Bukefalos 28 år!

Knott i öronen...

TheHunted

Trådstartare
Hej... Tror det är knott som sitter i öronen, men har märkt att våra hästar har blivit drabbade av små insekter som sitter och suger blod i öronen på dom, kan det vara knott? Finns det någon salva man kan smörja på eller något annant för att få dom allt sluta?

Vad kan man smörja in såren med? Helosan?
 
Sv: Knott i öronen...

mm, knott, mygg eller älgflugor. Troligen knott om de är små, tja smörj med nåt de inte gillar, tex tjärsalva (4S).. Heloan fungerar säkert också men håller kanske inte knotten borta. Men du har sett odjuren eller? tänkte mest så de inte själva kliar öronen också så det blir sår?
 
Senast ändrad:
Sv: Knott i öronen...

Hej... Tror det är knott som sitter i öronen, men har märkt att våra hästar har blivit drabbade av små insekter som sitter och suger blod i öronen på dom, kan det vara knott? Finns det någon salva man kan smörja på eller något annant för att få dom allt sluta?

Vad kan man smörja in såren med? Helosan?

Hej. Sådana små "jävlar" hade vi också mycket av i förra stallet, är förmodligen knott.

Såren som redan finns läker ju men försök hindra att knotten biter ännu mer. Jag gjorde som så att jag tog mitt vanliga insektsmedel som funkar mot knott, sprutade i min hand och smörjde sedan inne i öronen med det. Tog även ordentligt utanpå öronen. Det hjälpte jättebra! :)

ps. Nu menar jag inte att jag petade ner medlet ända ner i hörselgången! Men det finns gott om hår i ytterörat och där kan man smeta på.
 
Sv: Knott i öronen...

mm, knott, mygg eller älgflugor. Troligen knott om de är små, tja smörj med nåt de inte gillar, tex tjärsalva (4S).. Heloan fungerar säkert också men håller kanske inte knotten borta. Men du har sett odjuren eller? tänkte mest så de inte själva kliar öronen också så det blir sår?

Jag tror som du att dom kliat öronen så att det blir sår.
Dom enda knott som det blir blodigt av är dom uppe i Norrland. Dom biter bitar av vävnaden så det blir sår direkt. Fast dom kanske finns annorstädes också!
 
Sv: Knott i öronen...

Våra hästar brukar ha det i början av sommaren men sen försvinner de.. Men våra sitter inte bara i öronen djuren sätter sig framför juvret också.. brukar inte göra så mycket med det bara borsta bort. Mina hästar har aldrig kliat sig på det!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
249
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp