Klippa vid svansroten?

finapina

Trådstartare
Gör ni det? Hästen har mycket och tjock svans.Men jag tycker det blir så spretigt uppe vid svansroten med de kortare stråna.Har vid något tillfälle försökt klippa där men det blir inte bra, ser ut som hon kliat sig mot ngt. Hur får man det snyggt???
 
Jag jämnar till lite ibland, min ena häst kliar sig då och då så hennes svans blir aldrig hel-lång. Jag kammar mittbena på svansroten så att det spretar ut åt båda sidorna, och håller saxen lodrät och tar respektive sida i ett enda klipp. Verkligen bara topparna, kanske en halv cm, så att det inte blir alltför rakt. Det blir ju inte lika snyggt som en utväxt svans, men man får ju jobba med vad man har ;)
 
Låt det växa och gör en inbakad fläta när det behöver se snyggt ut?
Om det inte blir långt nog att fläta kan man köra med trimmer på sidorna av svansroten och sen fläta det som blir kvar.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
815
Senast: Linda_A
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp