Klöser dom på skinnsoffor....?

uma

Trådstartare
Har två katter (mor och son) som båda klöser på soffor och mattor....:mad:
Jag har gett upp hoppet om att få dom att sluta med detta, de är 10 och 8 år gamla och inne större delen av dygnet nu på vintern. Dom lär ju inte helt plötsligt sluta med sitt naturliga beteende.
Min fundeing är det här med material på möbler. Går i tankar om att skaffa skinnsoffor, men ve och fasa om lurvdjuren skulle klösa på dessa dyra saker!!!
Nå´n som har erfarenhet av detta? Jag inbillar mej att skinn inte är bästa "klösmaterialet" och att dom väljer tyg i fösta hand, eller är det nå´n som vet?
Jag skulle bli fullkomligt galen om jag köper skinnsoffor och dom blir sönderklösta. Sofforna vi har nu (tyg) ser bedrövliga ut...:cry: Trådarna hänger och stoppningen är på väg ut. Kanske skulle behålla dom i ett annat rum som klös-möbler så dom låter bli dom nya....?
 
Sv: Klöser dom på skinnsoffor....?

Skinn klöser dom mer än gärna på :( Mina skinnstolar som jag har vid matbordet är helt sönderklösta....:cry:
Skinnsoffan har dom däremot bara busat och sprungit på, så man kan se lite "rivstarter" på soffan...Men har börjat klippt klorna på dom för att hoppas att det blir bättre, man får bara se till att klippa ofta. Dom klarar sig utmärkt endå utan en massa vassa klor :)

Lycka till
 
Sv: Klöser dom på skinnsoffor....?

Katter klöser minst lika gärna på skinnsoffa som tyg..

Men å andra sidan, med ny soffa kanske ni kan ha en ny möjlighet till att vara mer konsekventa med klösförbudet från början?
 
Sv: Klöser dom på skinnsoffor....?

Jag har alltid tänkt tvärtom...katten vi hade när jag var liten klöste sönder mammas nya skinnsoffor, så jag har sen alltid tänkt på att ha tygsoffor vid skaffande av katt i framtiden...men dom klöser nog inte mindre på tyg för det? :o tänkte att det kanske syns mindre...o även "känns" mindre om de klöser på tygsoffor, än dyra skinnsoffor... :p
 
Sv: Klöser dom på skinnsoffor....?

Det spelar ingen roll, katter klöser lika gärna på skinn som tyg. Det som kan hjälpa är om man införskaffar nån klös möbel. Inte den allra minsta med ett bo längst ner, pelare och sen en platta längst upp utan lite större. Det gjorde underverk för mina möbler och väggar. Mina två äldsta har i princip helt slutat att klösa på annat än klös möbeln och den yngsta ca 1,5år gammal och bott här i 3månader använder möbeln mer och mer. :)
 
Sv: Klöser dom på skinnsoffor....?

Har du någon klösmöbel inomhus? Katter klöser till stor del för att markera sitt revir och utan andra alternativ så tar de det som finns, dvs. soffor för att visa att ditt hus tillhör dem.
Skaffa en hög ordentlig klösmöbel så katten kan sträcka på sig i sin fulla längd när den klöser och ställ den eller dem vid attraktiva ställen (där de oftast passerar och där de brukar vakna efter de sovit) så tror jag du kommer en bra bit på vägen att slippa förstörda möbler. En klösmöbel i ett undanskymt rum/hörn kommer inte användas så mycket då det inte är någon idé att markera sitt revir där ingen håller hus.
 
Sv: Klöser dom på skinnsoffor....?

Har de tillräckligt med klöspelare och liknande på centrala platser? Annars är risken mycket större att de klöser på möblerna. Du kanske har möjlighet att stänga till rummet där sofforna är när du inte är hemma eller sover. Det är inte tvunget att två katter alltid har full tillgång till hela bostaden.

Skinnsoffor behöver inte kosta mer än andra soffor. De är inte heller lika lätta att klösa sönder. Man kan lägga plädar i dem och över armstöden som skydd.
En fördel är att man aldrig har håriga soffor.

Att ha de gamla kvar som klösmöbler är ingen bra idé. Det skulle framstå som inkonsekvent för katterna varför de får klösa på en soffa men inte på en annan.

Klippta klor orsakar som sagt mindre skada än långa.
 
Sv: Klöser dom på skinnsoffor....?

Att ha de gamla kvar som klösmöbler är ingen bra idé. Det skulle framstå som inkonsekvent för katterna varför de får klösa på en soffa men inte på en annan.

Håller inte med riktigt i just detta. Katter kan lära sig utmärkt att man t.ex. får vara på alla bord utom köksbordet så samma sak torde gälla vilka soffor man får klösa på och inte.
 
Sv: Klöser dom på skinnsoffor....?

skaffa klätterställningar med kattnip på =D och "visa" hur man gör där, och sen spruta vatten på när dom gör annan stans =D
 
Sv: Klöser dom på skinnsoffor....?

Tack för alla bra tips! Ska absolut skaffa fler riktiga klösmöbler. Har en så´n där billig (mkt välanvänd men tydligen inte tillräcklig för klösbehoven). Ska ställa en i TV-rummet eftersom sofforna och mattan där är mest utsatta.
Hörde av en bekant att man kunde sätta upp en bit heltäckningsmatta på väggen också. Funkade visst jättebra med deras katt.
Jag avvaktar nog ett tag med att skaffa ny soffgrupp....
 

Liknande trådar

Hemmet Nu är det dags för mej och sambon att börja renovera övervåningen. Har betat av kök, badrum, vardagsrum och tvättstuga nere. Denna gång...
Svar
3
· Visningar
1 857
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp