• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare gladia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 970
G

gladia

Har en islandshäst som går ute året om (med ligghall). Har tänkt rida henne lite mer den här vintern (är tidigt ute :) ) och undrar om någon kan tipsa mig om det är lämpligt att klippa henne eller inte. Hon blir väldigt svett eftersom hon får enorm vinterpäls. Inser givetvis att hon måste ha täcke på sig då.

Sv: klippning

Ska hon gå ute hela året tycker jag att du ska klippa så lite så möjligt, undersidan av halsen och neråt brukar vara ok att klippa och sen inte täcka hästen men då står hästarna oftast inne om nätterna...
Annars får du väl stå ut med svetten och se till att hästen torkar innan den släpps ut igen. Ett bra, eller 2, svettäcken rekomenderas i så fall att inhandla. I tex ull, hansbomodell, fleece eller cooler.

det kan bero på hästen. är hon känslig vid kyla? (exempel om det ösregnar en hel sommardag och blåser och är lite småkallt och hästen fryser då) du kan antingen klippa så kallad "spårklippning"/"öppna hästen" då man klipper halva halsen och magen och ev. vid flanken. eller så kan du ta filtklippning, där du lämnar kvar päls vid njurpatiet och ryggen (dom viktigaste delarna att hålla varma) Jag hade min islandshäst jaktklippt (helklippt fast man lämnar kvar benen, huvudet och lite vid sadeln) för några år sedan och han gick ute för det mesta och klarade detta fint :)

Klipper du bara under halsen och armbågarna (typ spårklippning) så behöver hon antagligen inget täcke. :) Hästar släpper ut väldigt lite värme via halsen, och spårklippning ligger ändå där täcket egentligen inte täcker.
Är hon väldigt frusen av sig behövs kanske täcke ändå..men är hon så frusen borde hon inte klippas. Jag är rätt säker på att hon klarar sig utan.
Om spårklippning nu räcker för dina behov...men prova det först.

klipp så mycket du behöver och andvänd bra täcken med rätt funktion beroende på hur mycket du klipper.
för lite klippt genomsvettig häst i ett halvtaskigt täcke gör att det tar mycket lång tid för hästen att torka.
lägg på ett svettäcke när du ridit och byt sedan till ett annat om hästen är svettig.
är det blött och taskigt väder får man anpassa ridningen efter det.
glöm inte att byta eller att ta av täcket nästa morgon dom är oftast fuktigare än man tror.
det kanske inte känns när det ligger på hästen, men tar man av det och låter det ligga så känner man fukten i täcket.
bra ställe att torka täcket på är viktigt.
allt för många hästar går omkring i våtvarma omslag, menar inte dig utan överlag.

Klart att man ska klippa så mycket som behövs, men man kan ju börja med spårklippning eftersom man inte behöver täcke då och det ofta räcker. Visar det sig att det inte räcker är det ju bara att klippa mer och i så fall lägga på ett täcke. Och fryser hästen får män ju lägga på täcke även om det bara är spårklippning.

(du svarade på min ''knapp''...vet inte om du delvis riktade det till mig, är lite trött i huvudet jag sov nämligen inte i natt utan satt uppe och chattade.. :angel: )

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 616
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 056
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka