Kloklipps-trubbel..

Bukefalos 30 år!

Eloise

Trådstartare
För en vecka sen fick vi hem en omplacering, tio månader. Korsning JRT/ Maltes. En otroligt go och social hund som funnit sig väl tillrätta ganska omgående. Vi har inte gjort mycket annat än kissat runt huset och hälsat på hästarna på avstånd, allt för att hon ska få landa lugnt.

Igår klippte jag två klor på henne, gick jättebra, hon satt fint trots att jag märkte hon spände till. Avbröt och hon fick godis och beröm.
Idag klippte jag en, hon skrek som en stucken gris och har nu vägrat komma fram. Hon gömmer sig bakom möbler eller under soffan och jag känner mig helt rådvill.

Jag är uppvuxen med hund och aldrig varit med om denna reaktion tidigare.
Försökt muta med godis, som hon inte alls vill ha trots i allmänhet matglad och lätt att muta.
Enda gången hon självmant kommer fram är när det knackar på ytterdörren…

Hjälp! Har jag förstört vår fina vovve? 🫣🥺

För en vecka sen fick vi hem en omplacering, tio månader. Korsning JRT/ Maltes. En otroligt go och social hund som funnit sig väl tillrätta ganska omgående. Vi har inte gjort mycket annat än kissat runt huset och hälsat på hästarna på avstånd, allt för att hon ska få landa lugnt.

Igår klippte jag två klor på henne, gick jättebra, hon satt fint trots att jag märkte hon spände till. Avbröt och hon fick godis och beröm.
Idag klippte jag en, hon skrek som en stucken gris och har nu vägrat komma fram. Hon gömmer sig bakom möbler eller under soffan och jag känner mig helt rådvill.

Jag är uppvuxen med hund och aldrig varit med om denna reaktion tidigare.
Försökt muta med godis, som hon inte alls vill ha trots i allmänhet matglad och lätt att muta.
Enda gången hon självmant kommer fram är när det knackar på ytterdörren…

Hjälp! Har jag förstört vår fina vovve? 🫣🥺
Nej då, hon kommer att komma över det så småningom. Hon blev nog bara helt överrumplad.
Jag skulle låta någon annan utom familjen klippa klor på henne en period sen börja om träningen när hon landat lite mer hemma hos er. Under tiden klipper någon annan hennes klor (exempelvis hundtrim).

Nej då, hon kommer att komma över det så småningom. Hon blev nog bara helt överrumplad.
Jag skulle låta någon annan utom familjen klippa klor på henne en period sen börja om träningen när hon landat lite mer hemma hos er. Under tiden klipper någon annan hennes klor (exempelvis hundtrim).
Tack snälla för svar!
Hon var på betydligt mer harmoniskt humör i morse och när jag kom hem från jobb verkade det nästan som hon förlåtit mig helt.

Har bokat tid för kloklipp på ett ställe som också har kurser etc, bokade dubbel tid för ”svåra hundar”, de är två och kan hjälpas åt utan vår inblandning så vi inte behöver vara the bad ones igen.

Frågade förra ägaren hur de gjort, och de svarade att de inte gjort det alls sen de fick hem henne som valp… inte konstigt hon blev överrumplad när hon i princip aldrig gjort det 🥹 jag antog bara att det var gjort eftersom de skickade med två olika tänger 🥴

Nåja, ett omtag under andra förutsättningar!

Tack igen!

Jag har haft hundar större delen av mitt liv. Större hundar som retriver och en schäferkorsning.
Har aldrig varit nåt bekymmer att klippa klor. Schäferkorsningen - omplaqcering - krånglade men det gav sig efter att jag under nån vecka grejade med klorna varje dag. Har klippt andras hundar också utan bekymmer.

Nu är jag inne på min andra fjäril. Kloklipp är ett elände. Tång är smått omöjlig, panik uppstår. Slipar numera med kloslip och det går bättre, men tar tid.

Funderar om det är skillnad på små och stora hundar? För så himla olika kan jag väl inte bete mig med en liten hund?

Jag har haft hundar större delen av mitt liv. Större hundar som retriver och en schäferkorsning.
Har aldrig varit nåt bekymmer att klippa klor. Schäferkorsningen - omplaqcering - krånglade men det gav sig efter att jag under nån vecka grejade med klorna varje dag. Har klippt andras hundar också utan bekymmer.

Nu är jag inne på min andra fjäril. Kloklipp är ett elände. Tång är smått omöjlig, panik uppstår. Slipar numera med kloslip och det går bättre, men tar tid.

Funderar om det är skillnad på små och stora hundar? För så himla olika kan jag väl inte bete mig med en liten hund?
Jag har liknande erfarenheter och tycker min lilla terrier har närmare till drama o stress än mina stora hundar haft, de blev mer drama queens på andra sätt när de kände sig förnärmade😅. Men den lilla ber jag hoppa upp i knäet, tar fram en burk med hårda godisar och så får hon ligga på rygg, klipper en tass-godis, osv det fungerar även om hon inte tycker det är 100 det bästa hon vet.

Jag undrar om det inte beror mer på att vi direkt stänger ned reaktionerna hos större hundar eftersom det är oacceptabelt snarare än att hundarna faktiskt är mer dramatiska.
Sedan finns det givetvis andra skillnader, men jag tänker generellt och jag vet inte om det alltid är positivt att vi inte accepterar protester från de större hundarna utan alltid släcker ned oönskade beteenden omedelbums.
Avel också, givetvis.

...och jag vet allt om drama. Jag har haft shiba. <3

Du kanske är något på spåren med storleken…
Jag är uppvuxen med allt från arbetande vorsteh, till lejonberger och Doberman. Just liten hund har jag aldrig haft eller klippt klor på. Jag kan givetvis ha gjort något annorlunda, det var ju också några år sen senast jag klippte.

Jag skulle säga att det inte nödvändigtvis har med storleken att göra, eller nödvändigtvis uppfostran. Alla mina tre hundar är lika stora (ca 50-60 cm, 20 kg), och jag har haft dem sedan de var 2-5 månader. Men två av dem är väldigt obrydda medan den tredje är en drama queen och mycket mer brydd om kloklipp (och sprutor och annat - hon visar väldigt tydligt om det är något som hon tycker gör ont, eller är otäckt etc).

Min hund började bråka vid kloklipp, nu klipper jag klorna utomhus. Om de associerar kloklipp som någonting ohärligt tror jag hela ritualen med att ta fram godis, sätta i knät, osv osv bara gör det hela värre. De får liksom tid att skrämma upp sig, men om du fattar vad jag menar?

Jag började klippa min hunds klor utomhus och det gick hur bra som helst. Bara drar fram saxen och kör en klo, sen får han en godis och vi går vidare. Det finns liksom så mycket annat roligt utomhus att kloklippningen glöms bort direkt. Nu kan jag till och med klippa klorna som vanligt inomhus igen :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka