R

ryttare14

Hej!
Jag har klippt min häst i år igen...
Jag undrar hur ni bruka göra med täcken.
Jag brukar bara ha täcken om det är kallare än 20 minusgrader.
Hur gör ni?
Hej då...
 
Har en isis som jag klipper under halsen, sidan av bogen, mellan frambenen, under magen och tvärs över bakbenet... Han går utan täcke helal vintern om han inte blivit svettig förståss, då får han ett andas-täcke...
 
Ojdå! ja jag skulle inte vilja vara häst om man var naken och utan täcket tills det blev -20 ute! Har du helrakat han/hon? eller lämnat nått?
Jag skulle ha gjort så att ha alltid ett regntäcke på han/hon och när det blir en så där -5 skulle jag lägga på ett vintertäcke, -10 dubbla täcken (inne+ute täcken) men jag är ju täckeoman! :banana:
Det kanske räcker om du har vintertäcket vid -10 grader!? Det är du som känner din häst bäst själv! så du bör kunna avgöra hur den ska vara täckad om du har rakat den! eller? :)
 
Jag gör alltid helklippning på mina hästar, lämnar bara ben och huvud. Har redan klippt och nu går de med regntäcke för att klara sig från att frysa på nätterna.

Det är ju som att själv ta av sig en tröja, visst vill man kompensera det med att ta på sig en annan tröja?

/Hippo
 
på min ridklubbs ridskola går de flesta hästarna ute utan täcke hela vintern trots att de är klippta (filtklippning) de är ute hur kallt det än är men inte om det är dåligt väder (t ex regn, blötsnö, halkigt mm)... Beror väl annars på vad det är för häst... Har en fd travare som jag har tjockt täcke på när det är -10 även om han inte är klippt men han får ju knappt någon päls alls... sen har vi en liten b-ponny som får extrem päls. Hon måste ha regntäcke om det ska regna för annars torkar hon inte på natten och hon kan ju inte stå och frysa hela natten och sen gå ut igen...
 
När mina hästar är helt klippta (klipper nästan aldrig på annat sätt eftersom det ser lite knasigt ut i utställningsringen) så har jag regntäcke ute varje dag när det är under 10 plusgrader. Är det över 10 plus och soligt så får de gå nakna, men då kollar jag termometern minst en gång varannan timme för att vara helt säker på att de inte fryser. Blir det kallare än 5 plusgrader får de ha "höst/vårtäcken" på sig, alltså regntäta täcken som är lite tjockare än bara regntäcken brukar vara, men ändå så pass tunna att de inte kan kallas vintertäcken. De täckena brukar räcka neråt -8 eller -10 grader, sen lägger jag på tjocka vintertäcken, som i regel fungerar till -25 grader. Blir det ännu kallare så lägger jag vintertäcket över ett thermotäcke.

Inne har de ulltäcken när det är milt höst/vårväder (ca. 5 till 8 plusgrader) och när tempen går ner mot nollan byter jag till thermotäcken. När det är som allra kallast på vintern brukar jag lägga på dubbla thermotäcken inne eller extra tjocka innetäcken, som börjar bli ganska poppis bland tillverkarna numera.
 
det är ett varmblod...
jag har inte rakat huvudet och benen...
 
Hästar är inte så känsliga som vi vill tro. De mår bäst av att gå utan täcke. Jag skulle nog ha vintertäcke vid ca -15 om hästen var klippt. Men sen beror det på hur vädret är och hur temp. är i stallet, är det väldigt varmt i stallet så måste man ha täcke så hästen inte blir sjuk.
Det är inte att jämföra med människor och tröjor, hästar får inte fram huden när de är klippta, det finns fortfarande päls kvar.
 
Men det lilla som blir kvar är inte mkt till skydd. Hästens hårstrån är normalt sätt ihåliga för att fungera värmehållande. Den kan även resa varje strå i pälsen om den (hästen) fryser. Om man klipper hästen tar man dels bort den funktionen och dels så klipper man sönder hålrummet inne i strået så att hästens förmåga att hålla kvar varm luft försvinner.
 
Jag skulle aldrig lämnat en klippt häst otäckad överhuvudtaget.
Anledningen till att de sätter en tjock vinterpäls är just att sommarpälsen inte lyckas hålla hästen varm. Då byter den. Rakar du hästen och ställer in i boxen lär den inte tycka det är kul att frysa.
Har sett hästar som rakades under hösten, stå och darra i april i boxen utan täcke vid 10 graders värme, och då måste man fråga sig vad man vill ha ut av rakningen egentligen.

Täckar aldrig hästen tills jag rakat, och lämnar aldrig otäckad tills jag vet med säkerhet att väderomslaget förblir varmt även under natten. Vill aldrig se min häst så och darra vid plusgrader i boxen igen.
 
När mina hästar är helklippt vilket dom oftast brukar bli så har om ylle/fleecetäcke inne o vintertäcken ute. Dom går inte otäckade, iaf inte ute. Om det inte är på våren då o varmt.
Iår har jag spårklippt fjordan, då kan hon vara utan täcke inne o ute om det är fint väder. Fast täcket åker oftast på ute ändå... ;)
Vbl:et kommer jag ej o klippa iår då hon är dräktig o jag ej kommer o rida såpass att hon behöver det.
 
En häst har ALDRIG ALDRIG tjockare päls än den behöver!!!!!! Rakar du av den så MÅSTE man ersätta den med ett täcke. Sen blir ponny naturligt mer långhårig än ett fullblod. MEN om du täckar den redan när det blir +10 så får den inte någon lång päls.

Varför tror ni att man börjar täcka hästarna redan i september månad?? För att man tycker det är kul eller?! Nej utan för att de inte ska sätta vinterpäls!! Blir det kallare än +5 på natten så måste man även ha täcke på innomhus. Hästen får ALDRIG frysa för då sätter den ny vinterpäls. Om du rakar hästen och sen inte sätter på den ett täcke så om du har otur så har du en häst med lunginflamation. Många glömer att hästen även fryser om sin mage. så man tycker inte det är så farligt att man rakar av allt hår på mage och hals. Men har man otur så får man kolik eller förkylningsmage.
 
Allvarligt!

Du har frågat om din hästs foderstat, du kunde tydligt se din hästs revben?! Och nu detta med klippning och täcke. ;)

Förhoppningsvis har du ingen egen häst men vill gärna ha ?
 
Säg att denna tråden är ett dåligt skämt. :mad:..annars är det fruktansvärt synd om hästen!! :(

//Becky
 
Hästar tål ganska mycket mer än vi tror. Är de torra och de kan röra på sig fryser de inte i första taget. Min klippta häst har ett mellantjock täcke inne på sig hela vintern och ett till ute-täcke, regn lr fodrat beroende på hur kallt det är. Men det ska vara ganska många minusgrader innan jag sätter på ett riktigt varmt. Är de svettiga måste de givetvis ha ett täcke som andas, en blöt häst fryser mer än en torr häst även om det är väldigt kallt.
Sätter jag på mig en extra tröja får hästen ett varmare täcke.
Jag tycker också att när man börjar ha täcke på hästen ute bör man också rida med ländtäcke (iaf när man rider fram etc).
Många tycks tro att hästen ska sätta mindre päls om man 'täckar' dom ordentligt. Kanske kan det hjälpa till viss del men hästar sätter sin päls i huvudsak beroende på ljuset/årstiden.
Det finns ex galopphästar som står i särskilda stall med 'sol-lampor' för att inte sätta ngn päls. Hur bra det nu är...
 
Hade ABSOLUT täckt min häst om den var helklippt!!! Min har gått täckad sen augusti, just för att jag vill slippa att klippa henne. Ponnyerna är klippta och har tjocka vintertäcken båda två, de fryser! Det är ju faktiskt minusgrader nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 854
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 630
Senast: Apollo 13
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp