Knarrande sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare milleman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 015
M

milleman

Vad är det för fel på en knarrande sadel?
Jag har fått lära mig att bomen kan ha gått sönder om det är så att det knarrar? Det behöver ju inte vara så men det kan väl vara så?
Vilka är era erfarenheter när det gäller knarrande sadlar? Vad kan vara problemet?

Sv: Knarrande sadel...

Min bomfria knarrar ganska mkt, och den kan ju inte gå sönder i bommen lr nåt så jag antardet är lädret som låter.

lädret är nytt och stelt. Oftast lädret som knarrar som sagt.
Använd barnpuder och strö överallt där du kommer åt. Låt hänga ett par dagar, plaska den sedan i ljummet vatten och olja eller balsamera in sadeln.
Så gjorde jag och nu är knarret näst intill borta (westernsadel med väldigt tjockt läder)

Det skulle jag också behöva göra :angel:
Men jag gillar mitt knarrande... Det är rogivande när han skrittar :crazy:
Eller kan det vara skadligt för sadeln för då måste jag göra det omeddelbart :eek:

(Gäller alltså en westernsadel med hel bom)

Tror inte att bommen är av bara för att en sadel knarrar... Utan det är nog mer pga läder knarrar så är det bara....

Hmmm...
Det beror nog lite på hur det knarrar...
Smörjer man ordentligt knarrar det nog mindre

// M

Hi hi, det är en status syntetsadel som jag pratar om. :angel:
Kanske lite svårt att få lädret att knarra där ;)

Vad tror ni? Den är ren och välskött, svårt att avgöra var det knarrrar dessutom.

Det gör inget att den knarrrar jag blev bara orolig att bommen skulle ha sprickor eller annat. Måste en fackman titta på den eller finns det eget sätt att kolla bommen på?

syntetsadlar kan verkligen knarra. utan att det är fel på dom

Min lädersadel knarrar med, och bommen är inte trasig, köpte den för kanske 1 månad sen och då var den grundligt genomkollad av sadelmakare/utrpovare.
Och inte mer än 3 mån gammal heller.

Förra stallägaren blev smått hysterisk när hennes sadel började knarra efter att hon smort in den med Passiers läderbalsam.. :D

Immer

jag hade en sadel som knarrade och det visade sig att det var en spricka i bommen.
men det var mer ett gnisslande knarr än läderknarr..

Det är enkelt att göra en "grovkoll" av bommen på sadeln. Luta bakvalvet mot din mage, dra hårt i framvalvet och viser versa. Sadeln ska inte böjas. när man gör så här. Böjs sadeln så är bommen kaputt.

Min förklaring kanske va lite svår att förstå, men tanken är att man ska försöka böja/vika sadeln på mitten med milt våld och det ska INTE gå om bommen är hel.

Gammal tråd, men:

Fast de sadlar som har flexiblare bommar som tex springtree går ju att böja?

Vi smörjer numera bara tränsen med Stu*bben nu, för om vi tar det på sadlarna knarrar det något gryyymt. Helt otroligt irriterande att rida i

Jag pratade med en sadelmakare om detta och dessa bommar och de stålfjäderförstärkta som är mer flexibla i midjan, kan knarra av många andra skäl än att bommen är av. Det vanligaste är lädret eller skruvarna eller nitar och sånt som knarrar. OM det böjs mer på ena sidan men inte på andra, då är den troligen av/dålig. Bommen går sällan av på båda sidor enligt honom. I 99% av fallen när det låter är det något annat, de nyare bra bommarna är sällan av om inte något mycket allvarligt hänt. Många här har skrivit att den inte ska gå att böja. Det är fel. Längs med, i midjan är den lite böjlig. Däremot ska inte ortspetsarna gå att böja isär eller ihop, eller framvalvet gå att böja.
(För att lugna alla oroliga)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
562
Senast: Honey07
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 146
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka