klippmaskin alfa-laval

Sv: klippmaskin alfa-laval

Har en och har haft den i 4 år. Väldigt stark och bra motor. Blir inte särskilt varm även när jag klipper kallblodet med super tjock päls. Den var dyr över 4.000:- men jag är helnöjd. Nog inga problem med reservdelar men jag har ännu inte behövt några. Fungerar lika bra som första gången jag använde den.

Har haft min i snart 19 år - slitstark, superstark och pålitlig. :bow:

Alfa-Laval är ju det gamla namnet på DeLaval. Men det kanske du redan vet.

Det är MYCKET bra maskiner :bow:

Jag har en själv. Den var dyr, över 4200 kr, men den är BRA, man får vad man betalar för.
Klipper en nordis med TJOCK päls, även tovig på vissa ställen, och den blir knappt ljummen :bow: Det bara säger swish så är pälsen borta. Fint och slätt :banana:
Jag har de grövsta skären på min (för djur med tovig och smutsig päls :angel: ;) ) och i butiken sa dom att det nog skulle bli lite randigt i pälsen när man använde det, men nädå det är hur slätt och fint som helst :bow:

Senast ändrad av en moderator:

bästa maskinen på marknaden!!!
HAde jag haft råd hade jag köpt en egen.
Men nu lånar jag istället.
Alla bönder i trakten har sånna och de klipper sina kor (mellan 20 - 200 kor) Minst 2 ggr per år med samma maskin och dom håller i många år! Reservdelar och maskinen finns att köpa på granngården eller andra Alfa-Laval återsäljare. Vi har egna alfa-gubbar i traken :D

de är jätte bra.. har den lite mindre tystare för att kunna klippa huvud o ben men dom är verkligen kanon!!

*knapp*
Hur ofta slipar ni era skär då?
Jag tar mig inte igenom en häst (ponny, med grov, men inte SÅ grov päls..) med nyslipade skär!

Nu sist lämnade jag in båda skären på slipning och jag har på två par skär knappt lyckats klippa ponnyn två gånger!!
Kan man reklamera slipningen?

kan bara instämma i det Ridi säger. Den är lite dyrare men den betalat tillbaka sig i o m att jag klippt ett antal hästar åt andra.
Klipparen är mkt stark och rår på de tjockaste pälsar. Ung var 20:e klipp slipar jag skären, men skären varar inte för evigt, ca 10 ggr kan man slipa innan jag kasserar dem.

Jag har aldrig slipat mina skär utan brukar slänga dom och köpa nya. Kanske dumt sen de är ganska dyra. Vad kostar en slipning, och hur bra blir resultatet?

kostar strax över hundralappen att slipa dem..

Brukar fungera bra..
Vet inte om det är skären det är fel på eller pälsen på hästen...
Börjar bra men sen blir de slöa efter 75% av hästen..
Inte provat klippa någon annan häst med dem på länge iof...

kanske borde köpa sånna där skär för smutsgrisar.. ;)

köpte en ny delaval klippmaskin nu förra veckan, en nyframtagen variant till hästar, va kampanj på granngården på den... den är kanon, den väger typ inget, låter inte mycket och klipper toppenfint! varm blir den inte heller, som min förra, den blev asvarm efter typ fem min,,

Köpte också en delaval (till kampanjpris) vilken modell köpte du? Har inte provat min ännu. Min häst tycker den är lite läskig men jag har fått honom att acceptera maskinen när den inte är igång :D . Han gillar dock inte ljudet när jag startar den.

Är det någon som har bra tips på hur man underlättar klippningen??? :bump:

Döva med bomull i öronen och tramsa inte för mycket utan börja bara och klipp. De vänjer sig.

Tycker att det är bästa maskinen på marknaden. har en c-180 som jag köpte för 2 år sen. Har slipat skären en gång. Har klippt shettis och halvblod med den. Den är dyr, men kvalitét lönar sig i längden.

Jag har en.

Supermaskin! Bästa jag haft.
Dock är den modellen som jag har rätt så tung, men den klipper allt. Oavsett hur lortig/tjock pälsen är. Kanon!

Var rätt dyr, men jag tror att den kommer att hålla i många år framöver.

Klipper ca 10-15 gånger/år (mer än 1 häst) innan skären slipas. Slipningen kostade 100 kr.. Så det är överkomligt tycker jag.

Har dock bomull i öronen på en av hästarna ¨då denne är känslig för ljudet, de andra bryr sig inte alls, det går ju att ställa in 3 olika hastigheter på min = tre olika ljudnivåer.

Vilka skär har ni? I affären jag brukar handla har de bara "31-15". Finns en häst och en ko på bild så jag antar att det kanske är lite för grova men det brukar bli bra i alla fall.

Tack för alla svar å funderingar. :bow:
å har jag gjort ett bra kap! :idea: :love:
Får vi hoppas iallafall har inte provat den ännu. ska vänja hästen först.
Nu ska det klippas häst!!!!;)

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
768
Hundhälsa Håller på att bli tokig på hundens päls på benen, det är som att ta med sig en halv skog och ett helt grustag in efter varje promenad...
Svar
18
· Visningar
835
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 779
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer