Knäpp av att träffa andra hundar???

Bansan

Trådstartare
Måste bara få lite tankar & synpunkter från er allvetande Bukefalister =)

En granne här i huset har en flattevalp som nu är 14-15 veckor. De har haft valpen i ca 3 veckor nu & den får aldrig hälsa på andra hundar... Jag gick fram med min valp en gång & mannen i familjen lät då deras valp komma fram & nosa på henne. Då sticker hans fru ut huvudet & skäller ut honom & säger att "vi skulle ju inte låta honom vara med andra hundar så han bli lika knäpp som vår förra hund". MIg bara blänger hon på & sen dess har hon inte ens hälsat på mig trots att vi bott grannar i flera år. Moget... Men men, det var inte det jag funderade över utan det faktum att de inte ska låta valpen umgås med andra hundar för att undvika att den blir "knäpp".

Enligt andra här så säger hon att hon "vill ha en hund som man kan gå med på gågatan utan att det måste stanna & skälla på andra hundar hela tiden" & "en social hund som är lugn med människor"... & tydligen ska en hundpsykolog ha sagt att deras förra hund var "knäpp" pga att de låtit den leka med andra hundar som valp?

Är jag helt ute & reser eller är det lika dumt som det låter att resonera på det där sättet?

Jag låter Alabama leka med & hälsa på så många andra hundar som möjligt men låter henne veta att det är jag som bestämmer när man får stanna & hälsa eller ej. Samma sak med människor. Säger jag att det är okej får hon stanna & hälsa men om jag går vidare ska hon följa med. Jag för min del tror att jag skulle få större problem med att gå på gågatan med en hund som aldrig fått träffa andra hundar... Känns som man skulle bädda för hundaggressivitet... eller?

Sv: Knäpp av att träffa andra hundar???

Visst kan dom bli tokiga så fort de ser en annan hund, men knäpp då menar jag något fel i skallen o det kan dom inte få.

Jag låter min träffa så få som möjligt för jag vill att jag ska vara roligast inte alla andra hundar.

Sen o släppa fram dom till Pleti o Kleti så kanske man en vacker dag släpper fram den till fel hund som ska tukta din och vad blir kontentan av det, Jo hunden har blivit tryckt för ingenting o sånt är så onödigt.

PIRU skrev:
Visst kan dom bli tokiga så fort de ser en annan hund, men knäpp då menar jag något fel i skallen o det kan dom inte få.

Jag låter min träffa så få som möjligt för jag vill att jag ska vara roligast inte alla andra hundar.

Sen o släppa fram dom till Pleti o Kleti så kanske man en vacker dag släpper fram den till fel hund som ska tukta din och vad blir kontentan av det, Jo hunden har blivit tryckt för ingenting o sånt är så onödigt.

Jag menar inte att man måste vara antingen eller men ett mellanting måste väl ändå vara att rekommendera. Jag vill inte gärna stanna & låta Alabama prata med varenda tillfällig hund vi möter utan föredrar lite mer långvariga kontakter med några andra hundar som hon får träffa många gånger... Men att helt ta bort kontakten med andra hundar känns för min del iaf väldigt fel. Jag tog över en ettårig schäfer för flera år sedan som inte hade fått träffa andra hundar & den kunde jag aldrig gå ut med annat än i kort koppel & kom det andra hundar var det ett evigt & aggressivt skällande. Försökte gå på bruksklubben med honom men det var dödfött eftersom han inte hade annat för sig än att vara förbannad på de andra hundarna. kanske är jag lite väl färgad av detta så det är därför jag reagerar så starkt.

Jag tror att dom helt har missuppfattat vad hundpsykologen menade, för jag antar att hundpsykologen sa något i stil med att hunden hade blivit "knäpp" av att nosa på alla hundar som valp utan att matte/husse först säger att det är OK.

Det bästa är ju att hunden går brevid/sitter brevid tills man säger varsågod istället för att hunden släpar sej fram till andra hundar och matte/husse bara säger jaja, han får väl nosa lite då.
Då kan hunden tro att man bara går ut för att hälsa på andra hundar och att det är så det fungerar = en ovan hundmänniska anser att hunden har blivit knäpp men omedvetet har man ju lärt hunden att det är så man gör.

Så min gissning är att dina grannar bara snappade upp ett par saker av det hundpsykologen har sagt.

Min hund får hälsa och leka med nya hundar lite då och då men han vet att jag bestämmer med när och var.

Jag tror det är väldigt viktigt att valpar får träffa andra hundar, så att de blir vana vid hund-interaktion. En idealisk plats borde väl vara närmaste brukshundsklubb då man är mer säker(dock inte helt) att den andra hunden är okej att leka med.

Däremot förstår jag vad valpens matte tänker. Man bör vara väldigt försiktig med vilken hund valpen hälsar på. Min hund har tagit rejäl skada av att ha hälsat på fel hundar. Hans rädsla för andra hundar har dock minskat sedan 10-års-åldern, även om den finns där. Däremot känner jag själv ofta obehag då vi stöter på hundägare som har sina hundar lösa samt inte har pli på dem, eftersom jag varit med om så många slagsmål som kunde slutat riktigt illa.

Men, det jag egentligen ville säga var väl att man absolut bör låta valpen leka med "godkända" vovvar, gärna i samma ålder och storlek. Man kan ju samtidigt passa på att träna vovven i inkallning.

nidron skrev:
Men, det jag egentligen ville säga var väl att man absolut bör låta valpen leka med "godkända" vovvar, gärna i samma ålder och storlek. Man kan ju samtidigt passa på att träna vovven i inkallning.

Det var nog exakt det jag ville få fram egentligen men jag har en förmåga att alltid göra allting väldigt invecklat :angel: :bow:

Bansan skrev:
Det var nog exakt det jag ville få fram egentligen men jag har en förmåga att alltid göra allting väldigt invecklat :angel: :bow:

Min hund har några "bästisar" i Sthlm, som han började umgås med som liten. Mötena går lugnt och kontrollerat till, även i koppel och vovvarna vet när en av dem visar det, att det är färdiglekt.
Tyvärr har vi inte träffat på så många trevliga hundar och hundägare(endast de förbannade oansvariga ägare med lösspringande hundar) sedan vi flyttade till kalmar, förutom en söt golden-tjej som vi dock inte sett av mer :(

Det verkar vara ganska svårt att träffa bra hundägare, och då kan det vara bra att hålla utkik efter bra kontakter redan från början.

Däremot märker jag inte att min hund mår dåligt av att inte leka med andra hundar. Han och jag har ett speciellt, kärleksfullt band och han är nöjd med att leka, stimuleras och motioneras med mig. Kanske beror på att han är hälften border collie som jag har hört fäster sig ganska mycket vid sin ägare.

Dock bör alla hundägare respektera, såsom Bansan säger, att man helt enkelt inte vill att sin hund ska hälsa på alla hundar den möter. Och man låter ALDRIG, ALDRIG sin hund hälsa på en annan hund utan att först fråga om det är okej att hälsa.

Jag lät inte min hane hälsa på okända hundar heller. Just för att jag inte vill ha en hund med hög förväntan vid alla hundmöten. Som skäller och slänger sig i kopplet.

Nästa valp blir det likadant med.

Aliide skrev:
Just för att jag inte vill ha en hund med hög förväntan vid alla hundmöten. Som skäller och slänger sig i kopplet.

... vilket är exakt vad den nämnda grannens valp gör när de möter mig & Ally på gården... Ally följer lugnt med mig för hon har accepterat att vi inte stannar & pratar med denna hund.

Man får respektera sådana där saker helt enkelt!

Flatten är en social hund och jag kan tänka mig att tanken bakom det hela är att inte få en hund som förväntar sig få springa fram och pussa ihjäl människor och hundar. Många resonerar så, även jag numera, att du kan stävja mycket oönskade beteenden hos din hund om du börjar från valpåldern. Istället för att låta valpen utveckla det oönskade - och sedan vara tvungen att lägga ner timtals med jobb för att få bort det - låter du det aldrig utvecklas och därmed blir resultatet kanske bättre och mindre arbetsamt?

Det finns säkert en tanke bakom dessa regler som kvinnan i familjen bestämt sig för att försöka följa? Kan låta hemskt strängt för den som är av åsikten att "valpar ska träffa hundar och leka!" men som sagt är det ganska vanligt att man gör så och jag själv kommer absolut att tänka på samma sätt med min nästa hund för att slippa ta det senare.

jag är nog av en helt annan åsikt än de flesta här. jag anser att valpar bör träffa många andra hundar och att de ska få fortsätta göra det i vuxen ålder. de är hundar och bör lära sig att utveckla hundars språk, samtidigt som det där med hundmöten blir avdramatiserat. MEN, det får inte bli så att leka med andra hundar är höjdpunkten i hundens liv, för då får du problem. du måste alltid vara roligast.

kan tillägga att min översociala labbe inte springer fram till okända människor och att det inte är något problem att kalla in honom från en lekande flock hundar. och han är inte ens någon särskilt lydig hund.

Senast ändrad:

Visst ska den få träffa hundar, leka och lära sig umgås!

Men då det är jag som avgör vilka han ska umgås med kan jag välja bort grannens, främmande hundar på promenad osv. Man kan ju ändå ha ett antal hundar i sin umgängeskrets som valpen får träffa.

Om nu kvinnan som trådskaparen berättar om menar alla hundar, punkt slut, så kan jag tycka att det är fel och konstigt. Men jag tar inte för givet att det behöver vara så eftersom det står:
Enligt andra här så säger hon att hon...

Mina hundar har hundkompisar som de får umgås med och de bor ju 3stycken ihop, så de får sin sociala del. Men de får ALDRIG hälsa på främmande hundar på stan och jag blir irriterad om folk ska släppa fram sina hundar till mina. Vi är mycket på bruks och även där är andra hundar förbjudna.

Dock klarar alla ändå av att hundar rusar fram till dem och de står lugnt tills ägarna har tagit bort dem, men när vi är tillsammans då är det bara vi som gäller och inte andra hundar.

Sen är det säkert inte alla som har turen att ha en flock hundar hemma och dessutom en umgängeskrets full av folk med språksäkra hundar... Men nej, dels av smittoskäl och för att det finns så många språkknäppa hundar så får inte mina umgås med "främlingar".

//E

Jag vet inte varför alla alltid måste välja att missförstå allt man skriver här... Min egentliga fråga var (om man bortser från allt runtomkring) "Är det inte lite konstigt om en ung valp INTE ALLS får träffa NÅGRA SOM HELST andra hundar?"

Ingenstans har jag väl sagt att jag inte respekterar hennes beslut att inte låta hunden träffa andra hundar?
Ingenstans har jag väl sagt att var & en inte gör som de själv vill med uppfostringen av sin hund?
Ingenstans säger jag väl att ALLA hundar ska umgås med ALLA andra hundar ALLTID?

Den gången jag gick fram med Alabama till deras valp var det för att jag & hussen pratade om vad det var för ras & han gick mot mitt håll samtidigt. Skulle jag på något magiskt vis veta att det var bestämt att deras valp inte fick träffa andra?

Har man rätt kontakt med sin egen hund så lär den knappast bli sk "knäpp" av att få umgås med andra hundar då & då eller hur?

cillamuffins skrev:
jag är nog av en helt annan åsikt än de flesta här. jag anser att valpar bör träffa många andra hundar och att de ska få fortsätta göra det i vuxen ålder. de är hundar och bör lära sig att utveckla hundars språk, samtidigt som det där med hundmöten blir avdramatiserat. MEN, det får inte bli så att leka med andra hundar är höjdpunkten i hundens liv, för då får du problem. du måste alltid vara roligast.

kan tillägga att min översociala labbe inte springer fram till okända människor och att det inte är något problem att kalla in honom från en lekande flock hundar. och han är inte ens någon särskilt lydig hund.

Vad skönt att höra... började känna mig lite som ett ufo här ju :angel:

lady_vip skrev:
Mina hundar har hundkompisar som de får umgås med och de bor ju 3stycken ihop, så de får sin sociala del. Men de får ALDRIG hälsa på främmande hundar på stan och jag blir irriterad om folk ska släppa fram sina hundar till mina. Vi är mycket på bruks och även där är andra hundar förbjudna.

Dock klarar alla ändå av att hundar rusar fram till dem och de står lugnt tills ägarna har tagit bort dem, men när vi är tillsammans då är det bara vi som gäller och inte andra hundar.

Sen är det säkert inte alla som har turen att ha en flock hundar hemma och dessutom en umgängeskrets full av folk med språksäkra hundar... Men nej, dels av smittoskäl och för att det finns så många språkknäppa hundar så får inte mina umgås med "främlingar".

//E

Tack :bow:

Cilla: Kan tillägga att jag kan kalla in min hund trots att han leker med en flock hundar ;)

I mitt område bor det ett 30 tal hundar som mina hundar får hälsa på och leka med så mycket JAG vill. Jag anser att hunden blir mer harmonisk om den har andra att leka med. Däremot tycker jag att det är bättre med "bästisar" än okända.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
478
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 924
Senast: Nota
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 528
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur