Knakande hus?

Att hus knakar är inte så ovanligt. Men det går ju inte att svara på bara sådär. Var knakar det? När knakar det? Hur gammalt är huset? Vad är det byggt av?

På sommaren knakar och smäller det morgon och kväll och på vintern lite när som, beroende på hur kallt det är. Ibland spänner det i virket, ibland i plåten.
Så det är nog ingen fara på taket.

Alla material expanderar när det är varmt och tvärtom när det kallnar. Ett hus har många komponenter och skarvar och knakar för det mesta.

Speciellt om det är gammalt.

Om det knakar på ett annars oroväckande sätt kanske man ska kolla?

Vår stora maskinhall, gjord i plåt, knakar inte bara.....det smäller...HÖGT! Det är väldigt tydligt när solen kommer fram eller försvinner bakom molnen.

Vad skönt då kan jag vara lugn?
Det är ett trähus från 80-talet

I ett trähus från 80-talet skulle jag vara orolig för mögel, inte för ev knakningar. Trä är ett levande material som rör sig. Mitt hus låter som f-n när det är väderväxlingar, speciellt höst-vinter-vår.

Jag hade blivit lite orolig om huset jag bodde i som student hade börjat knaka, jag bodde i Flogsta (betonghus) på sjunde våningen! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det knakar i varje steg jag tar. Fotlederna är det nog. Tårna knakar också. Varför? Kanske ännu viktigare, är det farligt och kan jag...
Svar
11
· Visningar
672
Senast: Dyngpeter
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 039
Kultur Snubblade över det engelska uttrycket "dry cabin" ett hus/stuga utan indraget vatten och avlopp. Men kan inte inte komma på att jag...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Kamomilla
·
Juridik & Ekonomi För flera år sen pratade jag med SBAB och fick reda på att man bara kan få bolån på bostad med vattentoalett. Jag tänker ev börja leta... 2
Svar
36
· Visningar
1 978
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka