Bukefalos 28 år!

P

Petra_S

Hejsan! Var och köpte en klippmaskin idag och ska klippa min pålle i helgen. Ska klippa jaktklippning, men är lite osäker med vissa saker då jag aldrig har klippt förut :crazy: har betalat andra för att klippa honom och kommer inte riktigt ihåg så mkt :confused: Någon som har något bra tips i helhet? Men mest undrar jag hur man får en bra linje vid benen? Tycker det verkar väldigt svårt att få det bra vid både frambenen och bakbenen, men främst bakbenen, kanske någon som har bild? Jag ska inte klippa ner till knäna utan sluta där benen börjar. Och ska man börja klippa på rumpan och sen hela vägen fram? Eller hur börjar man, och spelar det någon roll om man börjar klippa vid ett ställe men det inte blir helt klart och sen gå tillbaka och klippa? Som tex. vid svansen eller börjar man med triangeln vid svansen och sen bakbenen, eller hur blir det bäst egentligen? :)

Kanske hamnade i fel tråd??

/ En osäker Petra :p
 
Sv: Klippning

Snyggast blir det om du kan följa muskelkonturerna både på bak och framben. Då blir frambenen som i en triangel upp över överarmslinjen, och bakbenen blir som en snibb upp mot knäet.

Jag brukar rita konturnerna med en tuschpenna först. Tänk på att när du står rakt bakom och rakt framför hästen att du har klippt bägge benen på samma nivå. Jag brukar lägga ett schabrak på ryggen och rita av.

Kanske någon annan har en bild.
 
Sv: Klippning

Det finns en del bilder och bra beskrivningar i andra trådar här på Buke! Gör en sökning! :idea:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Mkb
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 751
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp