Klippning vid luftrören?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Chappe_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 084
C

Chappe_

Jag har funderat på att klippa min häst i vinter, men det känns inte så bra att klippa halsen, då jag fåt för mig att hästen lättare blir förkyld då, eftersom man tar bort Pälsen från luftrören. Men så kanske det inte är? blir hästen lättare förkyld (så som vi människor) om man klipper där?

hjälp :crazy:

Sv: Klippning vid luftrören?!

Det tror jag inte.... Men det kan vara bra att ha ett täcke med hals så inte hästen blir avkyld och stel i nacken.

Det tror jag inte.... Men det kan vara bra att ha ett täcke med hals så inte hästen blir avkyld och stel i nacken.

struntprat :devil:
hästen släpper inte ut ngn värme via halsen alls i princip.
halstäcken är Barbie-fasoner baserat på noll kunskap om hur den hanterar kyla :devil:

struntprat :devil:
hästen släpper inte ut ngn värme via halsen alls i princip.
halstäcken är Barbie-fasoner baserat på noll kunskap om hur den hanterar kyla :devil:

Halstäcke har jag inte använt på nån av mina fem hästar och konstigt nog har inge varit stel eller förkyld. Ingen har heller blivit sjuk av att ha varit klippt.

Min nuvarande häst har inte ens fått täcke än.

jag är övertygad om att hästar kan bli stela i sina musklar vid avkylning samma vad du säger. inte att dom FRYSER utan halstäcke men tex nederbörd, vind och nollgradigt lär ge en mkt kall yta på hästens hals, och en klippt häst har i princip bara skinnet kvar ---> stelhet.

hur månnga hästar finns det inte som måste täckas för att inte få ont i ryggen? varför skulle halsen vara annorlunda? finns stora mukslar där också ju.

Förkylningar beror på bakterier inte på kyla.....

Fast det där är en sanning med modifikation.... Bakterier finns överallt men dom slår till när immunförsvaret inte är beredd. Tex vid stress och nedkylning. Därmed inte sagt att man får ont i halsen av att frysa på halsen.

jag är övertygad om att hästar kan bli stela i sina musklar vid avkylning samma vad du säger. inte att dom FRYSER utan halstäcke men tex nederbörd, vind och nollgradigt lär ge en mkt kall yta på hästens hals, och en klippt häst har i princip bara skinnet kvar ---> stelhet.

hur månnga hästar finns det inte som måste täckas för att inte få ont i ryggen? varför skulle halsen vara annorlunda? finns stora mukslar där också ju.

Ja det får du nog fråga experterna om, för mig veterligen har jag aldrig ngnsin sett vare sig dokumenterat eller rekommenderat att man måste skydda en klippt hästs hals från kyla för att undvika problem du beskriver. så antaganden rent löst skulle jag akta mig för ordentligt, då det är det folk gör dagligen och dax, dvs antar att det "borde" och "bör" vara som för dom själva. osv. Men ska jag svara själv utifrån det jag vet hur de fungerar så är svaret på din fråga att ryggen är en annan sak, för det är ett ställe på hästen där den primärt släpper in, exponeras, och därmed är mkt känsligare för kyla. Det är inte halsen.

om du inte frågar halstäckes tillverkarna och reklam annonserna då förstås.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 616
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S