Knäproblem

Hur snabbt blir det inflammation? Ökad mängd ledvätska kan uppkomma av andra orsaker också eller? Det råder ju delade meningar på häst men anses inflammationen behöva behandlas på människa för att läka ut? Är det lika vanligt med UL på människa som på häst?

Utrednings- och behandlingstraditioner kan skilja mellan landsting.
Men nej, det är inte vanligt att utreda oklara ledbesvär med ultraljud på människa exempelvis för att se om det kan tänkas finnas någon senskada.
På vissa frågeställningar förekommer det, och som sagt antagligen i olika frekvens i olika landsting.

Ökad mängd ledvätska kan komma av annat än specifikt inflammatoriska sjukdomar. Ibland utan att man någonsin får veta varför, ibland för att personen har en artros som är mer aktiv, ibland andra orsaker.
Om man har tydlig ökad mängd ledvätska är det vanligt att behandla med tappning och många gånger också kortisonspruta.

Odefinierad "inflammation" av mjukdelar har man sällan nytta av att behandla med inflammationsdämpande och bör i stort sett aldrig behandlas med kortison.

Men som sagt: olika utrednings- och behandlingstraditioner kan finnas i olika landsting.

Den typ av iver efter facit som många människor upplever och som visar sig ibland i hälteutredning av häst, delas många gånger inte av sjukvården som ofta har en mer pragmatisk hållning: så länge det inte är akut skelettskada, och inte akuta meniskproblem med mekaniska låsningar så är som regel fysioterapi rätt behandling och då är det inte viktigt att detaljerat ta reda på vad som är fel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Efter en ridolycka för drygt 3 år sedan har jag omfattande knäproblem. Höger knä är opererad tre gånger och kommer aldrig bli bra. Jag...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
880
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp