Knäppande i hästben

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hjortron
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 268
H

hjortron

Det knäpper i min hästs bakben när jag lyfter för att t.ex kratsa hoven det låter ungefär som det låter när det knäpper i fingrarna hos en del människor.Hästen är inte halt och har aldrig varit det på 10 år.Vet någon vad detta kan vara för något.

Sv: Knäppande i hästben

har oxå funderat på det.. min pålle "knäpper" i höfte typ, men bara när hon skrittar..

Var det för lite eller för mycket ledvätska? Är det dumt att ta föl efter henne? Funderar lite på det men hon verkar ju inte ha ont.

Ledvätskan ska smörja hästens led och håller ledytorna fuktiga för att minska friktion vid rörelse, när benet belastas trycks ledbrosket ihop och den vätska som finns i den pressas ut, alltså krävs det att leden används för att näringsförsörjningen med ledvätskan fungerar, när leden avlastas utvidgar sih brosket och ny vätska och näring sugs in i brosket...alltså regelbunden mortion !
Det låter som små knäppningar i hästens led..har själv en pålle som hade så när leden inte fick tillräckligt med vätska...nu hörs det inget....kolla om hästen är ev gallig runt den leden, då är något fel. ev överasnträngd eller något med ledvätskan....tror annars att det är ofarligt!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 580
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 643
Senast: jemeni
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
410
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka