Klippa/raka hund???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 4 082
L

liljekonvall

Har en kanske dum fråga,men frågar man inte så får man ju heller inte veta;)

Min tik lider ju av dammkvalsterallergi och får dels en spruta 1 gång i månaden,samt kortisontabletter var tredje dag för klådan.Hon får också en olja i pälsen(dermocent)en gång i veckan för pälsens kvalite.

För ett par månader sedan började hon fälla väldigt mycket,men det är ok nu,då vinterpälsen med en rejäl underhull är på plats igen.Men jag märkte också att när hon var "tunnhårig"så kliade det inte så mycket på henne och hon kändes "nästan" frisk.Jag vet inte om det har något samband alls,men kan det vara så att nu när elementen är på inne och man inte vädrar lika ofta nu på vintern att det blir varmt och "kli-it" i pälsen pga det?Kan det vara en ide att klippa/raka henne eller är det bara att förstöra pälsen?

Hon duschas ju ganska ofta i specialschampo och med en kort päls är det ju dessutom mycket lättare att få henne att torka och hålla ren i övrigt och dammet borde ju inte "sätta" sig lika mycket i pälsen.

Så är det en dum ide eller vad tror ni?Ska tillägga att hon är extremt känslig för värme och älskar allt vad kallt sjövatten,snö,is är.Lägger sig själv och sover på balkongen för att slippa ligga inne när det är varmt

Sv: Klippa/raka hund???

Om hon mår bättre av att ha kort päls så skulle jag raka. Skulle det bli väldigt kallt ute så på med ett täcke i sånt fall.

Värt att prova, pälsen växer ju ut igen. Och fryser hon så är det ju bara att ha täcke på henne.

Menar du att hunden aldrig är klåd-fri?

Om hon trots kortison i de mängderna inte är symptomfri bör du inte fundera över rakningens vara eller icke vara utan över avlivning.

Menar du att hunden aldrig är klåd-fri?

Om hon trots kortison i de mängderna inte är symptomfri bör du inte fundera över rakningens vara eller icke vara utan över avlivning.

Har hon nämnt något om mängden kortison hunden får? :confused:

Spruta plus tabletter var tredje dag. Det är i mina ögon mycket även om det handlar om minimidos. Att det dessutom är mot en allergi gör inte saken bättre. Hunden kommer alltså inte att bli frisk utan behöva gå på kortison resten av livet och det har sina bieffekter.

Klåda är hemskt för hunden. Försvaret valde nyligen att avliva några valpar på grund av klåda orsakad av allergi. Anledningen var delvis djurskyddsskäl. Man bör fråga sig själv om det är schysst att behålla en hund som kliar sig trots behandling. Nästan frisk duger inte.

Spruta plus tabletter var tredje dag. Det är i mina ögon mycket även om det handlar om minimidos. Att det dessutom är mot en allergi gör inte saken bättre. Hunden kommer alltså inte att bli frisk utan behöva gå på kortison resten av livet och det har sina bieffekter.

Klåda är hemskt för hunden. Försvaret valde nyligen att avliva några valpar på grund av klåda orsakad av allergi. Anledningen var delvis djurskyddsskäl. Man bör fråga sig själv om det är schysst att behålla en hund som kliar sig trots behandling. Nästan frisk duger inte.

Nu tycker jag du drar lite förhastade slutsatser utan att fråga hur det ligger till.Hur kan du skriva att jag ska fundera på avlivning utan att ens ha bilden klar för dig?
Hon började få sprutor för ca 3 månader sedan och sprutorna ska förhoppningsvis göra henne frisk,men det tar upp till 1 år innan man nått fullt resultat på dem.UNDER TIDEN får hon 1 !/2 kortisontablett var tredje dag och ska alltså inte ha det hela livet.Angående klådan så har hon det, ja.Det innebär inte för den skull att hon kliar sig sönder eller hela tiden,utan mer att hon kliar sig lite mer än vad en normal hund gör.Det jag skrev var att hon var mer eller mindre symtomfri under sin fällningperiod och frågan handlade därför om rakning eller klippning av de som hade erfarenheter

Skulle jag vara dig så skulle jag använda en coat king för att tunna ur pälsen för att få bort underullen. Klipper du riskerar du att pälsen blir tjockare eller mjukare i strukturen och då drar pälsen åt sig ännu mer damm.

Dammsuger du hemma, så bör du dra av med en mopp också för att få bort det fina dammet som flyger runt också. Glöm inte väggar och tak, det är extra viktigt nu när elementen är varma och dammet flyger mer i luften. Lycka till!

Tack för svaret:)(och ni andra också)

Jag har inskaffat en ny dammsugare med ett sånt där allergifilter och försöker både vädra och städa ofta.Hörde också av en vän som har barn med dammallergi att det är bra med mattor(som drar åt sig damm)men de ska tvättas och vädras ofta.Trots det blir det ju lite för kallt inne nu att ständigt vädra,så städningen ligger i fokus istället.

Är coat king någon slags uttunningssax eller uttunningskniv?
Är det svårt att använd själv eller är det kanske bättre att lämna hunden på hundtrim?

Den ser ut som en kratta med små knivblad som river av underullen utan att dra av täckhåren. Den är jättebra och har kortat ner urborstningarna med veckor. Den finns på välsorterade djuraffärer och på nätet annars får du fråga om den. Det finns en billigare variant på parma som kostar strax under 200kr.
Det man ska tänka på när man använder den är att man ska dra med jämna drag över hela kroppen då den tunnar ut väldigt bra.

Åh,tack.Jag sitter på jobbet nu och har inte mycket för mig,så jag ska genast ut och leta på nätet.Som någon skrev,så växer ju pälsen alltid ut om det skulle se väldigt dumt ut:o:)

Det jag var mest orolig över är att man förstör pälsens kvalite genom att raka den,så uttunning kan ju verkligen vara värt att pröva

Jag har själv problem med kvalsterallergi trots att jag har 5 hundar och är dipl. hundfrisör. Att ha en ren hund är a och o och att mattorna som man har inne är rena. Men en riktig microfibermopp tror jag kan vara en hit för din del också för att få bort det fina dammet. Glöm inte att damma av elementen.
Underullen brukar dra åt sig ganska mycket elände och det är en av anledningarna jag ser till att ta bort så mycket som möjligt. Pälsen blir blankare och finare och lättare att sköta.

Elementen har jag glömt!Ska ta tag i dem imorgon;)

Jag använder oftast en micromopp också men dammsugaren måste jag säga var kanon.

Jag har sett att underhullen ofta blir lite mjällig om man "rufsar" runt i den och därför borde det ju,precis som du skriver,vara lättare att hålla rent pälsen om den är tunnare.Likaså när hon duschas,så borde det ju bli smidigare att få ur schampot så att inga rester ligger kvar och irriterar

Så om ett år är hunden frisk, även utan sprutor och tabletter?

Klåda är ett jäkelskap för hundar och de har det inte så skoj även om de inte kliar sönder sig.

OT; Bra att du skaffat en ordentlig dammsugare! Glöm inte att byta filtret ofta bara! Är det för gammalt så släpper det igenom sånt det inta skulle släppa igenom annars.

Tycker du verkar göra ett väldigt bra jobb med din hund :)

Så om ett år är hunden frisk, även utan sprutor och tabletter?

Klåda är ett jäkelskap för hundar och de har det inte så skoj även om de inte kliar sönder sig.

Jag skrev inte att hunden är frisk utan sprutor.Jag skrev att det tar upp till ett år innan sprutorna fungerar fullt ut.Jag kommer aldrig ihåg ordet på vad det heter,men du sprutar alltså hunden med ämnet den är allergisk mot och bygger på så sätt upp immunförsvaret på ämnet den reagerar på.Enligt vetrinär och andra hundfolk med samma problem har inte sprutorna några biverkningar för hunden.(undantag finns säkert,precis som med allt annat)

Jag tror att jag själv tillsammans med min vetrinär är kapabel till att avgöra om min hund lider och som jag skrev är det inte mycket hon kliar sig utan lite mer än vad som är normalt.Jag vill därmed underlätta för henne att göra det så bra som möjligt,därav min fråga om just rakning/klippning.

Så du tycker på allvar att en hund med allergi,som inte ens fullföljt sin behandling ska avlivas?Det gör mig ledsen att höra

OT; Bra att du skaffat en ordentlig dammsugare! Glöm inte att byta filtret ofta bara! Är det för gammalt så släpper det igenom sånt det inta skulle släppa igenom annars.

Tycker du verkar göra ett väldigt bra jobb med din hund :)

Tack:)Försöker med allt jag kan komma på.Ska tänka på dammsugarfiltrena också.Hur ofta är "lagom" att byta?

Hyposensibilisering är väl benämningen på den här typen av behandling. Fungerar i mellan 60 och 70% av fallen. Ofta krävs dessutom ortison till och från även efter behandlingen slut. Vad gör du om behandlingen inte fungerar?

Jag är ytterst tveksam till att behålla en allergisk hund med klåda och skulle nog inte ens behandla. Jag har sett vad klådor kan ställa till med och ser avlivning som den skonsamma utvägen. Hunden hålls vid liv för ägarens skull och inte för sin egen.

Nu kan man ju tycka att jag kastar sten i glashus med tanke på att jag valt att behålla Lille Fjant som är helt skruvad i skallen, men det beslutet är inte hugget i sten och hon har vägts på livets vågskål både en och två gånger.

Liknande trådar

Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 844
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈