klippt fjordis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bazzochic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 987
B

bazzochic

så dår har man klippt fjordingen, päls på ben -litet shabrak på ryggen och halva huvvet. så nu undrar jag om det räcker med ett regntäcke och ett mellan tjockt stalltäcke? tror inte ahn kommer frysa men man vet ju aldrig. Så skönt att få honom klippt har vatt dyngsur efter varje ridpass så folk ahr nog trott att jag rider skiten ur den stackars hästen...sen går det ju åt mkt energi när han hade så tjock vinter päls...hade kunna stoppa en väldigt tjock kudde med all hans päls.... :rofl: men men tack för tips

Sv: klippt fjordis

Jag tycker att han ska få ett tjockare täcke när det är kallt, du har ju tagit bort has eget täcke :smirk:
Så ett regntäcke räker inte, köp ett tjockare som håller för regn oxå, om du inte vill lägga ner mycket pengar på täcken

han har ett regntäcke och ett mellan tjockt stalltäcke under detta..alltså ett stalltäcke som e tre-fyra cm tjockt...räcker detta kanske

En del hästar är känsligar än andra! Min haflinger som "bara" är täckesklippt har på sig ett Rambo wug HEAVY nu. Han har problem med ryggen! Beroende på hur varmt de är hos dig nu så är det kanske lagom, hur mycket fyllning är det? Typ 200 gr el. 300 gr osv... Jag hade ju köpt ett tjockt vintertäcke till min häst om den varit helklippt, fast min har de ändå :p

Det borde nog kunna räcka om han har tillräckligt med mat ute. Hur kallt är det hos er? Min fjordkorsningsponny som är helt naken går med vintertäcke och det är ca. +5 grader... det har blivit väldigt milt här nere...

här är just nu 0,5+ grader men brukar va 7+....

Min fjording är klippt som din men utan schabraket på ryggen och hon har ett halvtjockt vintertäcke och är "naken" inne på nätterna.

Jag har aldrig haft täcke på mina fjordingar om det varit varmare än ca -18....oavsett om dom varit klippta eller inte....

Däremot har jag sett alldeles för många fjordingar som "badat" i sin egen svett under tjocka täcken......

Med fri tillgång till hö/ensilage och vindskydd klarar sej i princip alla hästar utan täcke ner till -20, oavsett om dom är klippta eller inte...

palle skrev:
Jag har aldrig haft täcke på mina fjordingar om det varit varmare än ca -18....oavsett om dom varit klippta eller inte....

Däremot har jag sett alldeles för många fjordingar som "badat" i sin egen svett under tjocka täcken......

Med fri tillgång till hö/ensilage och vindskydd klarar sej i princip alla hästar utan täcke ner till -20, oavsett om dom är klippta eller inte...

Oj, så du menar att om du haft en helklippt häst så har du kunnat ha den näck ner till -20, då är nog mina ena riktiga frusen lortar :D
Min gammeltant har frusit i sitt vintertäcke när det varit -20, så hur skulle hon inte ha frusit om hon varit näck? :crazy:
Valacken hade kanske klarat sig bättre, men han hade nog spännt sig onödigt mycket.

Nu är dom otränade och däremd ej rakade, rätt bekvämt :angel:

Förutsättningen för att man ska kunna ha sin häst otäckad när kylan kommer krypande är att dom verkligen har FRI till gång på mat....annars fryser dom precis som vi.
Men bara för att man ser och känner att hästen står och "darrar" så betyder det inte att den fryser.
Darrningen använder hästen för att kunna omvandla sitt fett till energi så den inte fryser.
Men när fettet är slut så är också energin slut och då FRYSER den....

Ta bara en vild häst t.ex. på sommaren äter den sej fet för att ha energi att ta av under vintern när dels maten tryter och dels när kylan kommer...

Tama hästar fungerar precis likadant....

Men även jag lägger täcke på en äldre häst med tandproblem som kanske har lite svårare att tillgodogöra sej maten.

Annars får dom FRI tillgång till hö/ensilage ute dagtid.

Går temperaturen ner mot det tjugo så äter dom runt 20-25 kg hö/ dag ute/häst.....

Du får nog se till att ha tjockare täcke och vara extra rädd om hans, nu bara kors. Din fjording behöver nu lika mkt täcke som ett halvblod, han har ju ingen tjock päls kvar längre, så han fryser ju lika lätt som dem.

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: Scata
·
Hästvård Ett litet delikat problem. Mitt fullblod är rätt varm av sig. Han klarar kyla jättebra, vind/nederbörd mindre bra men ändå ingen...
Svar
15
· Visningar
1 295
Senast: loobah
·
Hästvård Stod igår och rakade av manen på ponnyn. Har ju haft den nerklippt till stubbman pga eksemet, men nu var det bara svintotussar kvar. Så... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 784
H
Hästvård Jag vill bara veta att allt står rätt till. Inte ta upp en diskussion ang täckens vara eller icke vara. Läs igenom nedan och ge era...
Svar
5
· Visningar
1 569
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Linda ben
  • Lunginflammation

Hund, Katt, Andra Djur