Knäskodda ridbyxor.

Blandrastik

Trådstartare
Sitter och tittar på ridbyxor på nätet. Jag har ridit i oskott länge och funderar nu på någon typ av skoning.
Det slår mig att för tjugo år sedan hade ridbyxorna knäskoning och ridlärana skrek "knäslut för bövölen" så det ekande i ridhusen. Men nuförtiden rider vi inte med knäslut, däremot är det önskvärt att röven "tiger still" i sadeln och att kunna rida med sitsen är viktigt.

Så varför är alternativet till helskott just knäskodda? Jag skulle vilja ha skoning/silicon i rumpan, möjligen en bit ner mot låren. Men inte över knäna. Kanske hoppryttare vill ha knäskott, att hålla emot med vid landningen?
Varför har just detta inte förändrats på säkert 40år, utan skoningen är i knäna eller hela?
 
Funderar i samma banor.
Och varför de knäskodda är skodda ner på vaderna? Där de flesta har stövlar, chaps eller höga strumpor. Hade det inte varit bättre att placera skoningen från knät och upp isf?
Eller alternativt insida lår och upp på rumpan som du säger.
 
Det du efterlyser finns, alltså byxor med silikon i rumpa och ner på lår.

Varför jag har skoning från knä och nedåt om jag inte har helskotta beror på att det är vaddering för mig, alltså inte altid nödvändigt skinnimitation. Har skaffat mig åtskilliga blåmärken, skavsår och köttsår även med chaps o det undviker jag gärna om jag kan. Då är skoning en del, andra utrustningsdetaljer andra delar.

Men många av de andra byxorna som är skodda vid vaderna är väl typ jodphursbyxor, då används väl sällan stövlar /chaps?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp