Kluvet om dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

Vildvittra

Vi har haft vår dotter (fyller två snart) på dagis i ett år nu till hösten. Jag tyckte från början att det var väldigt svårt att veta vilket dagis man skulle önska (frågade många som hade barn), vad man skulle kolla när man var där etc. Sen tyckte jag, som många andra första-mammor tror jag, att inskolningen var ganska jobbig (inte min dotter som trivdes bra från början...). Tyckte det var jobbigt att ge över kontrollen av mitt barn och hennes välbefinnande till nån helt okänd, ja ni vet hur jag menar.

Nu när hon varit så pass länge på dagis har väl den känslan släppt mer och mer men jag är ändå väldigt kluven till dagis och vill på nåt sätt egentligen inte ha min dotter där (för mycket). Känner att många av lärarna har helt andra värderingar än mig (oss) vad det tex gäller mat, godis, glass etc. Det känns jobbigt att ta upp såna grejer också dels för att man känner sig som nån jävla präktig gnällkärring när man inte vill att ungen ska äta glass varenda dag (nåja varenda dag är det väl inte men ibland kan det ju bli väldigt ofta när det är många som fyller år etc) och dels vet jag ju att de inte kan påverka hur mycket som helst eftersom det är ett kommunalt dagis.

Sen tycker jag att det ofta känns som om de inte ser barnen ordentligt (alltså inte bara min dotter). De får ofta vara ute på gården själva och ibland går de små runt och stortjuter för nåt och ingen vuxen är där och kan kolla vad som händer. Har sett det själv flera gånger när jag varit och lämnat tex, senast idag. Då håller någon av lärarna oftast på och klär på några ungar inne och de andra sitter och "planerar" (dricker kaffe). Jag brukar själv om jag kan, stanna ett tag ute på gården i "ren protest" för att jag tycker det är oansvarigt. När man påpekar nåt nån gång så avfärdar de det alltid som en bagatell, får en och känna sig som om man är ett känsligt nervvrak typ. "Ja men vi är ju på väg ut nu", "dörren är öppen, vi ser vad som händer" etc, kan det låta. Får en och känna sig som om man inte förstår eftersom jag ju inte har deras otroliga erfarenhet och utbildning :mad:
Kan tillägga att vi bor ett litet samhälle och dagiset ligger lite avsides i ett villaområde så det är inte Sthlm vi pratar om där det kanske är rent av livsfarligt att låta ungarna vara ute själva. Men ändå.

Som tur är så är min dotter jättetuff av sig och klarar sig bra själv, leker själv eller med någon annan och bryr sig inte så mycket. Men jag gillar inte slappheten. Samtidigt kan jag förstå att de inte hinner.

Drömmen vore ju ju givetvis att vara ekonomiskt oberoende och inte behöva förlita sig på ett system som man egentligen inte gillar. Eller hitta det perfekta föräldrakooerativet där man kan påverka jättemycket. Det finns tyvärr bara ett här som ligger alldeles för långt bort.
Samtidigt vet jag ju (och tycker) att dagis är bra för min dotter, hon behöver leka med andra barn och så.

Det var mycket svammel men undrar lite hur ni tänker/känner kring dagis. Är det bara jag som är ett kontrollfreak eller finns det fler som känner sig maktlösa och trampade på ibland??

Vildvittra
 
Sv: Kluvet om dagis

Ibland kan jag bli väldigt frusterad på dagis och personalen men oftast har jag tagit upp det med berörda personer och fått till en förändring, även om den inte är långvarig så man måste påpeka det om igen så försöker de ialla fall. Dessutom ser jag till att prata med de andra föräldrarna och se vad de anser och tycker och om vi anser samma saker ser vi till att ta upp det på föräldramöten.

Ang godis och glass så har det inte blivit så mycket på elins dagis av det, dessutom har jag personligen inget emot att det serveras men jag har förståelse för de som inte vill att det ska vara så. Men på en bekants dagis som visserligen är ett föräldrakoprativ så har de gjort så att istället för att bjuda på glass när något barn fyller år, får det barnet bestäma vad de ska äta för mat den dagen, sen dukar de fint med servetter och balonger och gör en festmåltid.

Så prata med övriga föräldrar och se vad de tycker och tänker, för det kan vara lättare för personalen att ta till sig var 15 föräldrar säger än om det bara är en som "tjatar".
 
Sv: Kluvet om dagis

Håller med fullständigt angående dagis, vi här hemma är i en liknande situation med vår lilla kille som fyller 3 år till hösten. Han går inte på dagis just pga den anledning att vi inte lyckats hitta ngt bra dagis.
Vi bor i sthlm....och varje dag så ser jag stora dagisgrupper på ca 2 personal går omkring på gator och torg och för en utomståendes syn sett utan koll på småbarnen som 10 cm från trafiken..på vintrarna bryr sej inte personalen om när barnen tappat vantar/mössa eller går med öppen jacka..detta är för mej en mardröm att överlämna mitt barn till personal som inte fungerar så just nu är tjänstledig men jag vet inte hur länge jag får vara det....så vad gör man? MVH/Miscann
 
Sv: Kluvet om dagis

Nu har jag inga barn, men jag svarar, eftersom jag jobbar på förskola, och har varit på flera sådana.
Det ÄR skillnad mellan föskolorna. Där jag är nu, försöker vi göra det bästa för barnen även om det blir "jobbigt" för oss. Personligen försöker jag "se" varje barn varje dag. Viktigt att få en klapp eller kram och känna sig sedd.

Jag tycker vi har bra kontakt med alla föräldrarna och uppmuntrar till kommunikation, så att de inte känner sig åtsidosatta, eftersom de är de personer som känner sitt barn bäst.

Sen kan jag känna en uppgivenhet ibland, när föräldrar kräver saker, och inte kan se att det inte bara är deras barn där, utan vi är 3 personal som ska delas på till 24 barn :smirk: (tex en förälder vars barn bara MÅSTE sova ute, tyvärr så hade vi inte möjlighet att fixa det, när halva barngruppen sover inne med två personal, och den tredje diskar/läser/har andra halvan av barngruppen, föräldern i fråga blev arg, och pratade inte med oss på månader, då känner man sig som en skurk :crazy: )

På förra stället jag var på kunde alla försvinna för att "röka" så stod man kvar själv på avdelningen med alla barnen. :crazy: Där står alla också i en klunga och dricker kaffe när de är ute....

Även om vi är underbemannade till tusen just nu (Kom ihåg när det var 14 barn och 3,5 personal och alla klagade när halvtiden skulle plockas bort :smirk: ) så känner jag ändå att det funkar bra, vi är alla engagerade och är där för barnen, även om vi ibland försöker påpeka för föräldrar att det inte handlar om förvaring utan en pedagogisk verksamhet.

Tycker även att det fokuseras alldeles för mycket på kostnader kring barnomsorgen och nedskärningar hela tiden, varför pratar ingen om vinsterna?? Det är våra barn det handlar om, framtiden...
 
Sv: Kluvet om dagis

Vi införde glasskalas en gång per månad då vi samlade ihop alla som fyllt år på samma gång.
Lite glass tycker jag faktiskt man bör få bjuda på nån gång.
Men ska varje barn ha eget kalas riskerar man att det i april och maj blir glass var och varannan dag.
 
Sv: Kluvet om dagis

Det är stor skillnad mellan förskolorna vad gällande arbetssätt, förhållningssätt gentemot barn och föräldrar. Vill man att det ska vara ett öppet klimat, ser man föräldrar som tillgångar, eller bara som "monster" som bara gnäller ?!

Jag arbetar på en förskola i Sthlm, som har ett väldigt gott rykte, vi har många föräldrar som vill till denna förskola, men det "andas" kvalite i väggarna på denna förskola, tillsammans med glädje och med en stor portion humor, där man ser alla som stora tillgångar, och särskilt barn och föräldrar.

Vi har en stor andel föräldrar som kommer från andra kulturer, och dom har så mycket att ge, visst blir det missförstånd i bland, men sånt är till för att redas ut.

HAR ni inget föräldraråd på förskolan?? Där kan ni diskutera sånt som glass, godis vid kalas mm mm, eller prata med förskolechefen.

Vi har tagit bort alla söta mellanmål, såsom krämer, oboy, nyponsoppor mm, serveras fil, yoghurt, mjölk i stället, äter mycket frukt och grönt, och bara lite mörkare bröd.

Men som man ser på den avdelningen jag arbetar på med 14 stycken 1 åringar. ALLA barn har sina olika behov, ett par vill ha välling när dom ska sova, en del vill ha vatten, en har svårt att tugga maten mm, men sånt är till för att lösa, självklart får dom sin välling, och självklart fixar jag barnmatsburkar eller mixar den som har svårt att tyggas mat.

Jag vill vara stolt för mitt yrke som förskollärare, och det ska vara kul att arbeta, men det krävs en stor lyhördhet både mot barn och föräldrar, och det är just föräldradelaktigheten som jag tycker är nästan mest spännande, hur får vi in föräldrar i verksamheten på ett väl avvägt sätt.

Håller på nu och funderar på att ha öppna avdelningsmöten någon ggr per termin där man bjuder in föräldrar, där man kan diskutera olika frågeställningar, tex läroplanen, föräldrasamverkan, barnuppfostran mm mm, men det ligger fortfarande i planeringsstadiet ;)
 
Sv: Kluvet om dagis

Välkommen till den förskolan jag arbetar på, vi har en underbar stor gård och inga gator och torg där vi är ute och vandrar, inga stora grupper heller, och en bra kompetent personal som arbetar ;)
 
Sv: Kluvet om dagis

Tack för flera svar!
Jo vi har föräldraråd på dagiset, men endast två st per termin och infon har varit lite dålig om när de ska hållas. Givetvis är det ju upp till mig själv att ta reda på det om jag vill säga nåt men nu har det inte blivit så.
För säkerhets skull ska jag bara säga också att jag är ingen hellylle-ragatamorsa som förvägrar mitt barn lite glass, bullar, saft etc ibland, men jag tycker inte att det är nåt som de bör få flera gånger i veckan på dagis. Och framför allt inte de söta mellanmålen (kräm tex) som de har kvar på vårt dagis (inte varje dag men..)

Jag är ganska ambitiös när det gäller matlagning. Tycker också att det är kul och är rätt bra på det och det har resulterat i att vår dotter älskar mat, gärna provar vad som helst och gärna hjälper till att laga mat etc. Dessutom älskar hon frukt som vi också äter mycket av. Detta tycker jag är jättebra och vill gärna att det ska fortsätta så. Men om man blir van vid glass, kakor etc varje dag så blir ju det till slut ett behov och det blir också ett tjat kring det, istället för som det är nu när hon tjatar om att hon vill ha MAT :smirk:
Ju oftar de får onyttiga mellanmål och glass etc på dagis, desto högre krav känner jag på mig själv att bara laga "riktig", nyttig mat här hemma och blir även mycket hårdare på kakor etc. Lite tråkigt och framförallt ibland stressande.

Och detta med att personalen (särskilt en) har annorlunda värderingar än jag (vilket inte nödvändigtvis måste vara dåligt) är ju inte så lätt att kolla upp i förväg. Hon som jag tänker på är nämligen otroligt inskränkt och slänger ur sig konstiga saker som "ja jag äter ju inte grönsaker för det tycker jag inte om" och sånt där barnsligt. Hon tänker sig aldrig för när hon säger nåt och ibland kryper det i mig när jag tänker på att min dotter blir "uppfostrad" flera timmar per dag av en så insnöad person som hon. Sen inte sagt att jag själv är perfekt precis...

Det konstiga med allt detta är också att jag vanligtvis inte alls är en sån person som håller tyst (på typ personalmöten och sånt är jag alltid den som ställer chefen mot väggen när de andra inte vågar), men det känns som en helt annan sak när det gäller min dotter och dagis. Innerst inne är jag väl på nåt sätt rädd för att de ska bli sura om man klagar/kommenterar nåt och "ta ut det" på min dotter. Naturligtvis tror jag inte att de är så oproffesionella, men ibland styr inte alltid logiken över ens tankar.

Nu ska jag ju dessutom ha en bebis (BF imorrn!) så min dotter kommer ju inte att vara på dagis så mycket i vilket fall här framöver, men jag ska ialla fall ta och prata med några andra föräldrar och se lite hur de tycker att det är.

Vildvittra
 
Sv: Kluvet om dagis

Vet inte om jag är "off-topic" men jag måste få försvara förskolepersonal lite! Vi har inte alltid så mycket att säga till om som det kanske kan verka. Just nu jobbar jag som vikarie (igen...). Jag var med och startade upp en ny 1-årsavdelning tillsammans med fyra andra. Vi har skolat in nya barn, samt "tagit över" andra som skolades in i höstas. Tufft, men jättekul. Bara en av oss är fast anställd inom kommunen redan (inte jag, tyvärr) och vi andra tre slutar i sommar. De föräldrar som vet är antingen rosenrasande eller fruktansvärt ledsna. Alla tycker att vi gjort ett kanonjobb. Vi har hittat på kul saker, bjudit in föräldrar och syskon till påskfest och i största allmänhet lagt ner våra själar i vårt arbete. Men nu finns det sk. övertalighet i kommunen (vilket betyder att det är många som kommer tillbaks från föräldraledigheter) och det finns ingen plats för oss. Är det att se till våra 1- och 2-åringars bästa att, i stort sett, alla de är trygga med ska bytas ut??

Jag vill också tillägga att just när man jobbar med de allra minsta kan det vara väldigt krävande att tillgodose allas behov. Vi försöker så gott vi kan, ibland tror jag inte att föräldrar tänker på att de "små behoven" kan bli ganska stora om det handlar om 15 1- och 2-åringar... Det ÄR krävande att hålla reda på vem som sover med napp, utan napp, med filt, med napp OCH filt, etc. Vi har långa listor på sovtider. Vi måste hålla reda på 30 vantar, 15 mössor, etc. För att inte tala om alla nappar som man ju helst inte ska förväxla ;) . Allt detta är så enkelt och självklart med bara ett barn åt gången, men det blir en hel del när man multiplicerar det med ett antal barn till. Byter man dessutom personal under dagen så är det mycket information som ska överföras.

Ville bara framföra lite tankar från "den andra sidan" :D !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 718
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 242
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp