Knotteksem på halvblod mitt i vintern?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare flangen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 766
F

flangen

Hej min unghäst (halvblod) fick knott allergi nu i höstas. Väntade ivrigt på att vintern skulle komma och att hon skulle sluta klia sig men icke. Provade probolja - funkade inte... provade nylanders - då tappade hon pälsen och fick sår!!! - ringde veterinären och fick cortison och en ny salva, kliade sig inte under cortison behandlingen men lite fortfarande med salvan var 3:e dag. Har ingen förhårdnad i mankammen men kliar sig ändå, undrar om det kan sätta sig i skallen? Har någon annan erfarenhet av att de fortsätter att klia sig under vintern? + finns det något hopp att detta är en unghäst grej som hon växer ur, hon kommer från en fin stofamilj med mer än 10 syskon från ett fint stuteri så jag tror inte det ligger i generna. Sedan undrar jag om man får visa ett halvblod med eksem på 3 årstestet, (ponnier får man ju inte visa) Är det någon som vet? Köpte henne i våras för avelsvärdet så det känns lite deppigt om jag inte ens kan visa henne.

Sv: Knotteksem på halvblod mitt i vintern?

Min vet. rekommenderade att prova helkroppstvätt+cydectin mot eventuella parasiter till min unghäst. Hon hade man och svansklåda. Detta var i somras och det har inte hjälpt, men kanske kan det hjälpa dig?

Liknande trådar

Z
Hästvård Hejsan! Jag behöver alla råd och tips jag kan få, snälla hjälp mig, jag blir snart tokig på det här. Sommaren 2005 fick mitt...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: loch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka