Knas i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

samtson

Nu känner jag mig som en hispig mamma, men det är väl så att alltid ska man oroa sig för något?!

Över julhelgen och efterföljande ledighet upplevde jag att dottern (2 år i mars) blev lös i magen. Hon har aldrig bajsat "korvar" utan det har alltid varit av lite grötigare konsistens (ursäkta att jag är osmaklig!). Under ledigheten blev hon då som sagt mycket lösare och liksom "sur" i magen. Jag satte detta i samband med all julmust och allt godis som smugit ner i magen under en längre period, då dom tydligen kan bli lösa av allt socker.

Efter helgerna när allt blev som vanligt igen, blev även hennes mage som vanligt.

Nu är det lite knas igen. Hon har precis börjat hos mornor igen (där hon är dagtid när jag jobbar) och vi har börjat slussa över henne till sitt eget rum och egen säng om nätterna.

Hon verkar inte ha ont i magen, varken vid själva bajsandet eller förer/efter.

Kan ett barn på nästan två år helt plötsligt reagera på tex mjölk? Kan det bero på oro över förändringen med sovrutinen? Bör jag kontakta BVC och ta prover? Finns det någon som har något klokt att säga?

(Jag kommer ringa BVC i morgon under telefontiden oavsett vad ni säger visserligen, men det skulle kännas bra med era synpunkter och tankar så länge).
 
Sv: Knas i magen?

Min son var känslig mot laktos när han var runt året. Han fick en magsjuka vid 11 månaders ålder och vi kunde sätta in mjölken igen när han va runt 2 år.

Jag har själv inte ont i magen trots att jag är laktoskänslig men jag har till och från ganska osmaklig avföring...

Anneli
 
Sv: Knas i magen?

Oavsett vad det beror på så gå på din känsla. Kolla hellre fler ggr och be om att de tar prover. (Svårt att veta VILKA prover man ska begära!) Ex vis kan det vara glutenintolerans (eller laktos).
Men eftersom hon inte verkar påverkad i övrigt (?) är det antagligen ingen fara.

Jag har själv varit med om att min oro för mitt barns hälsa inte tagits på allvar. Sjukvårdspersonal har tyckt att jag oroar mig i onödan och att det berott på dels att jag var ung när jag fick min dotter och dels att det är mitt första barn.
 
Sv: Knas i magen?

Vid glutenintolerans blir avföringen liksom "pösig" och lite "osmält". jag var orolig att min äldsta son hade det när han var liten, men det var inte det som tur var. Han hade liknande symptom som din flicka, men det var inget fel. Be BVC att fixa med en utredning för att utesluta ev överkänslighet mot gluten och laktos (vet inte om det är samma symptom).
 
Sv: Knas i magen?

Nu har jag pratat med BVC. Dom tyckte, att eftersom hon inte har ont eller är allmän påverkad, skulle jag avvakta. Det handlar ju inte heller om att hon bajsar 10ggr/dag utan om en till fyra, bara det att det är lösare. Men vi ska åka ner och ta en längd/vikt för att är det så att mag och tarm systemet är påverkat syns det tydligen på kurvan direkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik började löpa i onsdags, inte så hon blödde, men svullen vulva och lite blodblandade ”flytningar” som det brukar vara innan det...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 039
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: MiaMaria
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 713
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp