Klubbtävling och ponnybarn

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare loch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 065
L

loch

Jag har en dotter som så gärna vill tävla... men hur duktig ska hon o ponnyn vara innan det är ok att åka?
Hemma fungerar allt så bra, men det blir ju en annan sak på tävlingsplatsen... att åka utvecklar ju både henne och ponnyn anser jag men jag får så vitt skiljda kommentarer av de som ser ekipaget på tävlingsplatsen! (allt från erbjudanden om att köpa ponnyn för att han är så fin o har potential, har hänt mer än en gång, till ifrågasättande om vad vi gör där...?)
Själv är jag ingen tävlingsmännsiska och tar åt mig väldigt mycket av vad säm sägs och tycks...

Sv: Klubbtävling och ponnybarn

Försök ignorera vad folk säger.

Jag skulle börja med några små klubtävlingar först, dom ger rutin över hur saker och ting fungerar. Utan att det blir hur mycket folk å hästar omkring som helst + stort och man inte hittar när man är ovan kan det lätt bli lite för mycket. Sedan får man ju lite rutin på bara några få gånger, man kommer igång och märker hur man ska lägga upp saker å ting å hur allt fungerar. Och man märker hur man själv, hästen och den som rider reagerar, vilket kan vara väldigt bra sedan när man åker på lite större tävlingar.

Klubbtävlingar är till för att "kolla läget" hur man ligger till mot andra.
Där finns inga proffs. (även om en del tycker det själva;) )
så ut ochh prova, tävla bara mot er själva.
Sen om man stannar ut sej på första hindret eller hästen vägrar gå längre än till X vid dressyr. So What? Det är ju bara en "tävling" jorden stannar inte för det.

Vet ju inte hur din dotter rider, Vad säger tränaren? Är det hopp eller dressyr?
Viktigast är att man har koll på sin häst och lite kunnande om hur man rider fram, korrekt utrustning, höger regeln m.m.
Grönt kort kurs i hop med dottern rekomenderas (om du inte redan har det) Fler o fler klubbar kräver Grönt Kort vid klubbtävlingar

När vi anodnar klubbtävlingar på vår klubb så följer vi TR vad det gäller utrustning, typ sporrlängd,spö, bett m.m.
men bryr oss inte om klädslen så länge den är ändamålsenligt.

Ut och tävla små klubbtävlingar bara! De är ju till för att man ska få rutin, och det är ju det ni behöver:)
Och ignorera vad folk säger!

Tycker det var en bra idé att kanske försöka ta grönt kort också, så att man känner till de flesta reglerna.(om du inte redan har det)

Tack alla för era svar! :)
Jo, jag håller på med grönt kort, teorin är klar.
Jag har också tänkt så, om man inte kan börja med klubbtävling... vad börjar man med då :confused:
Hon har tagit sig igenom ett par dressyrprogram men det är hoppning hon vill hålla på med, senast vi var på klubbtävling fick hon en vägran på muren, hon förklarade själv när vi kom hem att det var hon som inte ville hoppa den... men så la hon en volt och hoppade den så fint iallafall.
Tränaren (som tillhör en annan klubb...) tycker att ekipaget fungerar bra tillsammans.
Nä, jag ska försöka bli bättre på att lyssna på positiv kritik nu! :)

Man måste träna på att tävla!!! Det är en helt annan sak att vara på tävlingsplatsen. Så ut och tävla!! Ta både possitiv och negativ kritik!! /Lina

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 868
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ojoj jag klara mig mycket väl utan massa drama på klubbtävlingarna Tack o lov är det sällsynt vi behöver ringa efter ambulans på våra...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: cewe
·
Träning Hej! Vi har köpt en ungponny 5år, valack , importerad från Irland. Han är en trevlig kille , dock hemskt beroende av våran andra ponny ...
Svar
13
· Visningar
1 716
Senast: ankic
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 351
Senast: Springsteen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka