Bukefalos 28 år!

Klippnings Dilemma på Ponny!????

R

RiderOnMaja

hjälp jah har fundering om klippning!?


Jag har en maxad D-ponny newforest som e 14år.
Nu i vinter blev de inte så mkt tränat så vi klippte henne aldrig.
Men nu börjar tävlingarna och vi tänker va med så snart de drar igång så nu har ska hon upp i kondition osv, men hon blir så svettig och blöt och seg bl pgr av att hon e oklippt hon har alltid vart klippt alla andra år. hon brukar va "Filtklippt". Men nu e du ju slut på januari så de kanske är försent för klippning nu?? hört en massa en del går de bra för att klippa sent andra inte. Men jag tycker så synd om henne. funderar isånafall på spår klippning, lr när man bara klipper där framme på halsen och ner mot bogen lr ev filtklippning som vanligt? lr ska jag inte klippa henne? :confused:


Bild i sommras så ni vet lite hur hon ser ut lr om nån skulle ha lust att måla upp någon "Uppfing egen klippning" :D
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/13280000-13289999/500x375/13283092.jpg

och så nu en bild som jag tog igår (lr tog den ur en film) lite suddig dålig men alltid nåt:) (hon är hästen i bakrunden)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/18180000-18189999/640x480/18184515.jpg



vad skulle ni gjort?:crazy:
 
Sv: Klippnings Dilemma på Ponny!????

Jag klippte mitt halvblod idag. Har så ullig päls, är som marknadens bästa termoställ.
När vi varit i ridhuset och tränat har hon blivit sjöblöt och haft svårt att torka upp efter. Sen blev den redan slöa damen inte piggare av det hela heller.
Så för hennes skull blev hon klippt. Klippte hela halsen snett ner över bogen till mitt under magen. Tycke hon fortfarande var väl skyddad så, men ändå lite värmelättnad och lättare att få bort svetten vid sadelgjorden.
Men det lutar åt fortsatt klippning imorgon till spårklippning, eller vad man säger när halsen redan är helt klippt!. Hon var ändå sjöblöt under mage och i flanker efter ett pass i ridhuset idag, trots klippning! Enda torra stället var på rumpan och där hon var klippt. (Torkade upp under avskrittningen)
Jag tycker helt klart du kan klippa, själv skulle jag aldrig göra en helklippning nu dock. Mest för att mina åker ut på bete rätt tidigt!
/Jenny
 
Senast ändrad:
Sv: Klippnings Dilemma på Ponny!????

jag skulle klippt. Klippte Flash förra veckan, tycker dwen klippningen är toppen. Han är inte särskilt frusen av sig så det räcker med regntäcke ute, är det kallar än - 5 har han ett 200g täcke under.
Han helklipptes i oktober men det hade vuxit ut helt nu när jag klippte.
71474_1201103982.jpg
 
Sv: Klippnings Dilemma på Ponny!????

Klipp som vanligt. Själv klipper jag hela ponnyn som dottern rider, han ser ut som en isbjörn annars. Brukar klippa våra halvblod en gång på hösten och en gång mitt i vintern, dom blir så svettiga när vi tränar och tävlar annars, har både inne- och utetäcke på sig.
 
Sv: Klippnings Dilemma på Ponny!????

;)jag tro jag klipper henne nu då, klipper nog något åt flash håll
 
Sv: Klippnings Dilemma på Ponny!????

delv kl
NICE! Så blir det nästa år på ponnyn med skav på flank/länd/höftbensknöl!
RoM: Kanske återkomma med bild på din (fina!) ponny när den är klippt?
 
Sv: Klippnings Dilemma på Ponny!????

Säger bara KLIPP KLIPP ;)

Klippte min sista gången i april förra året och det hade ingen påverkan på sommarpälsen ;)

Tycker att om du inte vill klippa hela så klipp från manken snett ner till virveln så som på BISONS bild;)
 

Liknande trådar

J
Hästvård Har sett att de fanns någon liknande tråd men hittar den inte nu, och hoppas denna kommer på rätt plats, men iaf. dedär med att klippa...
2
Svar
20
· Visningar
3 002
Senast: jessicajosefsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp