt nedifrån och bara "hackar" manen i nederkanten. Då ser det också ut som ryckt, och du slipper skaffa trimkniv om du inte har. :smirk:

jag rycker manen pga. att jag tycker det ser välvårdat ut, att klippa tycker jag ser "ovårdat" ut. har ännu aldrig sett en man som fått snyggt resultat av att bli rakt avklippt. (en trimmkniv gör det så mkt. lättare att tunna ut/korta manen om man inte hinner/vill rycka med fingrarna. en trimmkniv kostar ca. 60 kr)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 029
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 684
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 663
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur