Klippa ner katt

pepp

Trådstartare
Min kompis har två långhåriga katter som tyvärr fått tovor.
Dom behöver rakas, och det kostar 2000 kr per katt hos veterinären.

Hur gör man det bäst själv?

Jag har rakmaskin för hund och är van vid den och raka hund, men katter brukar inte vara så medgörliga?!
 
Min kompis har två långhåriga katter som tyvärr fått tovor.
Dom behöver rakas, och det kostar 2000 kr per katt hos veterinären.

Hur gör man det bäst själv?

Jag har rakmaskin för hund och är van vid den och raka hund, men katter brukar inte vara så medgörliga?!
Kostnaden är antagligen så hög eftersom man oftast söver katterna när de klipps. Enstaka tovor brukar gå bra att får bort om man är försiktig och klipper men en liten sax.
 
Det går att klippa katt med maskin, om maskinen orkar och katten är någorlunda okej med det. Jag vet flera långhåriga katter som klipps sommartid, pga värmen. Ta det lugnt och försiktigt bara.

Tovor går också att klippa bort med en vass sax.

Oavsett vilket så skulle jag rekommendera att ni är två. Tovor gör ofta ont i huden, och det är nog bra om en klipper och en håller/distraherar katten så att det inte blir ryck i huden.
Om det verkligen inte funkar så skulle jag säga att det är veterinären som gäller. Därefter kanske katterna kan vänjas vid att klippas med maskin, när det inte finns risk för att det gör ont/känns extra obehagligt pga tovor.
 
Gäller att ha vassa skär och oftast krävs operationsskär om det är tovor ner mot huden. Funkar sällan med skär som lämnar längre päls. Var försiktig med sax då katter har väldigt tunn hud och det är lätt att klippa dem.
 
Vissa djuraffärer erbjuder också klippning. Det beror så helt på katten. Vissa behöver sövas, andra kan man sitta med en frisörskam och sax och försiktigt klippa bort tovorna medan katten spinner. De flesta faller någonstans i mitten av spannet.

Vissa katter behöver faktiskt inte sövas hos vet (eller i djuraffären) eftersom de blir spaka utanför sitt vanliga revir och om ägaren inte är med.

Megara är jag innerligt tacksam för inte är långhårig. Henne föreslog djuraffäre jag gick till att jag skulle söva hos veterinären när hon skulle klippa klorna - det blev inte många klor klippta. :meh:
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
268
Senast: Jeps
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
490
Senast: tott
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 140
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp