Bukefalos 28 år!

Knakar när hästen går! :o

Deimion

Trådstartare
Hej! Jg har märkt att min 16 åriga ponnys ben har börjat knaka när han går lugnt i boxen efter att stått en längre period. Han rids 5 dagar i veckan och tävlar upptill LB varannan vecka. Full kondition och rids i korrekt form.

Dock kroniska gallor runt om pga gammal skada. Inte hårda utan små och "mossiga". Natten före och efter tävling får han ha BoT stallbandage. Naken vid dressyr och skydd runt om vid hoppning.

Fullt frisk häst för övrigt och posetiv till ridning. SKrittas fram och av 15 min vardera. Rids ungefär 1 timme.

När han kommer in från hagen får han gå på kissepaus i boxen ca 10 min. När han ska ut igen så knakar det skumt i benen. Någon som har något liknande "problem" Jag kan nog inte kalla det problem men är lite nyfiken av att höra vad ni tror det kan vara.

Tack på förhand!
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Är det verkligen ingen som har lust och svara?? :o Snälla? :angel:
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Tror som föregående att den är stel i lederna, om jag inte minns helt fel kan glucosamin hjälpa mot det eller det liksom smörjer lederna så slutar det kanske knaka, värt att pröva och är faktiskt bra att ge till äldre hästar överhuvudtaget.
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Tycker också att det låter som att det är lederna som spökar. Jag vet en superbra produkt du kan ge honom, hör av dig om du vill veta mer om den.
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Jag har gett min glukosamin, MSM och även "Form". Håll lederna varma med bandage och täcken... Rör på hästen som vanligt. Den blir sämre av att vila och ta det lugnt. Påminner lite om reumatism att det blir sämre när det är stilla...
Lycka till =)
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Kom ihåg - många ämnen och tillskott är dyra - men tror att glukosamin är det som är viktigast... Vissa burkar kostar typ 600 spänn och räcker 2 v bara för att det är ett "märke" ...Använd sunt förnuft annars blir du snabbt fattig...
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Dåligt med smörj i lederna.


Prova gurkmeja, ca 80 kr/kg. ca 1 msk/dag räcker.
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Jag har gett min glukosamin, MSM och även "Form". Håll lederna varma med bandage och täcken... Rör på hästen som vanligt. Den blir sämre av att vila och ta det lugnt. Påminner lite om reumatism att det blir sämre när det är stilla...
Lycka till =)

Ok tack! natten före och efter tävling står han med BoT stallbandage bak, utan fram. Fast kanske lindade ben vore en bra idé?
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Jag brukar beställa på Borgebykryddgard.se

(annas tror jag att det finns på citygross)


Borgeby har snabb leverans och fraktfritt över 400:-
Så jag brukar beställa så jag har hemma..
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Hej! Jg har märkt att min 16 åriga ponnys ben har börjat knaka när han går lugnt i boxen efter att stått en längre period. Han rids 5 dagar i veckan och tävlar upptill LB varannan vecka. Full kondition och rids i korrekt form.

Dock kroniska gallor runt om pga gammal skada. Inte hårda utan små och "mossiga". Natten före och efter tävling får han ha BoT stallbandage. Naken vid dressyr och skydd runt om vid hoppning.

Fullt frisk häst för övrigt och posetiv till ridning. SKrittas fram och av 15 min vardera. Rids ungefär 1 timme.

När han kommer in från hagen får han gå på kissepaus i boxen ca 10 min. När han ska ut igen så knakar det skumt i benen. Någon som har något liknande "problem" Jag kan nog inte kalla det problem men är lite nyfiken av att höra vad ni tror det kan vara.

Tack på förhand!




Hejj!

Var kanske ett tag sedan du skrev detta, men ändå. Jag har en travare på 18 år och hennes ben knakar också när hon stått stilla en längre tid. Vet sa att det inte något farligt. Hoppas det känns lite bättre för dig nu.. Ha d bra!! Mvh Glennie
 
Sv: Knakar när hästen går! :o

Du kan även skriva till mej om detta
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp