klippa näbb

roxanne

Trådstartare
Hur och med vad är det lämpligast att klippa en undulatnäbb?
Vilken "vinkel" ska man klippa, snett så det blir spetsigt, eller rakt av? Om det är någon som förstår hur jag menar nu då... Kan man använda en kaninklosax? Eller vad? Klipper man där det ser normallångt ut, och kan det börja blöda?
Hoppas nån svarar..
 
Gå till en veterinär första gången så får de visa dig, kan gå mkt snett om man klipper fel.
 
Jo, men jag tyckte det var smidigare att fråga här om tips än att åka till djuraffären.. :crazy:
 
Jag har alrdig behövt klippa näbben på mina fåglar så jag kan tyvärr inte ge dig några tipps.
 
Är det något fel om näbben växer onormalt mycket?
Nån brist på något eller överskott?
Vi har en nymfkakadua som är 13 år. Näbben har aldrig växt så att vi har behövs klippa den förut,
men nu det senaste året har den växt jättemycket.
Vi har klippt den nån gång ibland men igår hade han haft av den själv värsta högt upp, så det var blod typ överallt :cry:
Den måste väl vara väldigt skör om den kan gå av så högt upp? Det verkar ju konstigt att den växer så himla mycket för han har tjocka grenar som han kan gnaga på, och han har kalksten, får parakitblandning och vatten, frukt, sand, hirskolvar(eller hur det stavas?) och får vara ute och flyga. Är det något som fattas eller nån som vet va det kan vara..?
 
Jag lät alltid djursjukhuset klippa näbben på mina undulater o dom kan med alla säkerhet visa dig om du vill göra det själv sedan... :)
 
Ja då är det något fel. Normalt ska man inte behöva klippa näbben om fågeln får ordentligt med grenar att gnaga på. Kanske beror på att den börjar bli äldre? Min ena undulat har fel på klorna så dom får jag klippa ibland.
 
Det är samma här, har aldrig klippt denna undulats näbb förut, aldrig behövts. Nu på senaste tiden har den tydligen växt jättefort!? Hon är gammal och inte ett dugg tam dessutom, så därför vill jag inte åka iväg med henne. Hon känns så bräcklig liksom.
Ville då höra här om nån ville dela fågelerfarenheter.?
:)
 
Ja, det beror på att de blir äldre. En gammal fågel gnager inte lika mycket = näbben kan behövas klippas.
 
Jaha, men då är det nog det som är felet..
Men kan man inte ge något som stärker näbben på något sätt då? Vi har ju kalksten åt honom men den har han inte ens rört och vi har haft den rätt länge! Förut gnagde han ofta på kalksten men nu gör han aldrig.. kanske därför den blir så skör också eller? :confused:
 
Mamma födde upp undulater tidigare och vi hade ca 100 vuxna fåglar, samt att jag har haft 5 egna, tama undulater. Av samtliga fåglar har vi bara behövt klippa näbben på 2 st, den ena var en av tre bröder som vi övertog från en familj, de var tämligen magra och klena, så det var nog brist på en hel del ämnen, den andra var en av mina undulathonor som gnagde en hel del på saker och ting och fick frön, frukt, grönsaker, sand, kvistar, pinnar och kalksten, men i hennes fall började det tämligen tidigt och var troligen något medfött fel.

Hennes näbb klippte jag själv med en liten klotång och jag klippte den rakt av, men ytterst lite i taget. Klippte lite för djupt en gång så att en bloddroppe trängde fram, men det kom inte mer än så, tack och lov! En fågel förblöder väldigt lätt.
På våra nuvarande 2 undulater klipper jag klorna med vanlig nagelknips då och då när de blivit så långa att de fastnar i min tröja.Särskilt viktigt är det med honan som är väldigt tam och riskerar att bryta ben och tår om hon försöker flyga iväg samtidigt som klorna sitter fast.
Men det är inte särskilt ofta det behöver göras, tack och lov för hon blir riktigt tvärilsken när jag måste hålla fast henne och hon KAN bitas! Rejält! ;)

Fast, näbbklippning är väldigt otäckt och riskfyllt och inget man bör testa om man inte vet vad man gör.

MvH TIGERHEART
 
Jaha vad synd då..
Men ska se till att klippa den så fort den blivit för lång, så att den inte går av igen. Himla tur att han överlevde, det var ju blod nästan överallt i buren.. :cry:
 
Om det nu är så att det händer igen så lägg mjöl på näbben. Brukar man göra med blodpennor som gått "sönder", borde funka på näbben också.
 
Sv: klippa näbb

varför sk aman klippa näbben?? (woow, tråden är från 2003)
 
Sv: klippa näbb

För den kan vara för lång. Om fåglarna inte får picka så mycket som behövs så slits ju inte näbben och den blir för lång...
 
Sv: klippa näbb

aaha:D:D men vad händer om näbben blir förlång, då??
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Bapelsin
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp