Klippa tasshåret

Silver Girl

Trådstartare
Jag undrar hur mycket man behöver klippa inför vintern, för att slippa de värsta snöklumparna? Ska man klippa jämsmed trampdynorna på undersidan eller också in emellan (hoppas ni förstår vad jag menar)?
Har en golden om det spelar roll.
 
Som "@dobbis sa så klipper jag "allt"/så mycket som går då det annars lättare fastnar grus, sand, snö m.m. Har tänkt köpa en liten trimmaskin för detta (känns som det skulle vara lättare än med sax) men inte tagit mig tid det det.

Ascto är golden/BC blandis så han har nog ganska lik päls som din.
 
Bedlisar rakas oftast med 40-skär mellan trampdynorna. När pälsen blivit bara lite för lång där mellan så blir det snabbt jobbigt vintertid. Det bildas oerhört lätt små isklumpar eller fastnar nåt litet skräp som kaplsar in sig i päls.
Håll koll på all hud bara. De har ju lite så som vi har mellan tummen och pekfingret och det är lätt att råka "skrapa" lite där.
 
Misstänkte att det behövde klippas ordentligt.
Tur att det inte brukar bli vinter här än på ett tag då vi måste träna på detta. Jag tänkte att det inte skulle vara något problem då kloklippningen går bra. Men tydligen kittlas det när jag klipper med saxen så nu tränar vi från början med klipp-godis-klipp-godis. Men det ska nog gå bra så småningom.
 
Jag klipper alltid även in under mellan trampdynorna, mest för att det är där mina salukis får som värst snöklumpar. Jag märker stor skillnad på när de är klippta och inte, det blir mycket mindre snöklumpar och mycket enklare för hundarna att vara ute.
 
Misstänkte att det behövde klippas ordentligt.
Tur att det inte brukar bli vinter här än på ett tag då vi måste träna på detta. Jag tänkte att det inte skulle vara något problem då kloklippningen går bra. Men tydligen kittlas det när jag klipper med saxen så nu tränar vi från början med klipp-godis-klipp-godis. Men det ska nog gå bra så småningom.

Min ena Golden är också väldigt kittlig när man klipper tasspälsen. För henne har det hjälpt att vara blöt om tassarna, då är det tydligen inte alls lika kittligt. :)
 
Jag klipper bara det som sticker ut, men Frank har inte så stora problem med snöklumpar heller. På kroppen är det säkert för att han är strävhårig, men just mellan trampdynorna är det ju inte världens strävaste hår ändå så där kanske det mer är för att han inte är lika hårig som en t.ex. golden :)
 
Min ena Golden är också väldigt kittlig när man klipper tasspälsen. För henne har det hjälpt att vara blöt om tassarna, då är det tydligen inte alls lika kittligt. :)
Så det var därför träningen gick så bra i gårkväll, kanske. Får kolla framöver om jag märker skillnad.
 
Jag har aldrig någonsin klippt tasshår på någon hund. Växer det hår där så finns det en anledning, tänker jag.
 
Jag klipper bara det som sticker ut, även om Tinja ganska sällan får snöbollar mellan tårna. Men är det juuust det där vädret där det fastnar så fastnar det MASSOR om det sticker ut längre päls. Klipper jag bort den, lämnar kanske 2 mm, då fastnar ingenting ens i det vädret :up:

Sen trimmar jag hennes tassar regelbundet även när det inte är snö. Men det är för att jag tycker det är mysigt :p
 
På mina flattar klippte jag allt hår mellan.

Det syntes att det gjorde ont att packa in hårda snöklumpar mellan trampdynorna. Plus att jag slapp en hund som låg och gnagde bort is efter varje utevistelse.
 
Sen är det också så att de hundar som har väl slutna tassar sällan får problem med snöklumpar och annat mellan trampdynorna under normala förhållanden och de med mer öppna tassar drabbas enklare av sådant och då även med att annat letar sig in mellan trampdynorna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 364
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: Smoothi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 853
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp