Kilauea

Trådstartare
Vi ska välja golv till köket och det bara snurrar i huvudet.
Det sista gamla golvet ska rivas upp och ny isolering ska på och inom två veckor ska vi ha bestämt oss och köpt för att inte tidsplanen ska krackelera helt.

Vi bor i en villa från 40-talet, dock förmodligen byggd långt tidigare men nedplockad och uppmonterad igen.

När det gäller köksgolvet ska det vara tätt för ev spill och dräll från hundar och ungar, lättskött och framförallt inte alltför dyrt.

Klinkers går bort då det är för dyrt.
Kvar i val står trä (i så fall behandlat och målat), plast eller laminat.

Priset bör inte överstiga mer än 350 kr kvadraten....

Vad har ni, vad kostade det och har ni några andra idéer?
 
Sv: Köksgolv

Vi har köpt köksgolv på byggmax,ett sånt där klickgolv,laminat.

Vi valde det pga av det är MYCKET slitstarkt,tappade en yxa i golvet,inte ett endaste märke,hundarna rejsar på det,synns ingenting,dock så är det ju lite plastigt,hårt,och blir ganska kallt,men vi har det enbart i kök och hall,så det är ok. Jag tyccker att det är ganska vattentåligt, på vintern kan man glömma bort sig och gå in med snöiga skor som står och smälter av,och det blir en pöl på golvet som man bara torkar bort,ingen skada alls!

Parkett har vi i ett rum,har hållt ganska ok,dock så är det nån repa i det,kostade en rejäl slant att lägga in,gick dock på vårat försäkringsbolag efter att en rörmockare hade klantat sig...

På övervåningen har vi vanligt furugolv,och det är helt värdelöst... Miljoner repor i...
 
Sv: Köksgolv

Vi har funderat på furuplankor. Men blir det helt tätt och vattenavstötande (undrar en novis som inte kan nåt, tur att sambon har mer erfarenhet av sånt här).
 
Sv: Köksgolv

Vi har valt plastgolv eftersom vi har haft hundar som grisat med vatten under vattenskålarna, drar in en blöt vagn som står och rinner av och sen att vi har barn som kastar runt allt och grisar. Vi kände oss inte bekväma med något annat. Nackdel - inte miljövänligt och så blir det märken om man tappar saker. Det blir ju små jack.

Jag har tidigare haft linoleum, men eftersom det inte tål vatten gick det inte riktigt bra ihop med t.ex. hundarna. Golvet var dessutom väldigt halt så jag var tvungen att ha mattor där hundarna gick. Det golvet fick jag knäskura eftersom det blev aldeles mökt där hundarna låg eller gick.

Så det är skitsvårt val...
 
Sv: Köksgolv

Klinkers finns val i alla olika prisklasser? I ett kok hade jag valt klinkers eller nagot tra som ar lite hardare an furu, men jag ar ocksa helt allergisk mot plast och andra konstgjorda material.
 
Sv: Köksgolv

Furu är ju ett rätt mjukt trä. Vi har skurgolv i de renoverade rummen och där tycker jag grangolven är i särklass. Mina föräldrar har björkgolv och det är ett riktigt hårt träslag. Vi har alltid haft hund hemma hos mina föräldrar och det finns inte en skråma!
Vi har linoleumgolv där vi ännu inte renoverat och det har varit toppen så här under småbarnsåren, otroligt tåligt och mjukt och skönt att gå på.

Vi kommer att köra linoljefärgsmålat trägolv i köket.
 
Sv: Köksgolv

Jag har tidigare haft linoleum, men eftersom det inte tål vatten gick det inte riktigt bra ihop med t.ex. hundarna. Golvet var dessutom väldigt halt så jag var tvungen att ha mattor där hundarna gick. Det golvet fick jag knäskura eftersom det blev aldeles mökt där hundarna låg eller gick.

Så det är skitsvårt val...

Det låter som att du haft väldigt otur med linoleumgolvet, vi har ett gammalt linoleumgolv och har inte haft problem de gånger vi eller katten spillt ut vatten (vi har dock ett underlägg under kattskålen) och absolut inte problem med att det varit halt.
 
Sv: Köksgolv

Felet de flesta gör åtminstone Linoleumgolv är att dom inte underhåller dom. Man måste efter att man lagt in dom göra golvvård. Den skyddande yta som finns från fabriken slits bort nästan på en gång. Men lägger man polish eller ev vax och därefter med jämna mellanrum polerar eller lägger nytt skyddslager så är Linoleum rätt oslagbart. Att skiten syns där hundarna legat och du måste knäskura betyder att man förlorat sitt skydd. Skiten ska ytskyddet ta hand om. Måste man gnugga sig blå, så sitter skiten i mattan och därmed har du förlorat ytskyddet.
 

Liknande trådar

Hemmet Vattenskada. Jag ska få nytt golv av försäkringsbolaget. Nu ligger laminat, så den prisnivån ersätter de (ca 290 kr/kvm). Jag funderar...
2
Svar
21
· Visningar
1 207
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp