Klubbmästare

Snuffsan

Trådstartare
I förra klubben utses det en "klubbmästare i dressyr" samt en "klubbmästare, junior på häst".

Alla tävlar mot alla på ett klubbmästerskap. Vad anser ni - kan junioren även bli klubbmästere om h*n har högst poäng av alla, eller går det priset till den senior som kom närmast efter junioren?

Sv: Klubbmästare

Jag tycker att när det gäller klubbmästerskap och om man har uppdelningen junior/senior så håller man sig inom åldersgränserna, junioren ska alltså endast starta bland juniorerna (inte som på SM där man som yngre kan välja att starta bland äldre om man har flera kvalade hästar).

Vi har ingen uppdelning åldermässigt och vi rider "på vår egen nivå" dvs att den högsta klass man startat under året rider man på KM, det blir det den som har högst procentuellt som vinner.
Förra året vann en yngre förmåga som har startat någon LC, så det var LC hon red nu också och det blev dagens högsta procent.

I detta mästerskap startade alla, oavsett ålder, samma klasser. Ponny för sig, hästar för sig.

OK, men då bör det ju bara var en klubbmästare, oavsett ålder eller? :confused:

Eller var det ett "extra pris" med klubbmästare, junior på häst.

känner mig lite trög nu..... :o

Så resonerar jag också. Jag kan tänka mig att man lagt till ett "bästa junior" för att uppmuntra de unga ryttarna, men om nu en junior vinner alltihop så bör hon väl ändå vara klubbmästare? Bäste man vinner ju liksom.

Ja, om det är junoiren som är bäst och "bästa junior" egentligen är ett extra pris för att pucha de yngre så borde det inte bli något annat än en klubbmästare denna gången om det var en junior som var bäst, de kan ju byta ut och ge ett extra pris till bästa senior då istället ;).

Man kan ju inte ta två klubbmästerskap..
Man håller sig ju till en klass..

OM det nu itne r så att junioren blir KMmästare i både ponny och stor häst, men den ska ju inte kunna bli det i både en seniorklass och en juniorklass, om det var det du menade..

jag tycker att man blir klubbmästare i en klass.
så antingen delar man ut pris till bästa junior OCH bästa senior, dessa ska inte vara samma person.
eller eftersom junioren var bäst av alla - dela ut EN klubbmästartitel.

Precis så menar jag också. Annars kan en junior ju aldrig bli klubbmästare hur bra h*n än rider.

KM i dressyr på häst 06 gick i LC,LB,LA och msv och summan räknades ut med koeffecient beroende på svårighet. Bäst var en junior som hade 148 poäng. Närmast kom en senior på 98 poäng. Ändå står alltså senioren som klubbmästare i dressyr och junioren som bäste junior.

Jag är förbannad eftersom det är min dotter som är junioren och hon tävlade i ett KM om en klubbmästartitel, men nu när listan på vandringsprisen kommer så är hon plötsligt inte klubbmästare, trots att hon var överlägset bäst.:mad:

Nej men det är ju helt fel. Alla ska ju tävla på samma villkor.
Om dom sen väljer att ÄVEN utse bästa junior så är det väl upp till dem, men man ska ju alltid kunna vinna KMet om man ställer upp i klassen.. :crazy:

Klart att hon ska vara klubbmästare i det läget, vad har klubben för motivering till att en junior inte har någon som helst möjlighet att vinna KM om det finns en enda senior som deltagare??
Spelar ingen roll ju om det är ett helt gäng juniorer rider skitbra och en enda senior som knappt tar sig igenom programmet, senioren vinner ju en ändå även om den rider som en potta skit.

Tja du...regler. :crazy: Det var tydligen svårt. Jag mailade klubbens sekerterare och hon har inte en aning. Hon skulle se om hon kunde hita nånting i nåt regelverk sa hon.

Jag har ganska klart för mig att för något år sedan så hade de KM i dressyr uppdelat Junior, YR, och senior, samt även ponny då så klart.
Fast då red respektive Junior, Yr och senior var sin svårighets klass. Vilket jag tror det blev lite prat om, pga att då var det många ex Seniorer som inte var redo att rida någon LA:4 a, och på så viss inte kunde var med att rida i KM.
Så det ska finnas ett vandrings pris för Juniorer.
Jag tycker det är bra att det är uppdelat så, precis som i KM i Hoppning. Ett litet och ett stort KM. SÅ att alla kan vara med och har chans att ev kamma hem ett KM pris!

(De som inte vet: rider för den klubben inlägget handlar om)

Är det olika regler för hoppning och dressyr inom samma klubb?

Den klubben jag tävlar för har en klubbmästare i varje kategori (ponny)och en på häst.
Även samma i dressyren.
Sen har vi även minikm där man hoppar Ld och där är alla felfria minimästare.

Lilla och stora km i hoppning är ju delat i olika klasser. Lilla km går i lägre klasser.

I dressyren red man valfri klass. Junioren LA och senioren LC.

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt... 2
Svar
39
· Visningar
1 458
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 043
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 914
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka