Klippmaskin.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare knasigare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 213
K

knasigare

Någon som kan rekomendera någon bra klippmaskin? Det är så galet dyrt att trimma så jag har kommit fram till att det är mer ekonomiskt att klippa honom själv. Så ska trimma honom nu i veckan och sen underhålla klippningen med egen maskin..hade jag tänkt iallafall.

Jag vill ha en tyst gärna lite mindre maskin, finns det några prisvärda sådana?

Sv: Klippmaskin.

Någon som kan rekomendera någon bra klippmaskin? Det är så galet dyrt att trimma så jag har kommit fram till att det är mer ekonomiskt att klippa honom själv. Så ska trimma honom nu i veckan och sen underhålla klippningen med egen maskin..hade jag tänkt iallafall.

Jag vill ha en tyst gärna lite mindre maskin, finns det några prisvärda sådana?

Billigast är att spara pengar till en bra maskin. De billiga maskinerna tuggar sönder pälsen, är inte effektiva och ger dig gråa hår, sedan får du köpa en ny och en ny.

Köp en nätdriven (med sladd) då de är starkare än de uppladdningsbara. Nu vet jag inte vad du har för ras, så hur stark klippmaskinen skall vara beror lite på vad du skall klippa och hur mycket päls det är.

Själv har jag en Andis som är något billigare än det stora märket Oster. Den har jag haft i fyra år utan att behöva lämna in den på service. Jag har klippt fler än min egen hund med den, så den är ganska välanvänd.

Priset för en Andis ligger mellan 1500-2000 kronor och ofta ingår ett skär (som man kan välja själv).

Låter jättebra med en sån, då ska jag nog kanske välja en med sladd istället. Det är en liten springer med en hel del päls.

Jag köpte en Oster Mark I för snart 15 år sedan då kostade den 700 kr och har varit värd sin vikt i guld som man brukar säga:) Jag hade på den tiden en storpudel som jag klippte ner ett par gånger per år. Idag använder jag den till min silkyterrier på huvud samt på tassar.

Nu vet jag inte vad du har för ras, men tänk på att pälsen blir riktigt dålig av att klippas om du har en strävhårig ras. Mjuk, tovar sig lättare och framförallt väldigt smutsig.

Har en Oster golden A5 en super bra maskin. Ligger runt 1600-2000kr i pris. Finns även en ny modell som är sladdlös. Det finns några klippmaskiner som Osters skär passar till. Huvudsaken att den ligger bra i din hand och att du om möjligt prov hålla i olika maskiner. Lycka tilll.

Nu vet jag inte vad du har för ras, men tänk på att pälsen blir riktigt dålig av att klippas om du har en strävhårig ras. Mjuk, tovar sig lättare och framförallt väldigt smutsig.

Stämmer inte i alla lägen,jag har en riesen,väldigt strävhårig,blir alltid klippt var 10e vecka,och får utmärkt kritik på utställningar om sin supersträva päls!

Dextrosol:
Jag har en likadan klippmaskin som dig,köptes nog för 20-25 år sen..värd sin vikt i guld,bara att slipa skären,sen tuffar den på!

Stämmer inte i alla lägen,jag har en riesen,väldigt strävhårig,blir alltid klippt var 10e vecka,och får utmärkt kritik på utställningar om sin supersträva päls!
Dextrosol:
Jag har en likadan klippmaskin som dig,köptes nog för 20-25 år sen..värd sin vikt i guld,bara att slipa skären,sen tuffar den på!

Men då har inte din hund mycket till underull väl? (sorry OT)

Jag har klippt min dv.schnauzer helt vid ett par tillfällen och även om hans sträva päls återkommer, så är det inte utan ett gediget arbete med att kamma ull och börja om från början mellan klippningarna.

Är det du beskriver normalt för riesenschnauzern kanske? Jag har en bekant som har en airdale terrier och hon påstår att hennes hundar skulle tappa färg och strävhet direkt om hon så ens tänkte klippning. Hennes hundars päls är strävare än min dv.schnauzers, och framför allt på benen, inte ett mjukt strå så långt man ser. De klippta airdale jag sett har haft en dassig beige färg med en grå sadel.

För att återgå till ursprungsfrågan;

TS - jag köpte min Andis eftersom den är ganska tyst. Kanske bra att veta, nu när jag såg att du hade "tysthetskrav" också. ;) Jag upplever inte heller att den blir lika varm som Ostern och sedan är skaftet lite smalare att hålla i.

Har han väldigt lite underull? I vilket fall är det väldigt ovanligt att pälsen är fortsatt super när man har klippt.

KL

Riesen har ju överlag mycket bättre pälskvalité än vad en dvärg har. Vet många riesens som har varit klippta i X antal år, men som fortfarande har en suverän och sträv päls när de slutar raka den.

En dvärgs päls däremot blir ofta (finns ju givetvis undantag här med) totalförstörd av bara en klippning, och det tar otroligt lång tid och väldigt mycket arbete för att få någon sorts hyfs på den (om det ens går).

Så rakning av dvärgschnauzer är ett BIG NO NO, medan det oftast går helt OK på en riesen.

Fast personligen skulle jag aldrig gambla med en sträv päls så, blir den förstörd är det ju katastrof! Nej, trimmning på sträva hundar är det som gäller för mig!

KL

Riesen har ju överlag mycket bättre pälskvalité än vad en dvärg har. Vet många riesens som har varit klippta i X antal år, men som fortfarande har en suverän och sträv päls när de slutar raka den.

En dvärgs päls däremot blir ofta (finns ju givetvis undantag här med) totalförstörd av bara en klippning, och det tar otroligt lång tid och väldigt mycket arbete för att få någon sorts hyfs på den (om det ens går).

Så rakning av dvärgschnauzer är ett BIG NO NO, medan det oftast går helt OK på en riesen.

Fast personligen skulle jag aldrig gambla med en sträv päls så, blir den förstörd är det ju katastrof! Nej, trimmning på sträva hundar är det som gäller för mig!

Here's the gambler. :crazy: *räcker upp handen*

Dels har min hund en ganska bra päls, så jag vågade att testa och dels för att han verkligen ogillar allt mitt slitande med ullen.

Jag skall dock erkänna att jag inte klipper ned honom av gammal ohejdad vana, det har hänt två gånger sedan hösten07 (när jag ställde ut senast).

Jag vet inte om jag skall satsa på utställning mer heller, även om det gått ganska bra för honom och han placerat sig i bästa hane vid ett flertal tillfällen. För närvarande jobbar jag med pälsen i förhoppning om att vara med på ett par utställningar i sommar och so far, so good.

Han har en bra sträv päls, men jag kammar underull som en tok. Jag kan lätt dra ull varje dag om jag vill och den är seeeeeeeg...

Jag håller med dig om att man inte skall äventyra en mjuk päls och självklart är schnauzern (oavsett storlek) vackrast i sin sträva och mest tåliga päls! :bow:

Men jag måste ändå erkänna att pälskvalitén kan skilja sig mycket åt, och de hundar med bra päls kan bli ganska misshandlade utan att det gör så mycket. Jag vet en svart dv.schnauzer som trots klippning och bara sporadisk ullkamning har en helt ok päls. Inte för utställning, men för vardagsbruk.

Har han väldigt lite underull? I vilket fall är det väldigt ovanligt att pälsen är fortsatt super när man har klippt.

Jag skaffade min 1a riesen 1983,usch nu känner jag mig gammal..men,jag har aldrig i hela mitt liv trimmat någon av dom,alla 4 är klippta med maskin,och alla är utställda med "mycket bra pälskvalitet".

Min nuvarande riesen blev BIS-1 i Veteranklassen förra månaden,det hade hon inte blivit med en taskig päls..
Hon är klippt i 8 år!

Senast ändrad:

Jag är så otroligt nyfiken på vem du är och vilken dvärg du har!
PM:a gärna om du inte vill skriva här :laugh:

Jag är supernöjd med min Moser Max 45. Starkare motor än Oster Golden A5 jag hade innan men som ville gå varm. Ligger lika i pris. Spec gillar jag två klipphastigheter på Mosern och att den är lite lätatre att hålla. Skären är kompatibla kors och tvärs.

Kostar ca 1600 kr inkl ett skär.

Jag har klippt riesen i en herrans massa år, de med sträv fin päls har behållit den, de med halvkass päls har fått lite sämre päls.

Lillherrn är förvånansvärt 'snällklippt' såhär första gången iaf, lika sträv direkt efter som innan. Äldre herrn klipper jag oftast ner helt/hårt (vi talar 1 mm skär..), samma sak med pappas dam. De tillhör fluffpälsarna, och ingen vits liksom, är bara just fluff iaf. Lillherrn med sträääv och fin päls klipps med 2,8 - 3 mm skär.

Liknande trådar

Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 047
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras... 2
Svar
30
· Visningar
2 175
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
974
Senast: TantAgda
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka