Klippmaskiner?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fragan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 5 072
F

fragan

Vilka maskiner använder ni?

Har sett att det kommit ut små 'billigare' versioner, som är uppladdningsbara, men orkar dom verkligen klippa en häst?

Någon som har förslag?

Jag har två hästar som ska halvklippas, så behöver jag verkligen dom där Top of the Range, maskinerna, Som man kan klippa 20 hästar om dagen med, 7 dagar i veckan?

Sv: Klippmaskiner?

Jag har en Lister Star Clipper

Fördelar: Väldigt lätt och tystgående. Jag får utan problem klippa kring öronen med den på båda mina hästar.

Nackdelar: upplever den som något svag jämfört med de gamla Delavalmaskinerna jag använt tidigare.

Jag hakar också på denna tråd då jag måste inhandla klippmaskin snarast!
*och helst inte över 5-700kr då jag känner på mig att jag kommer vara ganska så pank efter denna globen helg:angel:*

okey, jag har klippmaskinen från J*la, billig, ligger under tusenlappen just nu.

jag har halvklippt 2 gr med den och helklippt 2 gr.
Helklippte min lille herre idag. (islandshäst och polarns russ, så den tål grov päls)

Fördelar:
*Lågt pris
*Skären är oxå på otroligt lågt pris
*Klipper fint och bra
*Lång sladd
*Man får med sig extraskär, borste, olja, skruvmejsel och extra-lagnings-grejjer

Nackdelar:
*En del anser att den låter högt. men jag tycker den låter som alla andra klippmanskiner jag har klippt med.
*Blir varm ofta (pausar väl ungefär 6-7 gr/klippning)
*Kanske inte så bra klippmaskin om man ska klippa måånga hästar (typ stora stall med 20 pollar)

Jag har en AlfaLaval maskin, en stor sak som låter förskräckligt men är supereffektiv, kan lätt klippa minst 10 hästar innan skären behöver slipas. Vilket är bra för mig som klipper många varje år. Dessutom går det fort att klippa med den och det är bra för hästarnas tålamod. De flesta bryr sig inte om ljudet nämnvärt och verkar de göra det stoppar man bara lite bomull i öronen så är det lugnt.

Har även en Wahl som är mindre och tystare och används till töntiga hästar eller uppe vid öronen och på benen där det är svårt o komma åt med den större maskinen.

Sedan har jag en batteridriven liten Wahl, som nog mer är en hundtrimmer. Men den går att använda i ansiktet och sådär.

Jag har en Lister Star Clipper

Fördelar: Väldigt lätt och tystgående. Jag får utan problem klippa kring öronen med den på båda mina hästar.

Nackdelar: upplever den som något svag jämfört med de gamla Delavalmaskinerna jag använt tidigare.

Har också en Lister star clipper och en Delaval innan och upplever dem precis som du!

Anledningen till att jag bytte var dels att Delavalen var tung o högljud, men framför allt för att den inte klippte pälsen på min ena, tror att pälsen var för tunn o fin för maskinen (typ fullblodspäls). Men Listern klipper henne utan problem!

Fast jag tycker att den klipper lite hackigt. Iof så har min ena väldigt ullig päls...

Fast jag tycker att den klipper lite hackigt. Iof så har min ena väldigt ullig päls...

Kan vara, tycker att den klipper mina bra men de är ganska så tunnpälsade. Lite hack blir det på mina men det tror jag mer beror på min inte riktigt fullländade klippteknik:D

Själva klippningen blir alltså inte hackig utan det känns lite hackigt när man klipper. Precis som att den är på vippen att inte orka med. Vilket känns lite synd för den var dyr den jäkeln :devil:. Och skären är dessutom också dyrare än delavals. Men det kompenseras väl med att den är toktyst. Mina står helt opåverkade och sover när maskinen gör sitt jobb :D

Min maskin kostade strax under 500 kr hos börjes för tre-fyra år sedan. Den funkar utmärkt till att kliopa normala pälsar och ltckades faktiskt även med en shettispäls modell megafluff. Klipper mellan en och tre hästar om året med den.

Jag har den från Jula som kostar en tusenlapp ungefär. Köpte den inte för så länge sen så jag har bara hunnit klippa en gång med den.
Jag är verkligen supernöjd! Den klipper jättebra.
Lite negativt är väl att den låter en hel del, men har man en snäll pålle så är det ingen fara.

Min maskin kostade strax under 500 kr hos börjes för tre-fyra år sedan. Den funkar utmärkt till att kliopa normala pälsar och ltckades faktiskt även med en shettispäls modell megafluff. Klipper mellan en och tre hästar om året med den.

hur är den maskinen att klippa med? tyst/högljudd, lätthandterad etc?

Hej alla!

Kul att så många har svarat.

Jag såg den billiga som dom har på H**ks, 429kr, skulle åka och hämta den, men något sa åt mig att köra inom J*la, och då köpte jag en 'riktig' klippmaskin, stod 1495 kr på hyllan men i kassan blev det bara 995!

Det måste vara den någon av er har pratat om, ska prova den imorgon!

Jag har den från Jula som kostar en tusenlapp ungefär. Köpte den inte för så länge sen så jag har bara hunnit klippa en gång med den.
Jag är verkligen supernöjd! Den klipper jättebra.
Lite negativt är väl att den låter en hel del, men har man en snäll pålle så är det ingen fara.

Wippos, som skrev att hon också hade en sådan maskin, menade att den lätt blev varm, blir din det också? Har en äldre klippmaskin som nu på ålderns höst har just det problemet, funderar på att köpa en ny, men dumt att lägga pengar på en, som har samma problem som min gamla... :smirk: Hoppas du förstår vad jag svamlar om. ;)

Nej, jag tyckte faktiskt inte den blev alls varm. Men pausade ändå ett par gånger under klippningen.

jo bara man pausar ibland så man inte riskera att bränna motorn. men den svalnar ganska snabbt oxå :)

Oki doki, bäst att fråga ;). Den gamla hemma blir apvarm efter en halvklippning, lagom att gå ut och rida och sedan klippa resten av hästen. Lite tröttsamt då jag har flera hästar som behöver snaggas :smirk:. Men då vet jag.

Jag bara väntade på att någon skulle fråga :D

Den är JÄTTETYST! Surrar så lågt att vi sitter ocvh fikar och pratar i normal samtalston precis brevid den som klipper - som utan problem kan följa med i samtalet. Vibrerar lite, men inte så att man måste avbryta för att vila handleder osv. Låg vikt, även detta bra fäör handlederna. Blir inte varm särskilt fort. Klippte hela halsen båda sidor och bogarna igår på min pålle, behövde inte pausa en endaste gång.
Inte jättestark så man helklipper väl inte på en timme, men det beror ju även en del på hur mycket tid man lägger på att få ordning på linjer och sånt :D

Maskinen passar nog inte om man ska klippa ett tjugotal hästar hela vintern, men för jobbybruk med ett par hästar så tycker jag att den är heltr perfekt!

Hej, nu svamlar jag tillbaka igen... Såg i annonsen att den väger 3 kg :eek: Det är ju dubbelt så mycket som de andra jag tittat på! Går inte händerna av på er? :confused:

Och till Polly_Mulle: Finns den modellen du pratar om kvar..? :angel: Låter bra m det priset... ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 578
Senast: Lavinia
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 336
Senast: Ise
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 158
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 901
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka