Kloklippning, mörka klor

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej!

Ni måste tycka att jag är världens mest inkompetenta hundägare som finns, men jag måste fråga er ytterligare en sak..

Hur vet jag hur långt jag ska klippa klorna på en svartkload hund, det är svårt eftersom jag inte ser pulpan.

Tack för att ni finns.. :-)

Tjingling!
Pinglan
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

Beror på hur långa de är och hur de växer. Det går ibland att se pulpan även på en mörk klo, men det är bökigt och man bör vara två st. En som håller en stark lampa framför klon, då kan man på en del klor se pulpan.

Lättast är att klippa lite lite i taget och klippa ofta så pulpan inte hinner växa så mkt.

Själv klipper jag minst 1 ggr/v och klipper då ca 2mm i taget om man räknar spetsen.

Ett tips är att klippa 1 mm i taget och titta hur det ser ut. Det blir ett grått fält där man klippt. När man börjar se en svart liten prick mitt i det grå fältet är det dags att sluta. Då ligger pulpan en liten bit in. Är du väldigt osäker så klipp en bit och fila resten.

Du kan även känna med nageln om det grå fältet är hårt eller lite mjukare. Är de mjukare börjar du också komma nära pulpan.

Lycka till!
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

8910? Har sett det förr. Vad är det?
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

Det är en minimum gräns på tio tecken för att skicka iväg ett medelande. Därför lägger man till så att det blir tio tecken.
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

smart... jag brukar skriva (tio tecken) istället *he he*
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

Jag tycker det är läskigt att klippa klor så jag filar istället. Det kan du ju testa om du tycker det är svårt med de mörka klorna.
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

knapplån: min tik är lite halvhopplös att klippa klorna på så när hon inte vill alls filar vi med fotfil (grova sidan). har provat nagelfilar (stål) men det tog en evig tid. med fotfilen går det hyfsat snabbt att fila ner allt.
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

Hej, tack för era svar!

Min terrorist ligger på rygg och sover sött när jag klipper klorna på honom. Inga problem alltså, bortsett från att jag är rädd för att klippa för långt.

Har jag uppfattat det rätt att klon ger en liten rand, precis som när man skor hästarn och börjar komma "för långt ner"??!

Jag klipper en mm i taget och ska testa på att fila klorna på honom, jag antar att tröttmössan kommer att fortsätta sova utan att reagera... :)

Tjingeling!
Pinglan
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

Så länge du klipper rätt så lär han sova sött. Men har du tänkt på hur schysst det vore om du råka göra lite fel? :crazy:

Snacka om att vakna av en sann mardröm! :crazy:

men det går säkert bra! ;)
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

Äsch, de dör inte av det. Det kan göra lite ont men gör man ingen affär av det har de flesta valpar snart glömt det.
 
Sv: Kloklippning, mörka klor

jag har klippt min stackars labbe i pulpan tre gånger och tvingat honomatt ligga kvar medan jag hämtat blodstillande. och han ligger fortfarande ganska still när jag klipper så jag tror inte att det gör överdrivet ont.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
753
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 672
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 282
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp