Vilket köksgolv

SaraXX

Trådstartare
Vattenskada. Jag ska få nytt golv av försäkringsbolaget. Nu ligger laminat, så den prisnivån ersätter de (ca 290 kr/kvm). Jag funderar på om jag ska lägga till för att få linoleum, för jag gillar inte alls laminatgolvet. Det är jättekallt, så det känns tom varmare att stå på golvet nu när laminat"brädorna" är borta. Någon som har input? Vad är bra köksgolv? Trä och klinkers går bort pga ojämnt golv.
 
Jag är förtjust i linoleum. Hade klart valt det framför både laminat och plastmatta.
Jag är också inne på det, men var i byggaffären nu och den jag pratade verkade knappt veta att det fanns. Så jag kom ingen vart. Jag är sugen på ett rutigt, med grå och gräddvita rutor typ. Men vad är då frågan.
 
Vi har Marmoleum Click i hallen. Det är alltså ett linoleum-klickgolv. Låter som om det är något sånt du letar efter 😊
Ja det har jag faktiskt stött på nu när jag har surfat. Jag måste bara bli klok på priset för att se om det är ett alternativ. Nåt sånt här tex. Hur är det i känslan, och är det lättstädat? Här finns barn och (snart) katter, så det måste tåla endel också.
Skärmavbild 2023-12-04 kl. 17.12.58.png
 
Ja det har jag faktiskt stött på nu när jag har surfat. Jag måste bara bli klok på priset för att se om det är ett alternativ. Nåt sånt här tex. Hur är det i känslan, och är det lättstädat? Här finns barn och (snart) katter, så det måste tåla endel också. Visa bifogad fil 133472
Jag har två hundar, en katt och bor på landet = det dras in mycket skit 😅 och jag är väldigt nöjd med golvet! Haft det i ca 7-8 år. Det är som vilket golv som helst att städa, eller hur jag ska beskriva det haha. Behöver våttorkas lite då och då efter hundarnas blöta tassar förutom dammsugning.
 
Hoppar in med en fråga: Ska man inte bona linoleumgolv? Eller finns det nåt annat sätt?
Mitt golv i hallen ser ut som f-n så skulle behöva skura det och bona så det inte drar till sig smuts.
 
Ja det har jag faktiskt stött på nu när jag har surfat. Jag måste bara bli klok på priset för att se om det är ett alternativ. Nåt sånt här tex. Hur är det i känslan, och är det lättstädat? Här finns barn och (snart) katter, så det måste tåla endel också. Visa bifogad fil 133472

Vi har det i köket!
Färgerna förändras endel när de kommer i uv ljus. Vi är nöjda, inte lika nöjda som med resten av husets trägolv. Dessutom har vi slarvat lite med förarbetet på golvet under vilket då känns igenom. Det blir skitigt fort (3 barn och en hund) och har rest sig lite lite under hundens vatten som ettåringen regelbundet häller ut. Men skulle absolut lägga de igen. Mycket varmare än den gräsliga laminat som låg här när vi flyttade in 😁

Men som kortet visar, golvet får många prövningar och hittills har alltid gått bort 😄
 

Bifogade filer

  • IMG_5150.png
    IMG_5150.png
    211,9 KB · Visningar: 133
Vi har det i köket!
Färgerna förändras endel när de kommer i uv ljus. Vi är nöjda, inte lika nöjda som med resten av husets trägolv. Dessutom har vi slarvat lite med förarbetet på golvet under vilket då känns igenom. Det blir skitigt fort (3 barn och en hund) och har rest sig lite lite under hundens vatten som ettåringen regelbundet häller ut. Men skulle absolut lägga de igen. Mycket varmare än den gräsliga laminat som låg här när vi flyttade in 😁

Men som kortet visar, golvet får många prövningar och hittills har alltid gått bort 😄
Åh men det är ju typ de färgerna jag funderar på också! Får gå tillbaka till byggfirman och fråga om de kan fixa hem sånt.
 
Vi har Marmoleum linoleum i hallen och hade först tänkt att lägga det i köket också, men nej. Tycker att det är lite för känsligt. Man får vara försiktig så att man inte har en sten under när man dammsuger för då blir det repa direkt. I köket lade vi istället Pergo vinyl för offentlig miljö. Mjukt, tyst, tåligt och dessutom snyggt. 👌
 

Bifogade filer

  • IMG_1503.jpeg
    IMG_1503.jpeg
    262,1 KB · Visningar: 99
Finns det korkmatta i Sverige? Det blir vanligare och vanligare där jag bor i och med att det är ett naturligt material men billigare än trä och man kan lägga det väldigt snabbt.
 
Men är inte vinylgolv gjorda av PVC, med mjukgörare? Vill man ha det på inomhusgolv med barn och katter?
För mig är det oerhört viktigt att golvet är vattentåligt och lättstädat. Man får väga för och nackdelar men jag har både barn, hundar och vinylgolv. Linoleum var i ropet när jag jobbade som lokalvårdare i ungdomen och min erfarenhet är att de ska behandlas/bonas vilket jag tycker är ett stort minus. Det är ju en smaksak, alla material har för- och nackdelar.
 
Jag har linoleum i köket - marmoleum click. Vi lade in det för tio år sen och är helnöjda. Vi valde rödvitrutigt golv, eftersom resten av köket är vitt. Inte särskilt ömtåligt upplever jag. Har aldrig bonat golvet, bara dammsugit och våttorkat.
 

Liknande trådar

Äldre Ska ju såklart ta ut hantverkare asap och få offert men kul att få input från andra också :) Jag har tänkt fixa lite i mitt badrum i...
2
Svar
28
· Visningar
4 485
Hemmet Vi ska välja golv till köket och det bara snurrar i huvudet. Det sista gamla golvet ska rivas upp och ny isolering ska på och inom två...
Svar
9
· Visningar
2 102
Senast: Mynta2
·
Hemmet I vår källare har vi betonggolv, i vissa rum är det ren betong, i andra är det målat med industri-golvfärg. Går det att göra nåt för...
Svar
15
· Visningar
8 000
Senast: PelleP
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 268
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • GVFÖ Australien
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp