Knatteridning....

Iris71

Trådstartare
Jag hörde om en ridskola där barnen (i detta fall 4 år) inte får bli ledda av andra än föräldrarna.... t.ex. inte då stalltjejer. Mamman ifråga hävdar att det är en säkerhetsfråga. Har lite svårt att tro på det. :eek: Den här ridskolan ligger i Västeråstrakten.

Men vad händer då med de barn vars föräldrar är rädda för hästar eller allergiska. Ska de inte får rida då? Finns det verklgen ridkskolor som har såna här regler?? :confused:

Visste inte var jag skulle lägga min fråga, skulle kunna ligga under föräldrar oxå... men det kanske finns folk som jobbar på ridskola här....

Sv: Knatteridning....

Det var ett tag sedan mina barn var så små men jag kan förstå regeln eftersom det kan vara svårt för någon annan än föräldrar att "läsa" sina barn. Det kan vara svårt att tolka om barn i den åldern tycker det är otäckt, jobbigt eller obehagligt om man inte har daglig kontakt med just det barnet. Synd om barn ska drabbas av en obehaglig upplevelse som kan sätta spår för livet.

Vi har nu i ca 8 års tid haft ridlekis (och numera ponnyridskola) på den ridklubb där jag håller till. Jag har varit aktiv här och hjälpt till väldigt mycket genom åren. Tidigare var ridlekiset vid ett annat stall på orten och jag var rätt aktiv redan då det startade där. Har alltså känt hästarna som varit med genom alla åren.

Hur som helst så har det alltid varit så att ryttarna ska ha fyllt minst 4 år för att få börja på ridlekis. Det har alltid varit ett krav att de ska ha ledare med sig. Men redan när jag var i ca 10 års åldern hände det att jag ryckte in och hjälpte till att leda ponnyer då och då , både inne i ridhuset, eller ute i skogen. Vi har alltid haft det som ett krav att barnen ska ha ledare med sig, de flesta har ju då föräldrarna med sig, men det förekommer också att det är äldre syskon , någon annan släkting eller någon bekant.

Tack för svaren!
Varför måste barnen ha ledare med sig? Och vad händer om en förälder inte vill kan? Och barnet då inte har nån annan som vill eller kan ställa upp?

Därför att de måste kunna få hjälp. Fastän att vi har små grupper á max 6 elever i varje grupp (i vissa är grupper är de dock bara 3 st ) så är det inte säkert att ridläraren kan hjälpa alla helt, de små behöver ha mer hjälp med att t.ex. göra i ordning hästarna då man behöver kontrollera att utrustningen hamnar rätt osv. De kanske inte alltid kan kontrollera och leda hästarna själva och vid ridning kanske de måste ha ledare som hjälper till och finns till hands. Därför har vi krav på att föräldrarna Ska följa med och hjälpa till. Man kan inte kräva att en 4 åring ska klara av att handskas med en häst på egen hand, de har oftast inte samma respekt för hästarna heller alla gånger. T.ex. får man upprepa flera gånger att de inte får stå bakom hästarna osv. att de inte ska tjoa och hojta och springa runt i stallet etc. Det är mycket säkerhetsrelaterat ffa. Sedan vill många barn kanske inte trava själva osv och vi tycker inte att det är rätt att kräva att instruktören själv ska kunna hålla rätt på alla de mindre. Inte just när det handlar om hästhanteringen och ridningen. Barnen känner sig oftast trygga med att ha föräldrarna till hands, med många kommer också med äldre syskon eller någon annan släkting ev. någon bekant till föräldern.

Vi har krav på att någon vuxen ska kunna följa med till stallet, kan man inte det och ffa. om det handlar om de yngre då á kanske 4 till 8 år , som dessutom är gröna så får man kanske stå över den lektionen då och sedan ha en återridning i stället dvs. rida igen lektionen man missat .

Det är ju viss skillnad med de allra minsta kan jmf själv då jag har en grupp 5 åringar på lördagar och på onsdagar har jag en grupp med tjejer som är 10-13 år gamla (tror 4 st av de blir 11 i år och den 5:e blir 13 ) . Dessa klarar utmärkt att rida hästarna på egen hand då de har flerårig ridvana vid det här laget, de kan även sadla och tränsa själva, leda dem utan problem , sitta upp och fixa stiglädren osv . helt själva. Då är det ju inte nödvändigt att föräldrarna följer med. Dock brukar alla föräldrar till dessa komma dit ändå , de verkar också tycka att det är roligt att följa med till stallet , prata med andra föräldrarna till ungarna i gruppen och ev. ta en fika :) . De brukar dessutom hjälpa till att plocka fram hindermaterial osv. om vi ska hoppa, rida markarbete eller någon bana osv. (går så mycket fortare om man har lite hjälp till hands!) det spar ridtiden alltså .

Och om någon elev, även om denne har flerårig ridvana kanske känner sig otrygg så är det ju bra om man har med sig förälder som t.ex. kan hjälpa till att leda, eller bara gå brevid osv. det är ens egen skyldighet och inte ridskolans att ordna med ledare om man nu vill ha det.

Tack för svaret igen. Jag är helt med på dina åsikter. Men kan jämföra när mina barn rider. Den mellarsta har gått och går fortfarande på knatte även om de numera rider själva.

På deras lektioner finns alltid stalltjejer som hjälper till eller gör i ordning hästarna helt. Som förälder behöver man inte göra nånting. Samma tjejer är oxå med under lektionen och hjälper där det behövs med att t.ex. leda nån.

Som det är då behöver inte föräldrarna göra annat än att skjutsa dit och hem. Och finnas till hands om det behövs såklart. Naturligtvis tycker jag att föräldrarna ska ta del av sina barns intressen....

Du tycker fortfarande att det borde finnas föräldrar som leder även vid detta tillfälle t.ex?

Då tycker jag det är värre som det varit på min äldstas lektioner där det inte finns en enda att fråga om hjälp när man ska göra i ordning hästarna. Jag har flera gånger fått göra i ordning kanske 4 hästar samtidigt som jag ska hålla koll på mina 3 egna barn.....

Vidare har min äldstas lektioner har varit under all kritik med en ridlärare som endast står och tittar, säger ingenting. De får t.ex. slängtrava in i galoppen, eller vid hoppning ett tillfälle sprang hästen bredvid och vid typ 20:e gången frågade ridläraren om hon inte ville hoppa.... har många fler exempel....men det är en annan diskussion....

Det där tycker jag verkar vara knepigt.!!
Barnens föräldrar kan ju vara helt hästovana och inte ha den rätta kunskapen för att hantera hästarna eller utrustningen på ett säkert sätt.Klart att de ska vara med sina barn,men man kan inte begära att de ska vara hästkunniga.
På ridskolan min dotter gick på hade varje barn en egen "fadder" som var några år äldre och hade ridit ett bra tag som alltid ledde sin yngre kamrat och hjälpte till med sadling etc. eller annat i stallet.
Ledarna blev premierade efter varje termin med lite extra hästaktiviteter gratis,kurser eller översovningar i stallet etc.bara för dem .Det funkade jättebra tycker jag!
Motsatsen har de på en annan ridskola i närheten där föräldrarna får försöka ragga ledare på egen hand i stallet om de inte kan /vågar eller vill leda sitt eget barn.Dessutom måste de själva betala ledaren x antal kronor....förutom vad lektionen kostar.

Föräldrarna till "våra ungar" har i regel visst intresse av att vara med i stallet. Även om t.ex. är hästrädda, vi har krav på att de ska vara med under sk. "ridlekisgrupperna" då barnen är mellan 4-10 år.

Vi har en sådan liten verksamhet med mindre en 50 elever fn. och de som håller lektionerna är (tyvärr !) , även jag själv , inte utbidlade mer en att vi har gått ungdomsledarutbildningen , detta är ju dock ingen ridlärarutbildning. Men vi har inte ekonomi att hålla med mer utbildade instruktörer. Det finns också dåligt med stalltjejer som har möjlighet att hjälpa till kvällstid. Om de är här, så är de oftast här helger eller ja fre-sön, för att ta hand om sina sköthästar. De har t.o.m sådan lyx så de inte behöver varken betala eller mocka åt hästarna. De ända de behöver göra är att ta ca 1 fodring/vecka (max!) och rida och pyssla om sina hästar.

Förut var det mycket större intresse för att hjälpa till på ridskolan men vi tappade tyvärr mycket folk när vi skärde ner verksamheten från vanlig stor ridskola samt ridlekis , till enbart ponnyridskola (nu har vi kat A till D ) . Men vi var tvugna att välja pga. att det inte gick ihop sig när det var en sånn bredd på hästarna, vi hade även utb. instruktörer från det att man fyllt 10 år och red på de lite större ponnyerna och hästarna (från C till stor häst ) ,men det gick som sagt inte ihop sig tyvärr.

Men jag kan bara tala för mig själv. Jag försöker ha noggranna genomgångar de första gångerna när det är nya elever som kommer, oftast med ovana föräldrar dessutom. Det händer ju även att föräldrarna har lite hästrädsla, men de flesta nya elever vi får in är små och därmed används de minsta hästarna dvs. våra små shettisar och b-ponnyer. Det gör att föräldrarna tycker att det känns lättare också i början. Och ev. rädsla brukar släppa ganska fort, ju mer de umgås med hästarna. I början så är det just säkerhetsaspekten jag är väldigt noggrann med att gå igenom. Sedan blir det ett par genomgångar om hur hästarna ska göra inför lektionen , det är viktigt att den biten flyter på bra så att man hinner med att göra i ordning hästarna på ett bra sätt innan lektionen startar. Det vi går igenom är att visitera och rykta hästarna, sadla och tränsa. Hur sadel och träns ska hänga i sadelkammaren, att man värmer bettet och sköljer av det noga efteråt. Hur hästarna ska ledas, upp och avsittning. Det är liksom A och O , och att detta görs på ett bra sätt. Samt ungarnas utrustning, de ska alltid ha hjälm på sig vid all hästhantering eftersom de är små och därmed blir mer i riskzonen Om nu någon skulle bli sparkad t.ex. .

Men vi har aldrig haft några större bekymmer med att föräldrar inte har kunnat följa med. Om det inte fungerar brukar alltid någon annan kunna rycka in. Många verkar tycka att det är kul att åka till stallet. Har t.o.m hört om att vissa föräldrar 'bråkar' om vilken förälder som ska följa med till stallet och leda osv. ibland händer det ju att nästan hela familjen med syskon och mamma och pappa är med. Ibland även en mormor eller farfar osv.

När elverna blir äldre , (vi har en gräns på 10 år ) så är det okej att dom kommer hit och börjar rida på egen hand men självklart kan det många gånger underlätta för oss om föräldrarna ändå vill följa med och hjälpa till , i synnerhet om det är nybörjare det är fråga om. Men vi det här laget klarar dom ofta av att ffa. ta upp informationen på ett annat sätt en de små. De klarar av att vara mer koncentrerade osv. Men det är klart , här kanske man får lägga Ännu mer vikt på genomgångar osv. Oftast går det också bättre att förklara vikten av vältillpassad utrustning osv . medan man mer grundligt förklrar hur man sadlar och tränsar osv. med de små.

Men om någon 10+ are nu inte vill rida på egen hand så måste denne ändå ha med sig ledare. Det är ens eget ansvar att fixa. Vi tycker ändå också att det är trevligare om föräldrarna visar intresse och är med, åtminstone och tittar på lektionerna och inte bara släpper av ungarna när lektionen ska börja och hämtar när det är slut.

Men SJÄLVKLART ska det finnas en ridlärare i stallet hela tiden som man kan fråga om hjälp. Det är en självklarthet här. Dessutom ska instruktören ha fyllt 18 år eller ha med sig någon annan vuxen i fall en olycka skulle inträffa ( jag var väll ca 15-16 när jag hade några lektioner i början men hade då vuxen med , hade även ridäger när jag var i den ålder för 11 st ungar under en vecka på höstlovet Men då hade alla föräldrar godkänt mig som ledare eller vad man ska säga. Och det vi gjorde var att barnen själva fick hyra sina hästar/ponnyer och sen var det vi som skräddarsydde själva lägret , allt gick jättebra :) ) .

Det låter som om undervisningen på eran ridskola, för de lite äldre är under all kritik. Vet inte vad de har för system där men du kan väll prata med någon ansvarig om vad du tycker. Var intresserad och fråga vad de har för upplägg och utbildningsplan, kommentera vad du tycker kan göras bättre, gärna på ett "fint" sätt s.a.s .

Tycker själv några av våra instruktörer (eller ja det finns en spec. ) som är under all kritik . Vet att det handlar mer om att tjäna pengar i det fallet en att man tycker att det är roligt att ha lektion.

Själv tycker jag att det är roligt att ha lektioner och det är jättekul när man kan lära ut saker och man ser att ungarna utvecklas :) . Jag vill ju förmedla god ridning och stämning bland hästarna och i stallet. Så jag är således noggrann av mig och försöker göra en grundlig planering varje termin osv. med vad dom ska lära sig. För mig är det också viktigt att de frågar om de undrar över någonting, att de får med sig saker hem och fundera på, att de kan lära sig och rida olika sorters hästar osv. Jag vill helt enkelt att både föräldrarna och ungarna ska tycka att det är värt den tid, de pengar och intresse de lägger ner på ridskolan.

På deras lektioner finns alltid stalltjejer som hjälper till eller gör i ordning hästarna helt. Som förälder behöver man inte göra nånting. Samma tjejer är oxå med under lektionen och hjälper där det behövs med att t.ex. leda nån.

Som det är då behöver inte föräldrarna göra annat än att skjutsa dit och hem. Och finnas till hands om det behövs såklart. Naturligtvis tycker jag att föräldrarna ska ta del av sina barns intressen....

Du tycker fortfarande att det borde finnas föräldrar som leder även vid detta tillfälle t.ex?

Då tycker jag det är värre som det varit på min äldstas lektioner där det inte finns en enda att fråga om hjälp när man ska göra i ordning hästarna. Jag har flera gånger fått göra i ordning kanske 4 hästar samtidigt som jag ska hålla koll på mina 3 egna barn.....

Vidare har min äldstas lektioner har varit under all kritik med en ridlärare som endast står och tittar, säger ingenting. De får t.ex. slängtrava in i galoppen, eller vid hoppning ett tillfälle sprang hästen bredvid och vid typ 20:e gången frågade ridläraren om hon inte ville hoppa.... har många fler exempel....men det är en annan diskussion....

Tack för ditt lååånga och utförliga svar :bow: Jättekul att läsa om en så seriös människa... önskar mina döttrar red hos dig.... Men jag tror nog att verksamheterna skiljer sig och att det kanske inte är riktigt jämförbart!!

När man är hästmänniska själv har man ju självklart högre krav på ridlektionen, dessutom om man har hästar hemma. Jag betalar ju inte för de ska åka häst... de kan de ju göra hemma om de vill!!

Nu har de precis fått en ny ridlärare som är ung och jättebra! Hon kör med dem... ger dem mycket instruktioner.....De får jobba! Sen åker vi till ett annat ställe med en av våra hästar och det är jättebra, men framtiden där är oviss....

Själv tycker jag att det är roligt att ha lektioner och det är jättekul när man kan lära ut saker och man ser att ungarna utvecklas :) . Jag vill ju förmedla god ridning och stämning bland hästarna och i stallet. Så jag är således noggrann av mig och försöker göra en grundlig planering varje termin osv. med vad dom ska lära sig. För mig är det också viktigt att de frågar om de undrar över någonting, att de får med sig saker hem och fundera på, att de kan lära sig och rida olika sorters hästar osv. Jag vill helt enkelt att både föräldrarna och ungarna ska tycka att det är värt den tid, de pengar och intresse de lägger ner på ridskolan. QUOTE]

:bow: :bow: :bow:

Jag tycker att det är självklart att föräldrarna ska finnas till hands för sina små barn.Klart att man kan vara hästrädd men det brukar snabbt gå över..........i början går man ju mest runt i skritt. Och visst är det så att de flesta ungar är väldigt tysta i början i en ny grupp och med en ny vuxen(ridläraren) de ska lyssna på.Då behövs föräldern som stöd och för att tolka sitt barns signaler.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 235
Senast: valpköpare
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 519
Senast: alazzi
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ridelev
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 380
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka