Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar

För mig är det så att jag vill kunna göra whatever. Så om hästen reagerar på något vill jag ta tag i det och träna bort det. Eller iaf minska det rejält, om det så är i hantering/i ridhus/under uteritt eller i vissa situationer etc.

Då kanske man ibland får ta det stegvis. Man inser att jag kan inte bara rida/jobba igenom det basta bom. Utan man får köra som utbildningstrappa och gradvis nå lugn etc.
Hade min häst spökat i ridhuset och blivit spänd hade jag inte undvikit det. För jag jag vill ju kunna rida i ridhus. Eller om det blåser ute etc.

Sen håller jag helt med om att man absolut kan göra gott i att använda både flock och natur under inridning. Både för tryggare häst, lättare med att den vill röra på sig och för att den lär sig hitta sin kropp bland stock och sten.
En kompis jobbar mycket med inridning och hantera yngre individer än så. De drar ut i grupp i skogen och man dotterson och rider in en hel del på så vis.
Jag har skickat dit bekantas fina, blivande svårklass-dressyrhästar. Och dressyrägare har varit SÅ nöjda med de lätthanterliga, trygga, balanserade, problemfria och inridna hästar de sen får hem.
Klart underskattat inom vår dressyrgren att lämna för inridning till någon som inte fokuserar på snyggaste schabraket och flashigaste rörelser. Att plocka fram energi och gång är ju inte i närheten av så svårt som om den inte lärts vara trygg, hitta sin kropp etc.

Ja jag fattar inte att inte fler gör så. 😁 Dom är bebisar liksom och långt ifrån dressyrhästar än..


Jag blir mörkrädd när jag ser de här stackars 3 åringarna indragna på graman flasha omkring i ett ridhus i trav och galopp i Dressyrsadeln sittandes ner och alla bara ååh vad fin 🙄

Jag vill ju egentligen inte ens vara i ridhuset, är ju bara där i nödfall. Jag rider ju hellre i paddocken när jag rider på banan. 🙈
 
Ja jag fattar inte att inte fler gör så. 😁 Dom är bebisar liksom och långt ifrån dressyrhästar än..


Jag blir mörkrädd när jag ser de här stackars 3 åringarna indragna på graman flasha omkring i ett ridhus i trav och galopp i Dressyrsadeln sittandes ner och alla bara ååh vad fin 🙄


Ja, jag tycker det är ytterst ledsamt när man drar ihop dem med graman istället för att utbilda dem i formgivning på ett sätt som inte riskerar skada dem permanent i tex halskotpelare/kissing spines. Är ju inte direkt sällsynt.
Och att även riktigt oföljsamma sitter ner och dunsar på dem.

Jag har på vissa inridningar och även vissa rehabhästar tagit ut dem i skogen vid insittning/första gången jag sitter upp.
Folk trodde jag skulle dö av det med laddade hästar. Men de kan ju faktiskt få pysa ur den energin långsamt i skogen riktigt offroad och nå avslappning och skön känsla i träningen om de bara får fortsätta länge nu. Man kan ju varva ridning och promenera så de inte blir för trötta om man är på långtur. Då får man ju öva upp- och av-sittning också. 👍
 
Men blev det inte lite märklig utveckling på tråden nu?

Dressyrryttare uppfattas alltså felaktigt för att vara rädda för att de rider in sina unghästar i ridhus med graman? 😅

Eller var det bara något du kom på i farten så att säga?

Jag känner ju inte till vilka dressyrryttare ni har runt er men de allra flesta jag känner har inte ens ridhus. Och i ärlighetens namn köper de allra flesta redan inridna hästar också, kanske för att slippa bygga ett ridhus för att rida in dem i ;) (eller mer trolig för att de känner att de inte är så bra på just inridningsdelen i hästens utbildning utan hellre tar vid efter inridning).

Jag har ridit in mina två sista hemma på stallplanen. Men att kunna rida i ”någons svans” har inte varit möjligt för jag rider alltid ensam.
Det gör såklart framridningar (med många hästar) lite mer utmanande för mina hästar och är något jag borde öva på men det är så himla mycket vi behöver öva på så det ligger i listan men är inte särskilt prioriterat. Viktigast är trots allt att de är helt trygga med att vara själva på ridturerna och på ridbanan eftersom det är det jag oftast är.
 
Men blev det inte lite märklig utveckling på tråden nu?

Dressyrryttare uppfattas alltså felaktigt för att vara rädda för att de rider in sina unghästar i ridhus med graman? 😅

Eller var det bara något du kom på i farten så att säga?

Jag känner ju inte till vilka dressyrryttare ni har runt er men de allra flesta jag känner har inte ens ridhus. Och i ärlighetens namn köper de allra flesta redan inridna hästar också, kanske för att slippa bygga ett ridhus för att rida in dem i ;) (eller mer trolig för att de känner att de inte är så bra på just inridningsdelen i hästens utbildning utan hellre tar vid efter inridning).

Jag har ridit in mina två sista hemma på stallplanen. Men att kunna rida i ”någons svans” har inte varit möjligt för jag rider alltid ensam.
Det gör såklart framridningar (med många hästar) lite mer utmanande för mina hästar och är något jag borde öva på men det är så himla mycket vi behöver öva på så det ligger i listan men är inte särskilt prioriterat. Viktigast är trots allt att de är helt trygga med att vara själva på ridturerna och på ridbanan eftersom det är det jag oftast är.

Nä, det hänger ju givetvis ihop, uppväxt, inridning, utbildning osv. Om folk red in sina hästar ute i naturen i större utsträckning så kommer det såklart inte bli sådana stora problem med att rida ut. Det är tröttsamt att se på vissa instagramkonton att uteritt är = på gräset utanför ridbanan 😅 Jo det är tyvärr helt sant!
 
men de allra flesta jag känner har inte ens ridhus.

I mitt område (eller jag har iof flyttat nu) har nästan alla ett eget ridhus. Finns nog ca 50 privata ridhus inom 2 mil.
Inte alls så utbrett med ridhus där jag bor nu, långt ifrån. Dock har jag ett :p
 
Nä, det hänger ju givetvis ihop, uppväxt, inridning, utbildning osv. Om folk red in sina hästar ute i naturen i större utsträckning så kommer det såklart inte bli sådana stora problem med att rida ut. Det är tröttsamt att se på vissa instagramkonton att uteritt är = på gräset utanför ridbanan 😅 Jo det är tyvärr helt sant!
Jag har funderat på det här under stor del av tråden - att det för många är en så "stor grej" att rida ut. Och jag tror som du att man gör det till en "stor grej" för hästarna genom att rida in dem i väldigt skyddad miljö.
 
Jag har funderat på det här under stor del av tråden - att det för många är en så "stor grej" att rida ut. Och jag tror som du att man gör det till en "stor grej" för hästarna genom att rida in dem i väldigt skyddad miljö.
Ja, många skickar ju häst på inridning till ställe där man är två, en longerar och en sitter på, vid inridning.
Om man tar min kompis tex så sitter han ju in i skogen själv en del och ibland i grupp. Och rider ofta första bitarna i terräng tex.
Är terrängen rejäl och hästen avsuttet lärt sig hur sådan terräng fungerar, den är van att långsamt i grupp få gå sig trött så och sen sittas på/ridas på blir sällan explosioner som kan bli om man kör metoden 2 i ridhuset som ev longerar hästen lite trött i högre tempo. Då får du ju en häst som måste reglera stress/oro/när saker är nytt och de liksom ska prova och känna vad som sker etc genom fart, ta i snabbt/explosivt etc.
Ofta är ju dressyrhästar inridna a la i ridhus och fart.
Jag har ofta upplevt att folk tror att det kan vara farligt att rida offroad i terräng som faktiskt är safe. Självklart ska man inte ut i sankmark eller rida på typ klarlagda rullstensåsar med bara stenar etc. Men på många Stockholms-anläggningar rider folk bara på breda, preppade, platta ridvägar. Då får man ju inte hästen att behöva tänka på var den sätter fötterna, lyfta benen, balansera om och mentalt coola ner sig som i rejäl terräng. I terräng kan de ju bli mindre på tårna etc.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 312
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 670
Senast: Badger
·
Träning Jag tänker speciellt vid uteritt. Min häst kan bli rädd för "spöken", alltså grejer bara han ser. Ofta bakom honom, så han sprätter till...
2
Svar
34
· Visningar
6 517
Senast: Badger
·
Hästvård Vita hästar är ju sällan vita men undrar lite hur folk gör för att hålla dom lite mindre gulgröna ;). dvs hur ofta tvättar ni dom och...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 355
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp