Köldtålig men ogiftig matskål - finns det?

Ja mina slickar rent med, just därför vill jag inte att dom ska få i sig gummismul som dom sen bajsar ut som sen hamnar i mina odlingar...

Jag har kretslopp på gården, har varit supernoga i fyra år och har fått mycket trevliga och roliga resultat från det. Som en liten oas av artrikedom mitt ute på klöverprärien 😛. Om jag måste avmaska kemiskt så mockar jag i säck och slänger i brännbart, jag använder ingen pälsglans med silikoner eller parfym, inga insektsmedel utom tjärsalva (har eksemtäcken vid behov), på den nivån är det.
Eftersom jag vet en häst som dog i sviterna av att ha fått i sig en vass plastbit med maten som skar sönder tarmen så använder jag dessa byttor då det är de enda jag hittar som inte går sönder. Sedan har jag inte kunnat lägga lika mycket krut pa att ha giftfritt som du heller av olika anledningar 😇.

Hästen opererades och det såg först lyckat ut, men sedan vände det snabbt åt fel håll.
Det enda andra jag kommit på är att sätta upp vanliga krubbor i hagen på något sätt.
 
Eftersom jag vet en häst som dog i sviterna av att ha fått i sig en vass plastbit med maten som skar sönder tarmen så använder jag dessa byttor då det är de enda jag hittar som inte går sönder. Sedan har jag inte kunnat lägga lika mycket krut pa att ha giftfritt som du heller av olika anledningar 😇.

Hästen opererades och det såg först lyckat ut, men sedan vände det snabbt åt fel håll.
Det enda andra jag kommit på är att sätta upp vanliga krubbor i hagen på något sätt.

Fy så läskigt!

Jag klurar också på om jag kan skruva upp såna hårda boxkrubbor någonstans... Men jag har ett bra flow på utfodringen längs stängslet, dom ställer upp sig snyggt med två hästlängders avstånd. Jag gillar också att dom äter helt i marknivå.

Så det kanske blir att jag provar gummikrubban ändå. Kylan har ingen lag, haha...
 
Fy så läskigt!

Jag klurar också på om jag kan skruva upp såna hårda boxkrubbor någonstans... Men jag har ett bra flow på utfodringen längs stängslet, dom ställer upp sig snyggt med två hästlängders avstånd. Jag gillar också att dom äter helt i marknivå.

Så det kanske blir att jag provar gummikrubban ändå. Kylan har ingen lag, haha...

Ja, det var riktigt läskigt.
Jag var inte med och körde in den eller träffade den efter operation.
Men jag kände hästen så det kändes väldigt sorgligt.
Man fick sig en tankeställare.
Sedan dess har jag bara rejäla hinkar till mat och vatten som inte blir sköra direkt vid kyla.
Ägaren hade vad jag hörde enbart metallhinkar sedan, men jag har valt kalvhinkarna i rejäl plast som inte splittras så lätt. (Jag har inte lyckats ha sönder en enda på 6 år i alla fall).
Men de är aldrig ensamma med hinken utan vi häller ned maten i byttan dessutom.
 
Nu förstår jag att man inte vill ha gummibaljorna, men angående att de är tunga. Jag har mina står ute och bär min mat i sk kalv hinkar av väldigt tålig plast som jag häller i maten ifrån...
Hade ju kanske fungerat om man inte hade en massa mineraler och olika foder. 🙈 Och när det är så här kallt, vill du inte ta in och tina bort snö och is?
Jag fortsätter nog med de sköra plastbaljorna ett tag men blev lite nojig när någon skrev att en häst hade blivit sjuk av att bita på plasten. Hästar kan bannemig göra sig illa på allt... 🙈🤔
 
Hade ju kanske fungerat om man inte hade en massa mineraler och olika foder. 🙈 Och när det är så här kallt, vill du inte ta in och tina bort snö och is?
Jag fortsätter nog med de sköra plastbaljorna ett tag men blev lite nojig när någon skrev att en häst hade blivit sjuk av att bita på plasten. Hästar kan bannemig göra sig illa på allt... 🙈🤔
Extremt sällan de behöver tinas. Typ 2 ggr per vinter kanske.
Snön tippar jag bara ur. De gräver ju i snön stup i ett ändå och hölådorna får ju också snö i sig så några snökorn gör ingen skillnad.

Jag tycker det är lättare att blanda allt foder i en hink och bära ut? Har burit blött föder i hinkar till tre hästar och kört en pirra med vatten rakt över gårdsplan ett oräkneligt antal gånger.
Det hade inte gått att göra om jag bar i byttorna.
Man får ju göra det som känns bäst för en själv.
 
Extremt sällan de behöver tinas. Typ 2 ggr per vinter kanske.
Snön tippar jag bara ur. De gräver ju i snön stup i ett ändå och hölådorna får ju också snö i sig så några snökorn gör ingen skillnad.

Jag tycker det är lättare att blanda allt foder i en hink och bära ut? Har burit blött föder i hinkar till tre hästar och kört en pirra med vatten rakt över gårdsplan ett oräkneligt antal gånger.
Det hade inte gått att göra om jag bar i byttorna.
Man får ju göra det som känns bäst för en själv.
Jag förstår! Fråga mig om ett par år så gör jag säkert lika när jag har fått fundera på det ett tag! 😂 Man blir lätt inkörd i gamla vanor. Förra vintern började jag att dra vattendunkarna i snön, jäklar vad mycket lättare det gick än att bära! Jag har väl burit i 15 år! 😂 Så jag tackar för tipset och ska klura lite på det! 👍
 
Jag förstår! Fråga mig om ett par år så gör jag säkert lika när jag har fått fundera på det ett tag! 😂 Man blir lätt inkörd i gamla vanor. Förra vintern började jag att dra vattendunkarna i snön, jäklar vad mycket lättare det gick än att bära! Jag har väl burit i 15 år! 😂 Så jag tackar för tipset och ska klura lite på det! 👍
Ja, så gjorde jag också förr. Men tre stycken blir så meckigt att dra. Så jag började med pirra, ett tag även vagn som jag drog efter mig.
Bära är ju skitjobbigt 😅.
 
Ja, så gjorde jag också förr. Men tre stycken blir så meckigt att dra. Så jag började med pirra, ett tag även vagn som jag drog efter mig.
Bära är ju skitjobbigt 😅.
Jag tycker att det går riktigt bra att dra tre dunkar, har dom liggandes. Just nu drar jag ut vatten till 6 hästar och sen kör jag i bilen till 4. Men det är lite drygt tycker jag blir mycket is i bilen 🙈 har lite längre till den hagen, och motlut, så då får det bli så.
 
Borde det inte gå att slå ner två staketstolpar i marken, sätta en liten planka emellan och skruva fast en ”vanlig” krubba i plankan? Antar att hinkarna går sönder för att hästarna trampar/sparkar på dem och inte bara av kylan i sig, så då kanske vanliga krubbor över marknivå håller bättre?
 
Extremt sällan de behöver tinas. Typ 2 ggr per vinter kanske.
Snön tippar jag bara ur. De gräver ju i snön stup i ett ändå och hölådorna får ju också snö i sig så några snökorn gör ingen skillnad.

Jag tycker det är lättare att blanda allt foder i en hink och bära ut? Har burit blött föder i hinkar till tre hästar och kört en pirra med vatten rakt över gårdsplan ett oräkneligt antal gånger.
Det hade inte gått att göra om jag bar i byttorna.
Man får ju göra det som känns bäst för en själv.

Ja, det här är en tankeställare för mig med. Låter helt klart smidigare med att blanda i kalvhinkar och bära ut till en mer permanent foderplats på vintern!

Jag är ju inte direkt orolig för bakterietillväxt i de här temperaturerna därute 😅.
 
Borde det inte gå att slå ner två staketstolpar i marken, sätta en liten planka emellan och skruva fast en ”vanlig” krubba i plankan? Antar att hinkarna går sönder för att hästarna trampar/sparkar på dem och inte bara av kylan i sig, så då kanske vanliga krubbor över marknivå håller bättre?

Jag vill inte ha dom satta högt, och har en inhyrd som är rätt våldsam av sig så staketstolpar hade nog rykt rätt fort.

Men däremot skulle jag ju kunna snickra en liten marklåda och skruva fast en vanlig krubba inuti den...
 
Woohooo svenska V-plast har börjat tillverka matbyttor! Samma modell som tubtrugs. Mjukare plast. Livsmedelsgodkänd. Två små matbyttemodeller finns på H****, stor modell för mockning på G***g***. Dessutom riktigt billiga.

Och dom håller kylan 😍. Har testkört en vecka nu, det har dippat till -25C. Men den mjukare plasten stelnar inte.

Ibland blir ens önskan hörd av kapitalistgudarna!
 
Woohooo svenska V-plast har börjat tillverka matbyttor! Samma modell som tubtrugs. Mjukare plast. Livsmedelsgodkänd. Två små matbyttemodeller finns på H****, stor modell för mockning på G***g***. Dessutom riktigt billiga.

Och dom håller kylan 😍. Har testkört en vecka nu, det har dippat till -25C. Men den mjukare plasten stelnar inte.

Ibland blir ens önskan hörd av kapitalistgudarna!
Tack för tips, ska också köpa sånna! Sista dagarnas kyla har knäckt två plastbaljor så snart dags för nya
 
Dom verkar dessutom ha en liten förstärkningsgjutning i botten... Vilken bukefalist jobbar på V-plast 😂? Tack tack.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp