Knäpper av i nacken..

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare PonnyBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 703
P

PonnyBus

ja som rubriken lyder har min medryttarpålle en förmåga att knäppa av i nacken.. Vad gör man när detta händer?

Sv: Knäpper av i nacken..

rid hästen i lite lägre form och tänk på att hela tiden driva den framåt, så att du känner av suget i handen. om du tycker att det är svårt att känna av skillnaden så tänk på detta. när hästen knäpper av blir gången kanske lite gungig och hästen får en aningen sänkt rygg. nacken blir oftast lite högre. när du rider hästen i lite lägre form och får den fram till handen, får du upp ryggen så att det känns som om du lyfts upp lite grann av hästen. huvudet ska då sänkas lite mer men inte bli tung. att hästen knäpper av beror oftast på att den inte orkar jobba "rätt" träna den ett tag i lägre form när du hittat rätt läge så kan du efter hand börja rida hästen i högre form när den blivit starkare :)

Rid med mjuk hand, bakifrån och framåt, och mkt övningar som aktiverar rumpan:)

Vågar han aldrig komma fram till bettet?

VARFÖR knäpper hästen av i nacken?

Är det för att undandra sig bettet - se till att du har en mjuk och stadig hand som inbjuder hästen att ta en lätt och mjuk kontakt.
Knäpper hästen däremot av i nacken med vikt på tygeln kan det vara så att den försöker balansera upp sig med hjälp av det överdrivna stöd du erbjuder den. Du bär således hästen.

Det som hjälper är att under dessa ögonblick höja händerna, hålla dem stilla, samt vänta in hästen som kommer att söka en kontakt med bettet. Tar hästen för mycket stöd så erbjud den mindre - den ska balansera upp sin framdel och hals helt själv - ha en rörlig innerhand som inte låter hästen bita sig fast, och när den går som den ska - håll händerna stilla.

rid!
övningar som tempoväxlingar och sidovärsrörelser.
rid på framåt.
bytt bett, prova olika.
be en tand/mun kunnig vet kolla om det inte finns hakar o kanter. dåligt raspade tänder. särskillt om det är en import häst!!

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 057
Senast: cili
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
225
Senast: MattiZ
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: dukie
·
Mat Ja som rubriken lyder finns det något trevligt ställe att äta på där i Västerås Kommer inte ha jättelång tid på mig så gärna något som...
Svar
7
· Visningar
515
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka