Bukefalos 28 år!

Klippmaskin till hund

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har tänkt att skaffa en klippmaskin till min hund som måste hållas korthårig pga att pälsen tovar så otroligt mkt:/
Har klippt med sax innan men det blir inte snyggt och så är det nästan inga saxar som klarar av hennes päls. Det bara tuggar och klipper inget.
Hon är ju en chinesecrested men pälsen är typ korkskruvig/krullig och så ullig att det blir tovor bara av att hon rör sig:(
Tänk typ puff*får:(

Finns det någon klippmaskin som klarar av sån päls? Vilken i så fall? Den måste vara billig. Och gärna lämna lite päls så hon inte blir helt naken.:)
 
Sv: Klippmaskin till hund

Billig är ofta = dåligt dvs svag styrka och klarar inte den sortens päls du beskriver. Rekommender Andis AGC, tyst och lätt, underhållsfri. Du får med ett skär av stål som du kan klippa rumpa, mage, nos och mellan tårna med och så köper man till ett till kroppen. Vílket ja det beror på hur kort du vill ha alternativt hur mycket tovor du har. För det skäret som lämnar 1 cm klarar inte tugga sig igenom tovor det gör endast det som lämnar 3 mm, om ens det om det är illa! Amdis kostar typ 1700-2000 kr. Alternativt låter du ngn som kan klippa ner henne och sedan när pälsen är tovfri kanske en billigare Moser rex klarar jobbet. Den kostar ca 1300-1400. Billigare från utlandet och finns säkert tips på kinesgrupper på FB. Hojta om du vill ha hjälp klippa ner henne! ( jag finns i Göteborg )
 
Senast ändrad:
Sv: Klippmaskin till hund

Rekomenderar Oster A5. Den är inte så billig ( ca 1500-2000 kr), men är av bra kvalite som håller länge och inte blir dålig. Köper du en billig maskin så kommer du bli missnöjd och ångra dig om du ska fortsätta klippa. En bra maskin ( och skär) är a och o för att det ska vara lätt och smidigt att klippa med bra resultat:)
 
Sv: Klippmaskin till hund

Rekomenderar Oster A5. Den är inte så billig ( ca 1500-2000 kr), men är av bra kvalite som håller länge och inte blir dålig. Köper du en billig maskin så kommer du bli missnöjd och ångra dig om du ska fortsätta klippa. En bra maskin ( och skär) är a och o för att det ska vara lätt och smidigt att klippa med bra resultat:)

Jag håller med helt och fullt!

Billiga maskiner fungerar inte! De bara står och tuggar och nyper hunden= DÅLIGT

Oster har riktigt bra maskiner, på ebay kan du hitta dem till bra pris och även skär till fina priser :)
 
Sv: Klippmaskin till hund

Jag har också en Oster och är mycket nöjd! Moser Rex som tidigare nämndes fick jag en, använde en gång och gav sen vidare, den var katastrof i jämförelse.
 
Sv: Klippmaskin till hund

Har haft en oster men sålde den efter ett år. Den låter jättehögt jämfört med en Andis och känns så himla tung i jämförelse med Andis trots att det inte skiljer mycket i vikt. Ostern blev het så jag brände mig att hålla i det blir inte Andisen.
 
Sv: Klippmaskin till hund

Jag har en från trixie som jag klippte min förra beardis med. Det funkade sådär, men det funkade absolut ;) jag fick klippa medhårs för att den inte skulle lugga och det blev väldigt kort. Jag tror den är ganska billig.
 
Sv: Klippmaskin till hund

Jag skulle också rekommendera att du skaffar dig en dyrare klippmaskin.
Ostern är kraftfullare och tyngre än Andis. Sistnämnda är som någon sa tystare.
Vet folk som har köpt en billigare klippmaskin och kanske inte hunnit längre än halva hunden eller katten innan den säckat ihop. Sköter man klippmaskin och skär håller de lääänge.

Alternativt kanske du kan lämna in hunden för klippning hos en hundtrimmare och sedan hålla efter med sax när det börjar växa ut igen? Köp i så fall riktiga hundsaxar, jag rekommenderar Witte.

Tror jag vet ungefär vilken typ av päls du menar, börjar den tova finns det inte så mycket mer att göra än att skala av hunden totalt. "Hunden" (powderpuff-korsning) på bilden fick behålla 1 mm päls, den hade fått växa fritt i ett år innan de bokade tid för klippning.

 
Sv: Klippmaskin till hund

kl
Billigaste Ostern på ebay är en begagnad (använd en gång) för 100 kr, frakt på lite över tvåhundra + tull.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 802
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 885
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp