Bukefalos 28 år!

Klumpar i sojamjölet?

Nyx

Trådstartare
Varför blir det klumpar i sojamjölet?
I den förra säcken jag hade var det bara någon liten enstaka, i den nya säcken så är det rätt många små klumpar.
Är den gammal?
Enligt datumet så är det fräsch i alla fall?
 
Förmodligen har det kommit lite fukt i fodret ngnstans i hanteringen, tom kanske innan du köpte säcken.

Det är ju sak samma med tex betfor och kli. Fukt = klumpar.
 
är det mindre klumpar?
Sojamjöl är ju oftast sojapellets från början som upphettats för att ta bort risken för salmonella. Därefter krossas det. Vårt sojamjöl är det massor av små "klumpar" i för att det inte är finmalet.
 
Jaha, på så vis. Jo det stämmer säkert.

Tänkte att det kanske hade börjat härskna, men det borde det ju inte göra för det är fräscht enligt datumet och förvaras som det ska.
 
Nja så speciellt små är de inte, inte alla i alla fall, allt från jättesmå till samma storlek som... en pingisboll ungefär, den största jag har hittat.
 
okej, då är det nog mer troligt att det beror på fukt, faller de lätt isär? I så fall är det troligen ingen större fara att utfodra med det, annars kan du ju alltid ta tillbaka det till återförsäljaren så kan du säkert få en ny säck.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Corax
·
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 011
Senast: lillaP
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 811
Senast: fio
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp