Bukefalos 28 år!

Ko-experter hitåt! Tämja ko?

Ä

Ängslig

Hur stor/liten skillnad är det på hästar och kor egentligen?
Kan man få en "vild" ko tam? Detta gäller då en highland cattle flicka på några år. Den kommer gärna fram till staketet och nosar men går inte att komma intill i hagen.
Skulle det gå att få en sådan tam? Hanterbar? Hur?

Samma fråga gällande kalv,(nyligen avskild från mamman) vanlig svensk brunvit ko.
Den är skygg men står still i spiltan när man väl står bredvid.
Men skyggar bakåt när man klappar, och har hytt med bakhoven när man gått förbi.


Är det samma som med hästar?
Att bara vara där väldigt mycket, försiktigt.
Jag vet inte hur kalven beter sig om den kommer ut i hage, i spilta är det ju lättare att närma sig.
 
Sv: Ko-experter hitåt! Tämja ko?

Detta är bara min tanke:
Ska man lyckas med en ko, kalv, kviga.... så ska man börja från noll, alltså den dagen den föds. Kosläktet är envist och inbland "svårläst". När en kviga har kalvat så brukar de lugna ner sig, men inte på den nivå att man kan hantera dem totalt.
Ta en kalv som skiljs från ,kon direkt och ge den mycket uppmärksamhet, då får du bäst resultat. Det är även olika från ras till ras. Min är herford/ mjölk och jag har lyckats bra, men har oxå haft henne sedan hon föddes.
Skulle gärna vilja säga att de är som hästar, men känner det ändå inte. De har en vilja och styrka som är annorlunda och man kan oftast inte lita på dem så som på en häst.
Man kan komma långt med dem, men det kräver enargi och träning. Den som är ett par år tror jag aldrig att du lyckas få någon bra kontakt med, den som är lite kan du kanske. Men det beror helt på vad du tänkt dig. BErätta mera.
 
Sv: Ko-experter hitåt! Tämja ko?

Du har precis samma förutsättningar som med en häst under liknande förhållanden. Och precis som med hästar så är ju hantering från "barnsben" viktig och lägger grunden till tillit för människan. Vi har 75 mjölkkor och c:a 150 ungdjur och kalvar i sluten och öppen drift, och jag lägger alltid "hanteringstid" i kalvarnas lösdrift varje dag förutom om jag har bråttom eller är sjuk, då blir det ju bara basic i djurskötseln. Är ju svårt att ha samma tid som med några föl, men det gör så otroligt mycket och det betalar sig i framtida hantering.

Vad gäller den här HC-kvigan så beror det ju helt på vilken tid du kan lägga ned per dag, samt på vilket psyke hon har i grunden. Det sistnämnda är ju väldigt viktigt, det kan ju göra rejäla variabler.

Sedan beror det ju på vad du menar med "hanterbar"!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Ko-experter hitåt! Tämja ko?

Jag blir lite nyfiken på syftet med att "tämja" dessa kor. Varför vill du det? För att det ska vara trevligare att ha dem om de inte är rädda för dig eller för att du tänkt göra häst av den eller vad?
Fick uppfattningen om att det inte är dina kor, men jag har kanske fel? (Den som har kor brukar ju veta att den har klövar och inte hovar och att vanlig brunvit svensk ko heter SRB och alltså är röd och inte brun) Ta det inte som någon nedklankning på dig, det menar jag inte, utan att du kanske ska skaffa dig mer kunskap om kor innan du ger dig på att försöka tämja dem!
 
Sv: Ko-experter hitåt! Tämja ko?

Tack, men jag har faktiskt jobbat med kor i en del år och vet mycket väl en del om dem :grin:
Det blev bara att jag skrev bakhov, jag vet mycket väl vad det heter.

Sedan vet jag inte vad de svenska raserna heter.
Jobbat med hereford, limousine, angus och jersey.





Tanken var att de skulle vara hanterbara.
Alltså att kunna leda dem mellan hagar och kanske borsta lite.
Tycker det är tråkigt att de bara ska gå och vara skygga.
De är inte mina, än. Men vi får dem.
 
Sv: Ko-experter hitåt! Tämja ko?

Nu blev det så att den "gamle" får gå till slakt.
Det blir nog bäst så.

Den lilla får vi se vad det blir av.
Den är ju såpass ung så det finns allt en chans.
 
Sv: Ko-experter hitåt! Tämja ko?

Jag lyckades tämja våran rödkulla så jag tror att dom flesta yngre djur går att få tama:p.
Vi köpte henne som halvåring, hon hade gått med mamma på ett strandbete hela sitt liv och inte haft kontakt med människor mer än när hon öronmärktes.

När vi hämtade henne hade hon grimma på sig och ett långt rep som vi drog in i transporten. Lastningen och resan gick väl okej men vid urlastning hemma så tog hon en liten runda med mig och sambon i andra ändan på repet.
Väl inne i sin box var hon sjövild, kutade in i väggar och försökte hoppa ut.

Jag har jobbat som avbytare i mer än 15år och hon var det vildaste jag skådat. Hon stog inne i en box hela vintern och jag pratade mkt med henne och gav henne gott att äta. Till slut så började hon mjukna lite. På våren så stog hon tjudrad ett tag sen har hon gått på lösdrift.

Nu är hon 4-5 år och trots att hon går på lösdrift så går hon att klappa lite och även att fånga och leda om det är tvunget. Mutor brukar alltid fungera:d.

Lycka till!
 
Sv: Ko-experter hitåt! Tämja ko?

Okey :laugh:

Hon är ungefär lika gammal, någon månad äldre.
Jag har märkt att de lättare kommer fram till en när de går på bete på sommaren, än när de står uppbundna. (hos grannbonden)
Vi har ju inga boxar heller, bara lösdrift och 2 hästar som sällskap här.
Det känns inte så snällt att hon ska vara utan ko-kompisar :(
 

Liknande trådar

Övr. Djur I söndags när jag skulle gå och skura ponnyernas vattenkar tog jag en genväg genom kornas (highland cattle) hage och döm om min...
2
Svar
26
· Visningar
2 247
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp