Klippmaskin!

Sv: Klippmaskin!

Googla pålyckliga fåret där säljer de BRA maskiner och du kan välja allt mellan himmel och jord i klippmaskiner=)

Jag har en jula och den är inge bra dels tuggar den när den blir varm vilket den bli innan ens halva hästen är rakad.
Sedan lämnar den massa ränder och ja rakningen blir inte fin man får låta den svalna många många gånger under en rakning!

kl

Jag har tre maskiner.
En stor superstark från Willab, 320W. Den klipper genom allt, och snabbt går det också. Den är nog minst 10 år och väl använd men har aldrig varit något fel på den. Minus är att den är tung och låter givetvis mkt. Och den har inbyggd fläkt som blåser hår överallt. :p

Den andra är en Moser Avalon. En liten, lätt och väldigt tyst maskin. Klipper snyggt men den är svag och det tar lång tid att helklippa. Perfekt för rädda hästar men inget för tjocka pälsar, det blir för tungt för motoren.

Så har jag en liten Showmaster maskin, den går att helklippa med om man orkar men mest lämplig för att finputsa.

Googla pålyckliga fåret där säljer de BRA maskiner och du kan välja allt mellan himmel och jord i klippmaskiner=)

En snabbtitt (så jag kan ha missat något) säger mig att den billigaste hästklippmaskinen kostar dubbelt så mycket som Julas. Sedan kanske den är värd pengarna, men allt är ju relativt. Man måste ju se till sina behov också. Om man har en eller två hästar som man inte behöver helklippa, och som man klipper kanske 2-3 ggr/år, så behöver man kanske inte det allra bästa utan klarar sig ypperligt med något lite enklare.

Jag har en jula och den är inge bra dels tuggar den när den blir varm vilket den bli innan ens halva hästen är rakad.
Sedan lämnar den massa ränder och ja rakningen blir inte fin man får låta den svalna många många gånger under en rakning!

Du har kanske fått tag i ett måndagsex? Det enda jag möjligtvis kan känna igen är att det blir lite ränder, men jag tycker inte att det spelar någon större roll. Låt det växa några dagar så syns det ju inte. Att den skulle tugga och/eller bli varm, det känner jag inte ALLS igen däremot... Jag klippte en filtklippning (men lät dock henne behålla håret på magen) på min haflinger igen idag, och inte behövde maskinen vila den här gången heller.

Så, ja, jag tycker definitiv Julas maskin är värd pengarna!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 185
Senast: Capybara
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 304
Senast: fio
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka